03:27|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 05 دی 1398 - 07:09
کد خبر: 13581
دکتر مینا بوتراب، در گفت‌و‌گو با باریش عنوان کرد:

پوسیدگی دندانی که به عصب رسیده نیازمند درمان ریشه است

برای درمان پوسیدگی دندانی که به عصب رسیده نیازمند درمان ریشه دندان هستیم.
پوسیدگی دندانی که به عصب رسیده نیازمند درمان ریشه است

دکتر مینا بوتراب،جراح دندانپزشک در گفت‌و‌گو با سرویس سلامت باریش‌نیوز اظهار کرد: افتادن دندان‌های شیری و تکامل و رویش دندان‌های دائمی دارای ترتیب خاص است، اگر دندان‌های شیری به هر دلیلی زودتر از دست بروند فضای موردنیاز برای رویش دندان دائمی جانشین نیز از دست می‌رود بنابراین باید در محل دندان شیری از دست‌رفته وسیله‌ای به نام فضا نگهدار قرار داده شود، تا پس از کامل شدن جوانه رویش دندان دائمی به‌طور طبیعی صورت گیرد.

وی افزود: پوسیدگی دندان کودک نه مثل سرماخوردگی خودبه‌خود خوب می‌شود و نه مانند عفونت گوش با یک دوره ساده آنتی‌بیوتیک درمان می‌شود و برای درمان پوسیدگی دندانی که به عصب رسیده نیازمند درمان ریشه دندان هستیم.

این جراح دندانپزشک ادامه داد: در صورتی‌که دندان‌های کودک دچار پوسیدگی وسیع باشد توانایی جویدن و استفاده از مواد غذایی متنوع کاهش می‌یابد و باعث کاهش رسیدن مواد ضروری برای رشد کودک و عوارض متعددی در آینده گریبان‌گیر کودک می‌‎شود.

بوتراب با بیان اینکه اگر پوسیدگی دندان اطفال به‌موقع درمان نشوند و مجبور به کشیدن دندان‌ها شویم باید کودک وسیله‌ای به نام فضا نگهدار را سال‌ها در دهان خود داشته باشد، خاطرنشان کرد: در غیر این صورت با از دست رفتن فضای مورد نیاز برای رویش دندان دائمی در آینده نیاز به درمان‌های پیچیده ارتودنسی می‌شود.

وی ادامه داد: دندان کشیده شده و دندان‌های پوسیده و نازیبا در زیبایی و اعتماد به‌نفس و روابط اجتماعی کودک تأثیرگذار بوده و ممکن است عوارض ماندگاری بر شخصیت در حال رشد کودکان برجا بگذارد.

این جراح تصریح کرد: پوسیدگی دندان شیری ممکن است به‌سرعت پیشرفت کرده و ناحیه عصب دندان شیری را درگیر کند، حتی ممکن است پوسیدگی‌هایی که به نظر والدین بسیار کوچک و سطحی باشند پس از معاینه توسط دندانپزشک متخصص کودکان و تهیه رادیوگرافی‌های موردنیاز مشخص شود که نیازمند درمان عصب‌کشی باشد حتی اگر کودک دردی را تجربه نکرده باشد.

وی در همین رابطه یادآور شد: گاهی در مواردی پوسیدگی وقتی توجه والدین را جلب می‌کند که دندان دچار آبسه مزمن شده و والدین با کمال تعجب اظهار می‌کنند که کودک هیچ‌وقت از درد شکایت نکرده، در برخی موارد نیز ممکن است پوسیدگی‌ها از همان ابتدای شروع پوسیدگی با درد همراه باشند و وقتی التهاب به ناحیه عصب دندان شیری می‌رسد کودک دچار درد شدیدتری شود.

دکتر بوتراب در پایان خاطرنشان کرد: نداشتن درد معیار درگیر نبودن عصب دندان نیست و باید دندان توسط دندانپزشک متخصص کودکان معاینه شده و با رادیوگرافی‌های مناسب کنترل شود دندان قبل از این‌که پوسیدگی دندان به حدی زیاد شود که عصب دندان درگیر شود، می‌توان با انجام برخی کارهای پیشگیرانه از پوسیدگی دندان جلوگیری کرد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید