17:45|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 09 آذر 1398 - 07:59
کد خبر: 13410

استعفاء به هوای یک صندلی داغ‌تر!

در حالی که کمتر از یک روز به آغاز ثبت‌نام نامزدهای یازدهمین دوره مجلس در آذربایجان‌غربی نمانده است خبرها حاکی از آن است که برخی مسئولین به هوای یک صندلی داغ‌تر عزم رفتن به بهارستان کرده‌اند.
استعفاء به هوای یک صندلی داغ‌تر!

سرویس سیاسی باریش‌نیوز، این روزها مسئولینی به فکر استعفاء و حضور در این انتخابات هستند که حتی نتوانستند در مقام و جایگاه خود خوش بدرخشند اما با این حال علاقه وافری به شرکت در این انتخابات دارند در حالی که کارنامه علمکردشان از نظر مردم در سمت‌های فعلیشان جای سوالات بسیاری دارد.

بانزدیک شدن به موسوم انتخابات، التهابات سیاسی در آذربایجان‌غربی مانند خیلی از استان‌های دیگر افزایش می‌یابد، اما باید توجه جدی داشت که تبلیغات ناسالم و پرداختن به موضوع‌های حاشیه خارج از زمان انتخابات باعث به وجود آمدن فضای ناسالم برای داشتن انتخاباتی سالم می‌شود.

اشخاصی که رویای قدرت را در سر می‌پرورانند روز به روز حریص‌تر می‌شوند و به هر کاری برای رسیدن به یکی از صندلی‌های مجلس که سهم ارومیه در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی است دست می‌زنند، از کناره‌گیری از سمت‌های دولتی خود گرفته تا تبلیغات زودهنگام.

تبلیغات در شرایطی آغاز شده است که هنوز مجلس دهم بر روی کار است و یک روز تا شروع ثبت نام نمایندگان مانده حال تایید یا رد صلاحیت شدنشان به‌ کنار.

حامیان برخی از این افراد بعضاً اقدام به آغاز تبلیغات انتخاباتی قبل از زمان مقرر اعلام شده از سوی شورای نگهبان کردند این افراد با حضور در محافل خصوصی و عمومی به روش‌های مختلف کاندیدای احتمالی مورد نظر را تبلیغ می‌کنند.

تصاحب کرسی‌های مجلس عجیب نیست اما در حال حاضر این فعالیت‌ها در شرایطی با سرعتی بیش‌تر از گذشته پیش می‌رود که مقام معظم رهبری نسبت به آن هشدار داده و فرموده: عده‌ای باعجله از حالا مباحث انتخاباتی را شروع کرده‌اند که این فعالیت‌های زودهنگام انتخاباتی موجب منحرف‌شدن ذهن‌ها از مسائل اصلی، مشغول کردن افراد به یکدیگر و برخی بدگویی‌ها می‌شود و این به ضرر مصالح کشور است.

رسیدن به این سه صندلی به قدری حائز اهمیت است که کاندیداهای احتمالی سعی می‌کنند در جلسات و همایش های مختلف که تا حدودی به شغل گذشته و یا سوابقشان مرتبط است شرکت کنند و از تریبون این گونه جلسات به صورت غیر مستقیم بهره برداری انتخاباتی ببرند.

این روزها در مراسمات مذهبی، مهمانی‌های سیاسی، دفاترمشاوره و گاهی مراسم‌های جمع آوری کمک‌های نقدی می‌توان شاهد حضور نامزدهای احتمالی شد و به راحتی تشخیص داد که چه کسی برای کسب رای بیشتر در این مراسمات حاضر می‌شود.

فضای مجازی شاید یک فضا فوق‌العاده و مورد توجه کاندیداها است که در ماه‌های اخیر به‌صورت مستقیم تبلیغات کاندیداهای احتمالی در آن آغاز شده است و حتی برخی افراد هم با عنوان فعال رسانه‌ای، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی در گروه‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف اقدام به حمایت های مستقیم و غیر مستقیم از کاندیداهای مورد نظر خود دارند.

انتشار تصاویر عملکردی این کاندیداها در فضای مجازی به وفور قابل مشاهده است. شاید نبود نظارت و حتی قانون مشخص و بازدارنده موجب شده تا کاندیداها و حامیانشان بعضاً اظهارنظرهای جنجالی و بحث برانگیز بر عملکرد دولت و حتی نمایندگان حال حاضر مجلس و مدیران داشته باشند و به نوعی افکار و گفته‌های تبلیغاتی خود را در این فضای چالشی مطرح می‌کنند.

طبق قوانین انتخاباتی که به عنوان ماده ۵۶ مکرر دو به قانون الحاق شد فعالیت تبلیغات انتخاباتی نامزدها ۱۵ روز قبل از اخذ رأی آغاز و تا ۲۴ ساعت قبل از اخذ رأی ادامه می‌یابد و هرگونه فعالیت تبلیغات داوطلبان خارج از مهلت مقرر جرم محسوب می‌شود و مرتکب به مجازات درجه شش قانون مجازات اسلامی به استثنای حبس محکوم می‌شود.

در این میان نمایندگانی هم وجود دارد که با استفاده از اختلاف افکنی بین قوم‌ها سعی در جمع‌آوری رأی دارند که این اقدام با برخوردهای شدید روبرو شد.

به گفته برخی افراد انتخابات این دوره مجلس یکی از مهم‌ترین دوره انتخابات در تاریخ ایران محسوب می‌شود و فضای رسانه‌ای نمی‌تواند سنجش مناسبی برای شناسایی فرد مناسب باشد و اطلاعاتی که در این فضا در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اگر تحقیقات در فضای مجازی برای رای دادن از سوی مخاطبان صورت بگیرد، یک تحقیقات سطحی بوده و در نهایت به انتخاب سطحی نیز منجر خواهد شد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید