04:04|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 03 دی 1398 - 09:21
کد خبر: 13568
یک روانشناس در گفت‌وگو با باریش مطرح کرد:

اعتیاد در جوانان نتیجه انتخاب‌های نادرست است

مسئولان آموزشی باید در نظر بگیرند که فضای آموزشی برای جوانان را به گونه‌ای طراحی و مدیریت کنند که بتوانند در آرامش و علاقه و توانایی‌های فردی نوجوانان و جوانان پیش روند.
اعتیاد در جوانان نتیجه انتخاب‌های نادرست است

تورج محمدزاده، روانشناس و واقعیت درمان در گفت‌وگو با سرویس اجتماعی باریش نیوز، در مورد علل گرایش نوجوانان و جوانان به مصرف مواد مخدر اظهار کرد: براساس رویکرد واقعیت درمانی، اعتیاد یک رفتار است که انسان‌ها در شرایط خاصی این نوع رفتار را انتخاب می‌کنند.
وی افزود: هر چند اعتیاد یک رفتاری است که در دراز مدت نامؤثر است اما متاسفانه در کوتاه مدت  اثرات آن ظاهر می‌شود، یعنی زمانی که افراد در زندگی خود کنترل نداشته باشند و اوضاع بر وقف‌مراد نباشد تحت فشار و استرس‌های اجتماعی، اقتصادی، آموزشی، تربیتی و فرهنگی قرار می‌گیرند و تعادل زندگیشان را از دست می‌دهند و احساس آرمش روانی نمی‌کنند.
محمدزاده اضافه کرد: همچنین این افراد چیزی که در زندگی طالب و خواهان آن هستند اما در واقعیت دریافت نمی‌کنند در نهایت دست به انتخاب‌های اشتباه زده که یکی از  این انتخاب‌های بشر مصرف مواد مخدر است.
وی گفت: در واقع وقتی افراد دچار استرس و فشار در زندگی  می‌شوند با مصرف موادمخدر زندگی و اوضاع را به شکل شیمیایی کنترل می‌کنند و به اشتباه احساس آرامش می‌کنند اما در دراز مدت عواقب مخربی به دلیل مصرف موادمخدر در زندگی این افراد به وجود می‌آید.
این کارشناس روانشناسی ادامه داد:  در مورد موضوع پییشگری سوءمصرف موادمخدر در نوجوانان باید یک اقدام همه‌جانبه صورت گیرد و از طریق مسئولان متولی جنبه‌های سلامت و بهداشت روانی نیروهای انسانی ارزیابی و مدیریت شود یعنی باید ساختار جامعه به شکلی باشد که جوانان بتوانند نیازهای خود را به شکل مثبت ارضاء کنند.
وی افزود: نوجوانی که به اصرار خانواده خود رشته‌ای را برای تحصیل انتخاب می‌کند که به آن علاقمند نیست و یا در حد توانایی‌های ذهنی این فرد نیست قطعا شکست‌های متعددی را تجربه می‌کند.
 محمدزاده تصریح کرد: در واقع انسان به صورت ذاتی دوست دارد که پیشرفت کند و به موفقیت برسد و مورد تایید و تشویق دیگران قرار بگیرد اما متاسفانه انتخاب‌های نادرست باعث شده تا روز به روز به جای موفقیت شکست را در محیط‌های آموزشی تجربه کند.
وی عنوان کرد: بنابراین در این شرایط تعادل و احساس آرامش خود را از دست داده و دچار استرس می‌شود در این مواقع  آمادگی کافی و لازم برای استفاده کردن از رفتارهایی که بتواند فرد را به تعادل برساند را پیدا نمی‌کند.
این کارشناس افزود: به والدین توصیه می‌شود که در مدیریت تربیتی و آموزشی فرزندان  دقت داشته باشند و به گونه‌ای مدیریت کنند که بتوانتد در آرامش و علاقه توانایی‌های فردی پیش روند.
وی خاطرنشان کرد: مسئولان آموزشی باید در نظر بگیرند که فضای آموزشی برای جوانان را به گونه‌ای طراحی و مدیریت کنند که بتوانند در آرامش و علاقه و توانایی‌های فردی نوجوانان و جوانان پیش روند.
محمدزاده گفت: مغزی که در آرامش است از مواد مخدر استفاده نمی‌کند از این رو باید سعی شود با محیط سازی برای اطرافیان شرایط ذهنی برای آنان ایجاد شود تا تمایلات نسبت به مصرف موادمخدر با وجود اینکه در دسترس است کمتر شود در مورد سایر مسئولان نیز باید شرایطی در فضای شهریاعتیاد جوانان و اجتماعی ایجاد شود تا جوانان  بتوانند تفریحات سالم داشته باشند.
این روانشناس و واقعیت درمان در پایان تصریح کرد: همان طور که گفته شد مصرف مواد مخدر یک انتخاب است و رفتاری است که فرد برای ایجاد تعادل درونی خود انتخاب می‌کند و علت عدم تعادل بخاطر ضعف مدیریت و آموزش جوانان است که دچار مشکل شده و باعث شده که جوانان راه‌های بهتری را برای ارضاء نیاز خود پیدا نکنند و همه در این بحث مسئول هستند و باید با هماهنگی و همدلی اقدامات مناسب انجام شود.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید