21:12|سه شنبه, فروردین 28 ,1403
تاریخ انتشار: 19 آذر 1398 - 08:11
کد خبر: 13481

برای افزایش طول عمر سیب بخورید اما تولید نه!

جهادکشاورزی در استانی مانند آذربایجان غربی سازمانی است که همیشه خواب بوده، شاید خوردن سیب عمر را طولانی کند اما بدون شک تولید آن با مشکلات بازار فعلی فروش پیرتان می‌کند.
برای افزایش طول عمر سیب بخورید اما تولید نه!

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز، سیب و انگور دو محصول اصلی باغداران ارومیه است و انتظار می‌رود هرسال جهادکشاورزی استان با برنامه‌های متنوعی به کمک بازار فروش این محصولات بشتابد اما آنچه که امسال به مانند سال‌های گذشته دیدیم تحریف واقعیت و بستن چشم به روی اشک باغداران متضرر بود و سیب‌های دپو شده و کنار جاده‌ای حتی در قلقلک دادن وجدان مسئولان ناتوانند اما باید توجه داشت این‌ها ثمره تلاش زحمت‌کشان باغدار شهرمان هستند که پوسیده شدنشان را هر سال شاهد هستیم.

امسال بیش از یک‌میلیون تن سیب در استان برداشت شده است که بیش از نیاز داخلی بود و این یعنی صادرات تنها راه‌حلی بود که می توانست باعث نجات باغداران شده و از سوی دیگر ارزآوری مناسبی برای استان داشته باشد.

بنا به گفته جهادکشاورزی آذربایجان غربی از 700 هزارتن سیب انبار شده در سردخانه‌های استان روزانه ۶۰۰ تن سیب درختی آذربایجان‌غربی به کشورهای مختلف صادر می‌شود. با حساب سر انگشتی و در نظر گرفتن نیاز داخلی مابقی سیب‌های انبار شده برای عبور از مرزهای استان می‌بایست بیش از یک سال انتظار بکشند. اما هزینه‌های هنگفت نگهداری سیب‌های سردخانه‌ای از کجا باید تأمین شود؟

شیرجه طعنه‌دار جهادکشاوزی آذربایجان‌غربی به استخر سیب‌های صنعتی

جهادکشاورزی استان هر سال با قول‌ها و تحریف‌هایی خودشان را سرگرم می‌کند و در تازه‌ترین اظهارنظرها از سوی مسئولان این سازمان آمده است كل سيب صنعتي توليدی اين استان حداكثر 30 درصد سيب درختی است و با توجه به ظرفيت صنايع تبديلي موجود در منطقه، كل سيب صنعتی آذربايجان‌غربی جذب صنايع تبديلی می‌شود و چيزی به نام سيب دور ريز وجود ندارد.

انداختن توپ به زمین صنایع تبدیلی

به بیان ساده‌تر شاید جهادکشاورزی استان با ناچیز شمردن حجم سیب‌های صنعتی، توپ را وارد میدان صنایع تبدیلی کرده است تا از زیر بار مسئولیت مدیریت فرار کند.

از سوی دیگر، قیمت مشخص شده از سوی استانداری برای هر کیلو سیب صنعتی 600 تومان اعلام شد که بعد از چند روز به 800 تومان افزایش یافت.  وضعیت نابسامان صنایع تبدیلی در کنار سایر کارخانجات واضح هست و سیب‌های صنعتی خودشان بهتر می‌دانند که سرنوشتشان پوسیده شدن در میان اندوه باغداران است و کسی به سراغشان نمی‌آید.

آرزوهایی که هر سال به باد می‌رود

وحید یکی از مخاطبان باریش‌نیوز می‌گوید: بنده کشاورزی هستم که هرسال با آرزوهایی در شغل کشاورزی مشغول بکار می شوم اما نبود بازار فروش محصولاتمان عملی شدن آرزوها را از ما کشاورزان گرفته عمده تولیدات ما سیب است که با هزینه‌های سرسام آور باید در سردخانه‌ها انبار کردیم.

وی ادامه داد: هر کیلو سیب تقریبا 2هزار تومان خرج برداشته تا برای مصرف آماده شود و اینکه هزینه‌های هرس درختان وسم پاشی‌های زمستانی سال بعد را هم حساب کنیم حداقل باید کیلویی 3هزار و پانصد تومان بفروشیم یعنی بدون هیچ پس‌اندازی.

اکثر باغداران دیگر حتی تمایلی به برداشت محصولات ندارند و باقی ماندن سیب روی درخت سودمندتر از برداشت و دردسرهای متعاقب آن است، شاید وحید هم در سال‌های آینده به جمع آن‌ها اضافه شود!

ورود سیب مراغه به قطب تولید سیب کشور

یکی دیگر از مخاطبان باریش در این‌باره می‌گوید: تولیدکننده سیب درجه یک هستم، قیمت پیشنهادی برای خرید محصولاتم 3هزار تومان است، با احتساب هزینه‌های سردخانه، سبد پلاستیکی، کارگر، کاغذ، پوشال، حمل و نقل و اجاره تنها 100تومان به ازای هرکیلو در جیب تولیدکننده می‌ماند.

کشاورزان سیب‌های خود را نمی‌فروشند!

قاسم عزتی، رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار ارومیه نیز می‌گوید: کشاورزان ارومیه‌ای از فروش محصولات خود خودداری کرده و همچون سال‌های گذشته سیب مراغه در بازار ارومیه به قیمت گزاف به فروش می‌رسد. مسئولان باید به فکر خرید از کشاورزان ارومیه و ارائه در بازار باشند، در سال‌جاری هزینه‌های برداشت بالا بوده و فروش با این مبلغ سودی برای کشاورزان ندارد.

هر سال همین آش و همین کاسه!

جالب اینجا است که با مدیریت قیمت سیب، از بحران عرضه و تقاضا می‌توان به سلامت عبور کرد، مسئولان با خرید سیب باغداران به قیمتی معتدل و در نظر گرفتن حاشیه سود باغداران و تزریق آن به بازار هم پای سیب مراغه‌ به مهد سیب کشوررا برمی‌چینند، هم خنده برلبان زحمت‌کشان می‌نشانند.

در پایان باید اذعان کرد تاکنون هیچکدام از وعده‌های جهادکشاورزی آذربایجان غربی به عنوان سازمان مسئول در خصوص ساماندهی بازار سیب تحقق نیافته است و سال بعد نیز همان آش و همان کاسه را خواهیم داشت.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید