15:08|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 07 دی 1398 - 06:44
کد خبر: 13589

خطر بیخ گوش دانشگاهی که همسایه رودخانه است

دانشگاه صنعتی ارومیه از لحاظ قانونی هیچ مشکلی در محل ساخت و ساز ندارد اما اگر یک نگاه به اطراف آن بیاندازیم شاهد رودخانه‌ای می‌شویم که در زمان سیل می‌تواند آسیب‌هایی به این دانشگاه بزند و سرمایه‌های زیادی را از بین ببرد.
دانشگاه صنعتی ارومیه و خطری که آن را تهدید می‌کند

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز، رودخانه‌ها و مناطق اطراف آن جزو مناطقی هستند که با توجه به امکانات آن‌ها مورد توجه ساخت و ساز گرفته‌اند.

برداشت بی رویه شن و ماسه برای ساخت ساز و ورود به حریم رود خانه موجب ناامن شدن ساخت و ساز شده و خسارت ناشی از سیل را افزایش می‌دهد.

اگر ساخت و ساز در کنار رودخانه انجام شود در وقوع سیل می‌تواند خسارت‌های زیادی را وارد کند. به این حالت که در کنار رود خانه‌ها ساخت و ساز انجام می‌شود تعرض به حریم رودخانه می‌گویند.

ساختمان‌های اطراف حریم رودخانه‌ها نه تنها ایمنی ندارد بلکه در زمان وقوع حادثه سیل نیز می‌تواند خسارت‌های جانی و مالی زیادی را به بار آورد پس انتظار می‌رود از ساخت و سازهایی که در مسیر رودخانه هستند خودداری شود.

ساخت و ساز در حریم رودخانه‌ها گرچه ممنوع است اما برخی افراد در بستر رودخانه‌ها یا نزدیکی آن‌ها ساخت و سازهایی می‌کنند که متاسفانه گاهی ممکن است جان هموطنان به خطر بیافتد و یا از بین برود.

دانشگاه صنعتی ارومیه یکی از این بناها است که در مکانی نامناسب قرار دارد و خطراتی از جمله وقوع سیل آن را تهدید می‌کند.

اگر بخواهیم به قدرت بنا اشاره کنیم باید این نکته را در نظر داشته باشیم که در زمان سیل پایه بنا سست‌تر می‌شود و می‌تواند به بناهایی که ساخت و ساز اصولی و حرفه‌ای دارند هم آسیب وارد کند.

به گفته علی، یکی از دانجشویان این دانشگاه و مخاطب باریش نیوز، این دانشگاه با اینکه از رودخانه فاصله دارد اما اگر حادثه ای رخ بدهد بیشتر ساختمان‌هایش زیر آب رو می‌رود.

ساختمان‌ها از نظر کیفیت واقعا خوب هستند اما کاش به جای ساخت آن در این مکان در جای دیگری ساخت و ساز می‌کردند که خطری هم آن را تهدید نمی‌کرد.

در زمان وقوع سیل از آنجایی که این ساختمان پایین‌تر از محدودی خیابان قرار دارد و در مسیر رودخانه است می‌تواند زیان آور باشد.

ای کاش فکری به حال این دانشگاه کنند تا هیچ خطری دانشجویان آینده ساز مملکت را تهدید نکند.

با توجه به این گفته‌ها می‌توان دریافت که محل انتخاب شده برای دانشگاه محل مناسبی نیست.

بر پایه قانون هرگونه ساخت‌وساز در حریم رود خانه و مناطق حفاظت شده ممنوع است و طبق این قانون نباید ساخت‌و‌ساز در این گونه مکان‌ها انجام گیرد، شاید از لحاظ قانونی محل دانشگاه صنعتی ارومیه هیچ مشکلی نداشته باشد اما بازهم نباید اقدامی کرد که ممکن است در آینده خطری داشته باشد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید