08:30|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 12 آذر 1398 - 06:21
کد خبر: 13435

سنگ‌هایی که زندگی معلولین را لنگ می‌کند

معلولیت گرچه محدودیت و پایان راه نیست ولی نبود زیرساخت‌های شهری مطابق با نیازهای این جامعه سبب می‌شود، روند زندگی عادی برای افرادی که دارای معلولیت‌های مختلف هستند، سخت‌تر شود.
سنگ‌هایی که زندگی معلولین را لنگ می‌کند

سرویس اجتماعی باریش نیوز، معلولین جزئی از جامعه هستند و سازمان بهزیستی متولی جمع آوری اطلاعات و حمایت از معلولین می‌باشد. بنابه آمار جهانی حدود 10 الی 15 درصد جمعیت جهانی دچار معلولیت هستند ولی طبق آمار ضد و نقیض منتشر شده از سوی سازمان بهزیستی ، حدود دو میلیون معلول در کشور زندگی می‌کنند که نزدیک یک میلیون و 350 هزار معلول در ایران زیر پوشش خدمات بهزیستی هستند که از این تعداد 14 درصد ناشنوا یا کم شنوا، 10 درصد نابینا یا کم بینا، 42 درصد معلولیت جسمی حرکتی، 20 درصد معلول ذهنی و 5 تا 6 درصد هم معلول روانی هستند.

معلولین در زندگی روزمره دچار مشکلاتی هستند که عمده‌ترین این مشکلات در کنار ناتوانی‌های حرکتی، مربوط به حضور در جامعه و تبعات ناشی از آن مانند منزوی شدن است.

در کشور ایران هنگام پیاده‌سازی زیرساخت‌های شهری، توجه چندانی به حضور این قشر در جامعه نمی‌شود و اکثر معابر شهری قابلیت عبور با ویلچر را ندارند، پله ادارات به عنوان سدی برای معلولین تلقی می‌شود و بدون فرهنگ‌سازی و آموزش مناسب نگاه سنگین دیگر عابرین برای این قشر آزاردهنده است.

محرومیت از تحصیل و سوادآموزی فقط بخاطر ساخت خودخواهانه اماکن تحصیلی و عدم توجه به حضور این قشر فراموش شده زجرآور است، با هزینه‌های بسیار اندک می‌توان امکان حضور و تحصیل را برای افرادی که مشکلات جسمی و حرکتی دارند را مهیا نمود.

اشتغال و مشکلات مالی معلولین از دیگر معضلات این جامعه است. قانون حمایت از حقوق معلولان مصوب اسفند 1396 تمام ارگان‌ها و ادارات را موظف نموده‌است که ۳  درصد از سهمیه استخدامی خود را به اشتغال معلولان اختصاص دهند با این وجود بنظر می‌رسد که درنهادهای دولتی در اجرای این قانون انسجامی وجود دارد.

معلولین غالبا با یک رنج روانی، اعتماد به نفس شکننده و احساس طردشدگی دست و پنجه نرم می‌کنند بنابراین وجود مشاوره‌های اجتماعی و روانپزشکی می‌توانند بسیار موثر واقع شوند و از حضور در جامعه حتی با کم و کاستی‌های عبور و حمل‌و‌نقل نهراسند.

وجود پویش‌های اجتماعی جهت گردهمایی معلولین و و ارائه مشاوره‌های اجتماعی از این جهت اهمیت زیادی دارد که باعث افزایش اعتماد به‌نفس آن‌ها می‌شود، همچنین اطلاع از وجود دیگر معلولین در جامعه می‌تواند دید آن‌ها را به زندگی عوض کند.

در پایان عدم وجود اماکن تفریحی و ورزشی مناسب و رایگان برای معلولین نیز می‌تواند برای این قشر آزاد دهنده باشد.

لازم به ذکر است 46 هزار معلول در آذربایجان‌غربی شناسایی شده است که از مشکلات مشابه رنج می‌برند و معابر شهری نامناسب کاملا محسوس هستند به‌طوری که حتی عبور از یک جوی آب ممکن است تبدیل به کابوس نابینایان، کم بینایان و دیگر معلولین حرکتی شود. آذربایجان‌غربی یکی از استان‌های آسیب دیده در دوران هشت سال دفاع مقدس است و یکی از وظایف سازمان بهزیستی و بنیاد شهید تسهیل زندگی این عزیزان است که انتظار می‌رود با تأسیس اماکن تفریحی، ورزشی و تامین نیازهای اجتماعی، فراهم‌سازی امکان اشتغال  و امکان تردد هرچه راحت آن‌ها را فراهم سازند تا دین خود را عملی کنند..

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید