11:22|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 02 دی 1398 - 08:44
کد خبر: 13561
یادداشت:

بهم ریختگی بازار ثمره احتکار

بدون وجود نظارت دائمی احتکار کنندگان فرصت سوء‌استفاده از بازار را پیدا می‌کنند که این اتفاقات گرانی و بهم خوردن توازن بازار را در پی دارد.
بهم ریختگی بازار ثمره احتکار

سرویس اقتصادی باریش نیوز، احتکار از ریشه عربی حکر به معنای ظلم و ستم است و اشاره به انبار کردن و پنهان‌سازی کالاهای ضروری جامعه از سوی سودجویان است.

در سال‌های اخیر استفاده از این کلمه افزایش ملموسی پیدا کرده است به طوری که این امر گهگاه در مقیاس‌های کم و در بین صاحبان کسبه خرد نیز قابل مشاهده است.

قیمت‌گذاری روی کالاها و نوسان قیمت آن‌ها در بازار بر مبنای موجودیت محصولات در بازار است و این قانون از ابتدای جوامع متمدن حاکم بوده است. این قوانین نانوشته داد و ستد، در صورت عدم نظارت و کنترل می‌توانند زمینه ساز آشوب و سوء استفاده سودجویان و بهم زدن توازن وضعیت بازار شود.

احتکار به این صورت انجام می‌پذیرد که سودجویان با جمع آوری اقلامی مشخص از بازار و انبار کردن آن‌ها باعث تلاطم و افزایش نیاز روز افزون به محصولات مورد نظر می‌شوند که افزایش قیمت‌ها و گرانی را به همراه دارد.

هفته گذشته خبری مبنی بر کشف انباری از مواد غذایی احتکار شده شامل قند، شکر، برنج و لبنیات در ماکو منتشر شد که ارزش ریالی آن 10 میلیارد ریال تخمین زده شد و یک نفر در این رابطه دستگیر شد.

همچنین در طی سال گذشته 50 پرونده احتكار در استان تشكيل و رسيدگی شده است که 18 فقره از این پرونده‌ها مربوط به ارومیه بوده است و عمده تخلف واحدها با عناوين احتكار، اعلام نكردن موجودی و گرانفروشی و ارزش ريالی پرونده های تشكيل شده 799 ميليارد ريال بوده است.

احتکار کنندگان در زمره سارقان قرار می‌گیرند چرا که عمل احتکار از سوی مغرضانی صورت می‌پذیرد که چشم خود را بر روی وجدان اخلاقی بسته‌اند و دقیقا در زمانی که جامعه بیش از پیش نیاز به همکاری همگانی دارد، تیشه به تنه جامعه و بازار می‌زنند تا از ضرر دیگران برای خود سودی پوشالی بسازند.

در کشورهای پیشرفته احساس مسئولیت اجتماعی پا به پای احساس مسئولیت فردی آموزش داده می‌شود و در مواقع بحرانی افراد حتی منافع اجتماعی را مقدم بر منافع فردی می‌دانند، ذهنیتی متفاوت و غریب با آنچه که در رابطه با احتکار صورت می‌گیرد.

گفتنی است سامانه 124 بازرسی و نظارت 24 ساعته آماده دريافت شكايات و گزارشات مردمی درخصوص گرانفروشی، احتكار، كم فروشی، صادر نكردن فاكتور، تقلب، درج نكردن قيمت است.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید