18:23|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 02 دی 1398 - 07:02
کد خبر: 13559

هوای آلوده، مردم افسرده

افسردگی فصلی یکی از انواع اختلالات خلقی است که به صورت دوره‌ای در فصول سرد سال بیشتر در بین افراد دارای زمینه بیماری های روانی و عصبی،‌ مشاهده می‌شود، اما قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آلودگی هوا خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می‌دهد.
هوای آلوده، مردم افسرده

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، آلودگی هوا می‌تواند صدمات قابل توجهی به سلامت روان ما وارد کند، و امر تمیز کردن هوایی که در آن تنفس می‌کنیم ضروری است.

هنگام تشدید آلودگی هوا، بیماران و گروه‌های خاص جامعه مانند سالخوردگان و کودکان بیشتر در معرض خطر دریافت ذرات آلوده معلق در هوا قرار دارند و آن دسته از افرادی که زودرنج‌، پرخاشگر، عصبانی‌ و کم‌تحمل‌تر با تغییرات جوی در این فصل، زودتر از دیگران استرس‌، واکنش و حساسیت از خود بروز می‌دهند.

مطالعات انجام شده برای تغییرات کوتاه مدت در خطر خودکشی، عوامل مخدوش کننده مانند تغییرات آب و هوا و روز هفته را به خود اختصاص داده است.

محققان خارجی می‌گویند شواهد نشان دهنده رابطه خطر خودکشی و آلودگی قوی است برای مثال افزایش خطر خودکشی 2٪ برای هر 10 میکروگرم بر متر مکعب در میانگین آلودگی ذرات درشت در یک دوره سه روزه  است.

محققان هنوز نمی توانند تأیید کنند که آیا آلودگی هوا مستقیماً منجر به بیماری روانی می‌شود یا خیر، اما می گویند شواهدی وجود دارد که می‌تواند مکانیسم‌های علیت احتمالی را پیشنهاد کند.

به گفته مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران بسیاری از اشکالات درسی دانش‌آموزان و دانشجویان می‌تواند به آلودگی هوا مربوط باشد.

آلودگی هوا یکی از مهمترین عوامل ایجادکننده مشکلات روانی به صورت افسردگی، اضطراب و تنش است.

دیده شده بر اثر آلودگی هوا رفتارهای نوع دوستانه کاهش و برعکس رفتارهای پرخاشگرانه افزایش پیدا می‌کند.
 

به همین دلیل است که ما می‌بینیم در مواقعی که میزان آلودگی‌های هوا زیاد است درگیری افراد، رانندگان، عابران با یکدیگر بسیار بالا می‌رود؛ همچنین بعضی از مواد هستند که به صورت مستقیم روی سلسله اعصاب مانند سرب تأثیر منفی می‌گذارند.

خوشبختانه در ایران بنزین آمیخته به سرب حذف شده است. اما مواد آلوده کننده دیگر از جمله ریزگردها هستند که امکان اکسیرژناسیون دستگاه تنفسی را نمی‌دهند؛ همچنین افزایش میزان CO و NO به صورت مستقیم دستگاه عصبی را تضعیف می‌کند و همین امر باعث می‌شود فرد تمرکزش را از دست بدهد.

با توجه به این گفته‌ها افرادی که به بیماری‌های عصبی و به ویژه افسردگی مبتلا هستند، در این شرایط جوی به طور مداوم خسته و بی‌حوصله و سردردهای میگرنی و عصبی در آنها تشدید می‌شود و حالت گیجی و منگی به آن‌ها دست می‌دهد.

ارتباطات اجتماعی بیماران عصی و پرخاشگر،‌ ضعیف و حتی تمرکزشان کاهش می‌یابد؛ به نحوی که در هنگام رانندگی عجول‌ و بدخلق نیز می‌شوند.

 آلاینده‌ها روی سلامت روان این دسته افراد و همچنین جسم آنان اثرات مخربی می‌گذارد و آن‌ها را دچار تنگی نفس، تپش قلب و سایر علائم می‌کند.

استرس‌ و اضطراب کودکان به عنوان عضو ضعیف تر جامعه در مواقع آلودگی تشدید می‌یابد به نحوی که کم‌خوابی، کم‌اشتهایی و حساسیت آن‌ها نسبت به ترافیک و سروصدا بیشتر می‌شود.

توصیه شده است خانواده‌ها در چنین شرایطی کودکان خود را در خانه سرگرم کنند و به عنوان نمونه، بازی‌های فکری و کم جنب و جوش برای آنان ترتیب دهند.

در اینگونه شرایط حساس باید شهروندان دست به دست هم دهند ودر کاهش آلودگی موثر باشند.

بسیاری از کارهایی که می توانیم برای کاهش آلودگی هوا انجام دهیم می‌تواند از سلامت روان ما به روش‌های دیگری نیز استفاده کند، از جمله این که به افراد اجازه می‌دهیم که به جای رانندگی، چرخه سواری یا پیاده روی کنند و دسترسی به پارک ها را افزایش دهند، بنابراین این باعث افزایش حمایت از ارتقاء سفر فعال و فضای سبز شهری می‌شود.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید