06:49|چهارشنبه, اردیبهشت 05 ,1403
تاریخ انتشار: 05 آذر 1398 - 07:55
کد خبر: 13383

بوی خوش تصویب منطقه ویژه ارومیه و تعبیر رویاها

نمایندگان مجلس آبان ماه جاری به لایحه دولت برای ایجاد هشت منطقه آزاد تجاری و 12 منطقه ویژه اقتصادی رأی مثبت دادند که یکی از آنها منطقه ویژه اقتصادی ارومیه_سرو است که برای به تصویب رسیدن کش و قوس‌های بسیاری را پست سر گذاشت.
بوی خوش تصویب منطقه ویژه ارومیه و تعبیر رویاها

 سرویس اقتصادی باریش نیوز، لایحه ایجاد منطقه ویژه اقتصادی ارومیه_سرو که از سال‌های گذشته در مجلس مطرح شده اما به دلیل ایراداتی که شورای نگهبان برای مناطق ویژه اقتصادی گرفته بود در کش و قوس های قانونی مانده بود تا مردم شهر ارومیه و آذربایجان غربی همچنان چشم انتظار تصویب این طرح باشند.

آبان ماه جاری پس از سالها انتظار بالاخره طرح‌‌های مناطق ویژه اقتصادی، در راهروهای مجلس و شورای نگهبان در نهایت بعد از رفع ایراداتی که شورای نگهبان بر آن وارد کرده بود، به تصویب رسید.

شهرهای مرزی در بیشتر مواقع با مشکلات منطقه‌ای و محرومیت های جدی دست و پنجه نرم نمی‌کنند اما با این حال در برخی موارد زندگی در شهرهای مرزی مزایایی نیز دارد که وجود مناطق ویژه اقتصادی و یا مناطق آزاد تجاری با بهبود دادن به وضعیت معیشت می تواند روند زندگی در شهری مرزی را تحولی عمیق ببخشد.

مناطق ویژه اقتصادی به سبب برخورداری ذاتی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری‌های جدید همواره مورد توجه قرار دارند و همین توجه می‌تواند در پی فراهم شدن بسترهای سرمایه‌گذاری سبب شکوفایی اشتغال، گردش تجاری مطلوب، رونق مبادلات تجاری فرامرزی و در کل بهبود وضعیت معیشت مردم منطقه منجر شود.

تصویب منطقه ویژه اقتصادی ارومیه_ سرو پس از چکش کاری‌های قانونی بسیار را می‌توان یک گام بلند در جهت توسعه اقتصادی ارومیه دانست  و به آینده تجاری این شهر امیداورتر شد که در سایه راه‌اندازی این منطقه روزهای پررونقی در انتظار اقتصاد مردم استان باشد.

اما شاید خالی از لطف نباشد اگر بدانیم تصویب این لایحه به معنی رونق خود به خودی اقتصاد شهر و استان نیست و برای آنکه اهداف تعیین شده در آن در واقیعت هم محقق شود، همت مضاعف مسئولین را می‌طلبد.

تسهیل و حذف بروکراسی های دست و پاگیر در جهت تسهیل روند سرمایه گذاری داخلی و کمک به جذب سرمایه گذاری خارجی، در دسترس قرار دادن امکانات اولیه برای سرمایه گذاران و همچنین ایجاد مشوق های سرمایه گذاری در کنار تقویت زیرساخت های تولیدی می تواند آینده منطقه ویزه ارومیه_ سرو را روشن تر کند.

آذربایجان غربی به دلیل دارابودن مرزهای طولانی با کشورهای همسایه یکی از ظرفیت های اصلی برای رونق بخشیدن به صنعت توریسم، هتلداری و فرصت های جانبی است و منطقه ویژه اقتصادی ارومیه_سرو می‌تواند به عملی شدن این خواسته مردم در استان جنبه عملی بپوساند به شرط آنکه مسئولان استانی حال پای کار باشند و پای کار هم بمانند تا مردم این منطقه طعم مزایای این طرح را به شیرینی بچشند.

توجه ویژه به صنعت توریسم به عنوان یکی از بهترین راه‌های افزایش سطح درآمد استان و کشور و فراهم ساختن زیرساخت‌های لازم در جهت بهبود وضعیت توریستی شهر، ایجاد و توسعه انبارهای مدرن، پایانه‌های حمل و نقلی بروز و فعالیت‌های خدماتی از دیگر اقداماتی است که مسئولان می‌توانند در تحقق مناطق ویژه اقتصادی استان مد نظر داشته باشند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید