18:28|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 03 دی 1398 - 09:20
کد خبر: 13567

آمارهای ضد و نقیض برای یک مشکل!

روز گذشته پس از آنکه آذربایجان‌غربی، دومین استان پرتلفات کشور در روزهای آلوده اعلام شد، رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی و اورژانس آذربایجان‌غربی سخنان دیگری بر زبان آورد.
آمارهای ضد و نقیض برای یک مشکل!

 سرویس اجتماعی باریش نیوز، آلودگی هوا زمانی اتفاق می‌افتد که حجم زیادی از ذرات یا مواد مضر از قبیل گازها، ذرات و مولکول‌های بیولوژیکی وارد اتمسفر کره زمین شود.

جو یا اتمسفر سامانه گازی طبیعی پویا و پیچیده‌ای است که زندگانی در سیاره زمین به آن وابسته‌است. کاهش ضخامت لایه ازون در استراتوسفر به خاطر آلودگی هوا، دیر زمانی است که خطری برای تندرستی مردمان و نیز زیست‌بوم‌های زمین شناخته می‌شود.

بر اساس گزارشی از سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۴، آلودگی هوا در سال ۲۰۱۲ باعث مرگ ۷ میلیون انسان در سراسر جهان شده‌است.

آلودگی هوای داخل ساختمان و آلودگی هوای شهری در گزارشی از مؤسسه Pure Earth در سال ۲۰۰۸ به عنوان بدترین مشکلات آلودگی‌های سمی جهان شناخته شده‌است

آلودگی هوا می‌تواند صدمات قابل توجهی به سلامت روان ما وارد کند، و امر تمیز کردن هوایی که در آن تنفس می‌کنیم ضروری است.

هنگام تشدید آلودگی هوا، بیماران و گروه‌های خاص جامعه مانند سالخوردگان و کودکان بیشتر در معرض خطر دریافت ذرات آلوده معلق در هوا قرار دارند و آن دسته از افرادی که زودرنج‌، پرخاشگر، عصبانی‌ و کم‌تحمل‌تر با تغییرات جوی در این فصل، زودتر از دیگران استرس‌، واکنش و حساسیت از خود بروز می‌دهند.

آذربایجان‌غربی، دومین استان پرتلفات کشور در روزهای آلوده

براساس آمار اعلامی مجتبی خالدی سخنگوی سازمان اورژانس کشور از ۲هزار۴۲۶ مراجعه کننده به اورژانس بدلیل بیماری‌های قلبی و تنفسی، آذربایجان‌غربی با ۳۷۵ نفر مراجعه بعد از تهران دومین استان کشور از لحاظ بیشترین آمار مراجعه بوده است.

بر طبق آخرین آمار سازمان محیط‌زیست و بر اساس پایش کیفی هوا، در ساعت ۱۵ ارومیه با شاخص ۱۰۸ و بوکان با شاخص ۱۱۰ همچنان هوای آلوده‌ای دارند.

اما دقیقا پس از این اعلام این آمار، باقر بهرامی، رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی و اورژانس آذربایجان‌غربی در گفت‌وگو با سرویس اجتماعی باریش‌نیوز، گفت: براساس آلودگی هوا در چند روز گذشته، آماری از بیماران قلبی و افرادی که مشکلات ریوی دارند و در این هنگام آلودگی هوا به پزشک مراجعه کردند وجود ندارد.

نبود آمار به دلیل آن است که نمی‌توان افرادی که هنگام آلودگی به نزد پزشک مراجعه می‌کنند را تشخیص داد که حتما بر اثر آلودگی هوا به پزشک مراجعه کرده یا برای بیماری که از قبل وجود داشته است، از این رو برای اینکه مشکلی به وجود نیاید آمار ارائه نمی‌شود.

پایداری هوا باعث می‌شود غلظت آلاینده‌های جوی افزایش پیدا کند از این رو توصیه می‌شود هنگامی که هوا در شرایط ناسالم قرار می‌گیرد از فعالیت و ورزش در فضای باز خودداری کنند و حد الامکان از خودروی شخصی در سطح شهر استفاده نکنند.

حال نمی‌دانیم کدام یک از این آمار می‌تواند صحیح باشد ولی آنچه که پیداست بسیاری از افراد به خصوص کسانی که به بیماریهای قلبی و ریوی دچار هستند، بخاطر این آلودگی‌ها سلامتی شان به خطر افتاده است.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید