16:31|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 20 آذر 1398 - 06:59
کد خبر: 13488
باریش گزارش می‌دهد:

کسادی بازار کلاهبرداران مجازی با فعال‌سازی رمز یک‌بار مصرف

فعال‌سازی رمز یک‌بار مصرف کارت‌های بانکی در جهت امنیت بیشتر حساب‌های مشترکین از ابتدای دی ماه سال جاری اجرا می‌شود.
فعال‌سازی رمز یک‌بار مصرف و کسادی بازار کلاهبرداران مجازی

به گزارش سرویس اجتماعی باریش‌نیوز، در راستای امنیت بیشتر حساب‌های بانکی مشترکین، فعال‌سازی رمز دوم یک‌بار مصرف از ابتدای دی ماه سال جاری اجباری می‌شود.
نحوه دریافت رمز دوم یک‌بار مصرف برای بانک‌های مختلف متفاوت است و مشتریان می‌توانند با مراجعه به وب سایت بانک موردنظر خود، از نحوه دریافت رمز مطلع شوند.
طبق گفته مسئولان متولی فعال کردن رمز دوم یک‌بار مصرف می‌تواند امنیت تراکنش‌های اینترنتی را تا حد زیای افزایش دهد.
لازم به ذکر است این رمز‌ها فقط ۶۰ ثانیه اعتبار دارد و به گفته محرومیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی دوم یک‌بار مصرف یا رمز پویا را قسمت عمده شبکه بانکی پیاده سازی کرده‌اند و از ابتدای دی امسال برای کاربران شبکه بانکی و تراکنش‌های بدون کارت اجباری خواهد بود و رمز دوم ایستا (ثابت) غیر فعال خواهد شد.
این مسئول با بیان اینکه روش‌های مختلفی برای ارائه رمز دوم یک‌بار مصرف به مشتریان در نظر گرفته شده است، گفت: دارندگان تلفن‌های همراه هوشمند می‌توانند از اپلیکیشن‌های بانکی طراحی شده، استفاده کنند و برای شهروندانی که تلفن همراه غیر هوشمند دارند، سامانه‌ای مبتنی بر پیامک برنامه‌ریزی شده که برای فعال سازی یا نحوه استفاده از آن، در وب سایت بانک‌ها اطلاع رسانی شده است.
شناسایی عاملان سرقت اطلاعات ۱۰۶ کارت بانکی در آذربایجان‌غربی
سرهنگ اکبر نصرتی، رئیس پلیس فتای فرماندهی انتظامی آذربایجان‌غربی از کشف یک پرونده عاملان سرقت اطلاعات ۱۰۶ کارت بانکی شهروندان خبر داد و گفت : در هنگام خریدهای اینترنتی خود در صورت مواجهه با پیغام خطا و ناموفق بودن تراکنش سریعا رمز دوم کارت بانکی خود را تغییر دهید.
سرهنگ نصرتی گفت: در پی مراجعه فردی مبنی بر اینکه از حساب بانکی وی مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال برداشت شده است موضوع در اسرع وقت تحت رسیدگی کارشناسان این پلیس قرار گرفت.
وی ادامه داد: با بررسی‌های صورت گرفته شده مشخص گردید که شاکی جهت خرید نرم‌افزاری به کانالی در تلگرام مراجعه نموده و با توجه به اینکه این ترفند، اقدامی در جهت کلاهبرداری بوده در روند خرید با تراکنش ناموفق روبه رو شده و بعد از گذشت چند ساعت حساب بانکی وی خالی می‌شود.
این مقام انتظامی افزود: کارشناسان این پلیس با انجام اقدامات پلیسی و فنی، پس از شناسایی محل اختفای آن‌ها در جزیره کیش با همکاری فتا این منطقه موفق به دستگیری سه نفر متهم در این راستا شدند.
سرهنگ نصرتی گفت: در تحقیقات بعمل آمده از متهمین محرز گردید که آن‌ها با تبلیغ نرم افزارهای جعلی با کارکرد غیر واقعی کاربران را به درگاه‌های جعلی هدایت نموده و اقدام به سرقت اطلاعات کارت‌های بانکی افراد می‌نمودند که در این راستا با سرقت اطلاعات ۱۰۶ کارت بانکی مبلغی در حدود یک میلیارد و پانصد میلیون ریال برداشت نموده بودند.
وی به شهروندان هشدار داد: در هنگام خریدهای اینترنتی خود در صورت مواجهه با پیغام خطا و ناموفق بودن تراکنش سریعا رمز دوم کارت بانکی خود را تغییر داده و موجودی حساب مذکور را به حساب دیگری انتقال دهید.
رئیس پلیس فتا استان آذربایجان غربی گفت: جهت تهیه نرم افزارهای مورد نیاز خود به مارکت‌های مجاز و معتبر مراجعه نموده و به هیچ وجه از شبکه‌های اجتماعی خریدی انجام ندهید.
وی از شهروندان خواست با مراجعه به سایت پلیس فتا (www.cyberpolice.ir) مشکلات و هر گونه موارد غیر‌قانونی در فضای مجازی را با این پلیس در میان بگذارند.
متهمان سودجویی از کارت‌های بانکی در ارومیه دستگیر شدند
طبق گزارش پلیس فتای آذربایجان‌غربی روز گذشته سه‌شنبه 19 آذرماه، سودجویانی که ماه‌های گذشته با جعل درگاه‌های بانکی اقدام به کلاهبرداری از کارت‌های بانکی در ارومیه کرده بودند با پیگیری‌های پلیس فتای استان دستگیر شدند.
این متهمان با جعل صفحات اینترنتی مربوط به بانک‌ها و انتشار آن در شبکه‌های مجازی برای اطلاع از طرح‌هایی مالی ملی مانند یارانه‌ها افراد را به درگاه‌های تقلبی هدایت کرده و با استفاده از اطلاعات خصوصی کارت که توسط کاربر وارد می‌شد اقدام به خالی کردن حساب افراد می‌کردند.
در همین‌راستا شهروندان که در این مورد مالباخته هستند می‌توانند با مراجعه به پلیس فتای استان واقع در خیابان دره چایی ارومیه برای پیگیری امور اقدام کنند.
یکی از رایج‌ترین موارد سودجویی مالی از مردم در شرایط فعلی، کلاهبرداری‌های اینترنتی از طریق کارت‌های بانکی است که مسئولان متولی در این امر برای جلوگیری از کلاهبرداری اقدام به اجرای طرح اجباری رمز یک‌بار مصرف کارت‌های بانکی نمودند تا از این طریق از بروز سودجویی‌های بانکی تا حد زیادی جلوگیری شود. 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید