09:51|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 30 آبان 1398 - 06:21
کد خبر: 13356

نگین فیروزه آذربایجان جان دوباره گرفت

دریاچه ارومیه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد و قرار است با حدود یک و نیم سال تاخیر و در سال ۱۴۰۶ به تراز اکولوژیک خود برسد.
نگین فیروزه آذربایجان جان دوباره گرفت

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، دریاچه تا پایان سال 97 ستاد احیای دریاچه ارومیه بیش از ۳۵ هزار میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های احیای این دریاچه هزینه کرد و با توجه به بارش‌های اخیر تراز دریاچه ارومیه حدود یک متر نسبت به زمان مشابه سال گذشته بالاتر آماده است و در صورت مشارکت مردم و بهره‌برداری از طرح‌های مهم انتقال آب به نگین فیروزه آذربایجان که ستاد احیا با جدیت آنها را اجرا می‌کند، افزایش روزافزون و امیدبخش آن ادامه می‌یابد تا یکی از بزرگترین مطالبه‌های مردم شمال‌غرب کشور محقق شود. 

دریاچه ارومیه که به نگین فیروزه نیز معروف است، سال‌ها از کمبود آب و خشکسالی در عذاب بود به همین دلیل افراد نیز راه‌های متعددی را برای برطرف کردن این مشکل ارائه دادند اما اصلی‌ترین مشکلات این موارد نبودند.

در سال جاری نیز دولت بیش از هفت هزار و ۲۴۰ میلیارد ریال برای احیای نگین فیروزه آذربایجان اختصاص می‌دهد که در حال طی مراحل پایانی است.
اتمام طرح‌های انتقال آب به دریاچه در اولویت کار بود و بیش از ۶۵ درصد اعتبارات ستاد احیا طی سال‌های اخیر در این طرح‌ها هزینه شده است.

فاز دوم احیای دریاچه ارومیه با موفقیت طی شد و رسیدن به تراز اکولوژیک تا سال ۱۴۰۶ که فاز سوم است، کلید خورده‌ تا با بهره‌برداری کامل از طرح‌های ستاد احیا، سالانه بیش از ۹۰۰ میلیون مترمکعب آب به پیکره دریاچه وارد ‌شود؛ هرچند که مدیریت مصرف آب و رساندن دریاچه ارومیه به تراز اکولوژیک یک هم‌افزایی همه‌جانبه می‌طلبد.
بدون‌شک افزایش مصرف آب و چاه‌های غیر مجاز از جمله مهمترین دلایل کاهش سطح دریاچه ارومیه در سال‌های اخیر بوده و بر اساس بررسی‌ها بیش از ۹۰ درصد آب مصرفی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه مربوط به بخش کشاورزی است و سالانه میلیاردها مترمکعب آب در این حوضه مصرف می‌شود؛ کارشناسان نیز معتقدند که مشارکت جوامع محلی در کنار اجرای طرح‌های مختلف، نقش مهمی در احیای نگین آبی آذربایجان دارد.

سال گذشته خبر دادند که یک‌پنجم چاه‌های غیرمجاز کشور در اطراف دریاچه ارومیه است پس باید به جای دنبال کردن راه‌های دیگر، چاه‌های غیرمجاز را پر کرد زیرا هرگونه انتقال آب از حوزه‌ای به حوزه دیگر مساوی با تخریب حوزه مبدأ، مسیر و مقصد است، چراکه تغییرات اکوسیستمی وضعیت خاک و پوشش گیاهی این مناطق را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

تمام این تغییرات منجر به جداسازی گونه‌های جانوری شده و امکان انقراض گونه به دلیل جداسازی ژنتیکی فراهم می‌شود.

قبل از تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه سالانه به طور متوسط ۴۰ سانتی‌متر کاهش می‌یافت اما در سایه برنامه‌ریزی، تخصیص اعتبار و تلاش دولت تدبیر و امید برای احیای این دریاچه، روند خشک شدن آن متوقف شد و بارندگی‌ها هم به کمک دریاچه آمد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید