02:29|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 01 دی 1398 - 07:56
کد خبر: 13552

دست مدارس همچنان در جیب والدین

مدارس آذربایجان‌غربی با فرا رسیدن فصل امتحانات بازهم هوای کمک به مدرسه و دریافت پول از خانواده‌ها را کرده است و لازم باشد به هر دری می‌زند تا این پول را دریافت کند.
دست مدارس همچنان در جیب والدین

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، اگر نگاهی کوتاه به متن قانون اساسی کشورمان بیاندازیم میبینیم که آموزش و پرورش و تربیت بدنی رایگان‏ برای‏ همه‏ در تمام‏ سطوح‏ و تسهیل‏ و تعمیم‏ آموزش‏ عالی‏ عنوان شده است.

این در حالی است که دانش‌آموزان حتی برای نفس کشیدنشان در مدارس دولتی باید هزینه بپردازند، هزینه‌های نانوشته‌ای که این روزها به بهانه‌های مختلف از سوی مدارس از والدین دانش‌آموزان گرفته می‌شود، نفس خانواده‌ها در تامین هزینه‌های آموزش فرزندانشان را به شماره انداخته است.

تحمل هزینه‌های ثبت‌نام روزهای آغازین مدارس و هزینه‌های جانبی که مدارس دولتی به خانواده‌ها تحمیل می‌کنند کار را برای قشر متوسط به پایین سخت می‌کند، این موضوع وقتی جالب و قابل تأمل‌تر می‌شود که مسئولین مدارس تاکید می‌کنند تا دانش‌آموزی هزینه‌های لازم را تقبل نکند نمی‌تواند از حقوق آموزشی خود مانند شرکت در امتحانات استفاده کند.

امسال هزینه تهیه لباس فرم مدارس که از 100هزار تومان تا 400 هزار تومان هم می‌رسید که خود به تنهایی در این وضعیت بد اقتصادی به مشکلی بزرگ برای خانواده‌ها بود و از آنجایی که نیاز به پوشاک غیرقابل چشم پوشی است تولید کنندگان نیز از این مسئله به خوبی آگاهند هر ساله قیمت‌ یونیفرم‌های مدارس رو به فلک کشیده می‌شود، یک طرف، و گرانی لوازم تحریر هم طرف دیگر.

توانایی خرید نوشت‌افزار با قیمت‌های باور نکردنی برای همگان مساوی نیست خانواده‌هایی که قدرت خرید را دارند بهترین اجناس را بهترین کیفیت و بالاترین قیمت‌ها می‌خرند ولی در این بین تکلیف خانواده‌ها با بضاعت مالی کمتر و قشر آسیب‌پذیر برای روانه کردن فرزندشان به مدارس چه می‌شود؟

در بین هزینه‌های نانوشته‌ای که این روزها مدارس از خانواده ها به بهانه‌های مختلف دریافت می‌کنند، کار را به جایی رسانده که بسیاری از خانواده‌ها که سطح درآمد کافی ندارند حالا دیگر باید هزینه برگه‌های امتحانی فرزندانشان را در مدارس تقبل کنند.

با فرا رسیدن فصل امتحانات خانواده‌ها شاهد فیش‌هایی می‌شوند که نشان از درخواست مبالغی به عنوان کمک به مدرسه و یا حتی برگه کاغذ برای امتحانات می‌کند در این میان گاهی کودکان را در زیر فشار روانی قرار می‌دهند و با تهدیدهایی از قبیل اگر نیاوری حق امتحان نداری و یا تو را از مدرسه بیرون می‌کنیم سعی می‌کنند این مبالغ را از خانواده‌ها به زور دریافت کنند و در آخر کودکان با باور کردن این تهدیدها تنش‌هایی در خانه و خانواده‌ ایجاد می‌کنند و در آخر با اجبار مبلغ را به مدرسه تحویل می‌دهند.

تمام این‌ها یک طرف و اینکه مدارس هیچ وقت پس از دریافت این مبالغ پیشرفت نمی‌کنند و یا بازسازی نمی‌شوند طرف دیگر قضیه است.

آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی هم که هیچگاه قصد ندارد از خواب بیدار شود و این موضوع گاهی خشم خانواده‌ها را برمی‌انگیزد.

اگر شرایط به همین روال ادامه پیدا کند دیگر خانواده‌هایی که توانایی خرید لباس فرم، نوشت افزار و بقیه اقلام مورد نیاز را ندارند از فرستادن کودکان خود به مدارس خودداری می‌کنند.

مسئولین باید به این اعتراضات و انتقادات توجه کنند و بداند وضعیت اقتصادی شهروندان حال خوبی ندارد و باید چاره ‌ای بیاندیشند. چرا که آموزش و پرورش براساس قانون اساسی کشور باید به صورت رایگان در دسترس عموم مردم باشد ولی با این اوضاع بد اقتصادی حاکم بر برخی خانواده‌ها بعید نیست که دانش‌آموزان زیادی از تحصیل مطلوب باز بمانند!

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید