14:42|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 14 آذر 1398 - 10:22
کد خبر: 13455
باریش گزارش می‌دهد:

کارت خوان‌های خراب، ترفندی برای فرار مالیاتی پزشکان

به نظر می‌رسد نصب کارت خوان‌های خراب شگرد جدیدی است که برخی پزشکان در مطب‌های ارومیه برای فرار مالیاتی در پیش گرفتند.
کارت خوان‌های خراب، ترفندی برای فرار مالیاتی پزشکان

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز پرداخت مالیات نسبت به تمکن مالی، از جمله وظایف هر شهروندی است که از امکانات شهری استفاده می‌کند، حتی خود ارائه دهندگان خدمات شهری مانند رانندگان سیستم حمل و نقل شهری نیز ملزم به پرداخت مالیات هستند ولی گویا افکار سرمایه‌داری قشر پزشکان را که جزء اقشار فرهیخته و متمول جامعه حساب می‌شوند را به شدت مسموم کرده است.

مطالعات آماری نشان می‌دهد برخی پزشکان آگاهانه یا از روی غفلت زیر بار این وظیفه اجتماعی خود نمی‌روند. مبلغ درآمد واقعی پزشکان همیشه در هاله‌ای از ابهام قرار داشته و سیستم منسجمی جهت نظارت بر درآمد و بستن مالیات بر آن وجود ندارد.

قوانین ضعیف مالیاتی دست پزشکان را برای دور زدن آن کاملا باز گذاشته است، قرار ندادن کارتخوان در مطب، ثبت گردش مالی کارت‌خوان به نام دیگران و ارائه نکردن اظهارنامه مالیاتی از جمله راه‌های بی‌دردسر پزشکان برای فرار از مالیات است.

سازمان امور مالیاتی، فرار مالیاتی پزشکان را چندهزار میلیارد تومان عنوان و از ابتدای امسال بحث الزامی شدن نصب کارتخوان در مطب‌های پزشکان و درمانگاه‌ها را مطرح کرد.

این کارتخوان‌ها قرار است متصل به سازمان امور مالیاتی و دارای دو نشان آرم مالیاتی و بارکد را روی قبض پرداختی خود باشند اما با این حال سوال‌هایی که پیش می‌آید این است که سازمان امور مالیاتی چرا اینقدر دیر به فکر مالیات گرفتن از پزشکان افتاد و سوال دیگر این است که آیا واقعا این راهکار جوابگو است؟

قانونی که هنوز اجرا نمی‌شود

نویدخرم، یکی از مخاطبان باریش نیوز در پیام مردمی با گلایه از روند کاری پزشکان گفت: مگر قانون تصویب نکرده بودند که پزشکان ملزم هستند که حتما در مطبشان کارتخوان داشته باشند؟.

اما در حال حاضر به هر مطب و یا دکتر رادیولوژی و سونوگرافی که می‌رویم، کارتخوان هست ولی به عمد گفته می‌شود که خراب است و پول نقد بدهید و ما باید مجددا از مطب خارج شده و بریم دنبال عابر بانک ولی این انصاف نیست دور از انسانیت است.

پزشکان به خاطر منافع خود حال بیماران را نادیده می‌گیرند

اصغر از دیگر مخاطبان باریش در رابطه با این موضوع گفت: هنوز بسیاری از مطب‌های پزشکان مجهز به دستگاه  کارت خوان نیست.

وی ادامه داده است: مراجعه کنندگان به مطب‌ها مجبورند برای پرداخت حق ویزیت پله های مجتمع های پزشکی چند طبقه را پایین بیانند و از خودپرداز پول نقد بگیرند اما اکثر بیمارها ناتوان هستند به زور طبقات رو رفتن بالا و این برخود دور از انصاف است که پزشکان به خاطر منافع خودشان مردم را اذیت کنند.

امروز یک دست‌فروش هم کارت‌خوان دارد اما پزشکان ندارد!

سهیلا از دیگر مخاطبان باریش نیوز در رابطه با مشکل نبود کارت‌خوان در مطب پزشکان و برخی آزمایشگاه های خصوصی به خبرنگار باریش نیوز گفت: امروزه دیگر حتی یک دست‌فروش هم کارت‌خوان دارد اما در مطب خیلی از پزشکان متخصص هنوز کارت خوان نیست و باید پول نقد همراه داشته باشید تا کارتان راه بیفتد.

این شهروند با اشاره به اینکه مادرشان مسن و بیمار است ادامه داده است: مادرم از بیماری آرتروز زانو رنج می‌برد و هر بار که به خاطر بیماری مجبور شده به مطب دکتر مراجعه کند باید چند طبقه را برای گرفتن پول نقد از خودپرداز پایین بیاد و این رفت و آمد برای مادرم ضرر دارد.اگر نصب یک کارت‌خوان چقدر زحمت دارد!

تفکر یک پزشک می‌بایست موازی با امور اخلاقی جامعه، از جمله کمک به هم‌نوع  خود باشد، به نظر می‌رسد فرار مالیاتی و به دنبال آن فراهم‌سازی اسباب آزار و اذیت مراجعه‌کنندگان  آنهم از سوی پزشکان که در تفکر جامعه اسلامی و ایرانی به عنوان همدمی بیمار تلقی شده دور از  اخلاق انسانی و مغایر با قسم پزشکی باشد.

در شرایط بحرانی هدایت همراه بیمار که پر از هجمه‌های روانی است به بیرون از محل مطب برای آوردن پول نقد صرفا جهت فرار مالیاتی کاملا دور از اخلاقیات یک انسان شریف است.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید