13:17|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 04 دی 1398 - 06:06
کد خبر: 13571

کم‌لطفی جهاد کشاورزی در سردخانه‌ها کولاک کرد

کم لطفی جهاد کشاورزی آذربایجاغربی به ظرفیت و پتانسیل بالقوه تولید سیب در استان امسال باعث شد بخشی عطیمی از این ثروت سبز استان به بازارهای فروش نرسد و مهمان سردخانه‌ها شود.
کم‌لطفی جهاد کشاورزی در سردخانه‌ها کولاک کرد

سرویس اقتصادی باریش نیوز، از آذربایجان‌غربی به عنوان قطب تولید سیب کشور یاد می‌شود و این مساله وظیفه سازمان جهاد کشاورزی را نسبت به ایجاد بازارهای هدف داخلی و خارجی برای عرضه را دوچندان می‌کند.

طبق آمار، تولید سیب امسال در آذربایجان غربی با پیشرفت بی‌رویه دو برابری روبرو شد و بعد از برداشت بیش از یک‌میلیون تن سیب، حال میزان 730 هزار تن سیب در سردخانه‌های استان انبار هستند.

مدیریت این میزان سیب تولیدی ظاهرا از دست مسئولین جهادکشاورزی خارج شده است. یکی از رسالت‌های جهاد کشاورزی تدوین برنامه‌هایی کارساز، علمی و عملی با عنایت به آمار و ارقام سال‌های گذشته است، رشد دوبرابری در عرض یک‌سال به هیچ عنوان قابل  قبول نیست و نشان از نبود هیچ گونه نظم و مدیریت در این سازمان دارد.

در فصل برداشت سیب، امسال بسیاری از باغداران ترجیح دادند میوه‌هایی که در طول سال در انتظار به ثمر رسیدن آن‌ها بودند را روی شاخه‌ها رها کنند.

گفتنی است شب یلدا هم کمک حال سازمان جهاد کشاورزی نشد و گذر از شب یلدا تنها 30 هزار تن از بار سردخانه‌های استان کاست و از میزان 760 هزارتن به میزان 730 هزار تن رسید و اکنون سیب، 73 درصد از ظرفیت یک میلیون تنی سردخانه‌های آذربایجان‌غربی را بلعیده و در دمای زیر صفر درجه در انتظار آینده نامعلوم خود به عزا نشسته است.

برای مدیریت سیب‌های انبار شده در سردخانه‌ها از گزینه صادرات یاد می‌شود ولی ظرفیت صادرات سیب در صورت اجرای منظم آن در ماه به میزان 18 هزار تن خواهد بود، این حجم از صادرات در مقایسه با ظرفیت پرشده سردخانه‌ها به هیچ عنوان همخوانی ندارد و از سوی دیگر با درنظر گرفتن هزینه‌های سرسام آور نگهداری و انبارکردن سیب در سردخانه‌ها مقرون به صرفه نیست.

به نظر می‌رسد تزریق سیب به بازار به منظور کنترل قیمت هم چندان چاره‌ساز نیست، طبق آمار سال گذشته، قیمت سیب شب عید در آذربایجان غربی با ورود 800 تن سیب تعدیل شد، و این یعنی هدر رفت سرمایه هایی که می توانست در صورت فروش به موقع حال و روز باغداران این استان را انهم در شرایط بد اقتصادی این روزها بهتر کند.

گرچه مسئولان سازمان صنعت و معدن و تجارت آذربایجان‌غربی از آغاز روند صادرات سیب به کشورهای همسایه و اروپایی از ماه گذشته خبر می دهند اما بد نیست بدانیم که برای نصف کردن حجم سیب‌های انباره شده در سردخانه‌ها به 13 شب یلدا یا 20 ماه صادرات بی وقفه و یا تعدیل‌سازی قیمت سیب شب عید در 450 استان نیاز است.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید