17:48|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 07 دی 1398 - 09:09
کد خبر: 13592

ایمن‌سازی روستاها؛ علاج واقعه قبل از وقوع

پایداری و مقاومت روستاها آن‌هم در استانی که بیشترین سهم اقتصادی آن را بخش تولیدات کشاورزی بر عهده دارد، ضرورتی است که قبل از وقوع حادثه باید برای آن چاره اندیشید.
ایمن‌سازی روستاها؛ علاج واقعه قبل از وقوع

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز، در آذربایجان غربی حدود دو‌هزار و 725 روستا وجود دارد که برخی از این روستا‌ها با مشکلات عمیقی از جمله ایمن نبودن منازل در برابر بلایای طبیعی روبرو هستند، در حال حاضر از این تعداد روستا در استان حدود 2 هزار و 200 روستا، دارای جمعیت بالای 20 خانوار است که در بیشتر آنها طرح هادی به اجرا درآمده است.

از سال 1362 هجری شمسی طرحی به نام طرح هادی با هدف توسعه و عمران نقاط روستایی، توسط  وزارت مسکن و شهرسازی تهیه و اجرا شده و از سال 66، توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، ادامه یافت.

حدود 66 هزار نفر از جمعیت روستانشین آذربایجان غربی، در روستاهایی ساکن هستند که در معرض خطر جدی قرار دارند. به گفته مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان غربی، در حال حاضر 395 روستا در آذربایجان غربی وجود دارد که 245 هزار و 139 نفر از جمعیت روستایی را شامل می‌شوند که ایمن سازی آنها باید در اولویت قرار گیرد.

جا‌به‌جا کردن روستا‌ها، احداث کانال یا ساخت پل، اجرای دیوارهای ساحلی از جمله عوامل ایمن سازی روستاها به شمار می‌رودکه می تواند جان ساکنین این مناطق را در هنگام وقوع بلایای طبیعی و یا حوادث غیرمترقبه از خطرات احتمالی حفظ کند.

به گفته مسئولان استانی تاکنون 84 روستا ایمن‌سازی شدند و 23 روستا به دلیل قرارگرفتن در مسیر سیلاب‌ها، جابه‌جا شدند اما به نظر می‌رسد این تعداد ایمن سازی برای استانی که به لحاظ جغرافیایی در منطقه کوهستانی و در برابر خطرات متعدد حوادث طبیعی قرار دارد و از سوی دیگر بیشترین سهم درآمدش از تولیدات روستایی است، کافی نباشد و باید علاج واقعه قبل از وقوع شود.

یکی از اقداماتی که در ایمن سازی روستاها باید مورد توجه جدی قرار بگیرد، ایجاد مشوق‌های مالی برای ساکنین روستاها از طریق پرداخت تسهیلات کم بهره با مدت اعتبار طولانی و البته بدون دردسرهای آوردن ضامن معتبر و اداری است تا از این طریق افرادی که توانایی مالی چندانی ندارند بتوانند منازل خود در برابر خطرات، ایمن‌سازی کنند.

گرچه مسئولان استانی اذعان دارند امسال تسهیلات ایمن سازی منازل روستایی تا رقم 400 میلیون ريال افزایش یافته است، اما مسئولان حتما بر این امر اگاهی دارند که در سال‌های اخیر نابسمانی اقتصادی بر قیمت بسیاری از مصالح ساختمانی اثر گذاشته و این رقم شاید تنها یک سوم هزینه‌های نوسازی منازل روستایی را پوشش دهد.  

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید