15:09|چهارشنبه, اردیبهشت 05 ,1403
تاریخ انتشار: 27 آذر 1398 - 06:56
کد خبر: 13528
یادداشت:

کودکانی که قربانی کم توجهی‌ها می‌شوند

کم‌توجهی خانواده‌ها و مسئولان متولی زندگی کودکان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و با ورود به بازار کار، با سن کمی که دارند زمینه مشکلات اجتماعی آنان در آینده بیش از پیش فراهم می‌شود.
کودکانی که قربانی کم توجهی‌ها می‌شوند

سرویس اجتماعی باریش‌نیوز، کودکان کار و کودکان خیابانی در برابر واکنش‌های اجتماعی از آسیب‌پذیری بیشتری برخوردار هستند که اگر به این موضوع توجه چشمگیری صورت نگیرد در آینده تبعات جبران ناپذیری را در پی دارد.
منظور از کودکان کار افرادی است که در سنین خیلی کم به دلیل ناتوانایی‌های اقتصادی مجبور هستند تا در خیابان‌های سطح شهر به دنبال کسب روزی حلال باشند اما کودکان خیابانی به کودکانی گفته می‌شود که به هر دلیل معلوم و نامعلومی اوقات خود را در خیابان‌ها سپری کنند. 
برای همه ما پیش آمده که در کوچه و خیابان‌های شهر با کودکان کار مواجه شویم و در شهر ارومیه نیز کم نیستند کودکانی که با جسم ظریفی که دارند به ناچار رویاهای کودکانه خود را فراموش کرده و در خیابان‌های شهر به دنبال لقمه‌ای نان و کسب روزی حلال می‌گردند. 
یکی از وظایف مهم متولیان در امر رسیدگی به وضعیت کودکان کار حمایت از آنان است که باید به صورت مستمر انجام شود.
کودکان کار در شرایط حساس زندگی خود با مشکلات زیادی دست پنجه نرم می‌کنند و با همتی کودکانه قدم‌های والایی برمی‌دارند.
دوری از فضای درس و مدرسه و عدم فراهم شدن شرایط تحصیلی کودکان کار یکی از مواردی است که اگر مسئولان به آن توجه نکنند تهدید بسیار جدی برای آینده این قشر از جامعه به وجود می‌آید.
در شرایط کنونی که نامتعادل بودن وضعیت اقتصادی گریبان زندگی اقشار مختلف جامعه را گرفته است خانواده‌ها از توان مالی کمتری برخوردار هستند و در برخی از موارد و مشکلاتی که بخشی از خانواده‌ها به آن دچار هستند کودکان به ناچار برای اینکه کاری از دستشان برآید برای تأمین مایحتاج خانواده با سن کم به دنبال کار و فعالیت در زمینه‌های مختلف هستند.
در سال جاری مسئولان متولی در این امر از شناسایی 135 کودک کار و خیابانی در شهر ارومیه خبر دادند که 73 درصد از این کودکان در سنین بین 6 تا 14 سال بودند.
در برخی از موارد بسیاری از خانواده‌ها هستند که شاید بتوان گفت مشکل مالی چندانی ندارند اما فقر فرهنگی در این خانواده‌ها باعث می‌شود تا فرزند خود را مجبور به کار در سنین کودکی نمایند.
کودکان احساسات و روح حساسی دارند و در زمان کودکی باید طبق روال سنی طبیعی خود پیش روند و در جامعه حضور پیدا کنند.
کار کودکان در هر شرایطی که باشد را باید یک جور نادیده گرفتن حقوق آنها دانست، خانواده‌ها و مسئولان هر کدام در جایگاهی که دارند باید بکوشند تا وظایف خود در قبال کودکان را انجام دهند تا آمار کودکان کار به حداقل برسد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید