00:36|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 23 آبان 1398 - 09:17
کد خبر: 13320
به‌بهانه روزجهانی دیابت؛

گرسنگی و خستگی شدید از علائم ابتدایی دیابت است

یکی از علامت‌های اولیه ابتلای فرد به بیماری دیابت را می‌توان گرسنگی و خستگی شدید عنوان کرد.
گرسنگی و خستگی شدید از علائم ابتدایی دیابت است

به گزارش سرویس سلامت باریش نیوز، دیابت یك اختلال در سوخت‌و‌ساز بدن است که در حالت طبیعی، غذا در معده تبدیل به گلوکز یا قندخون می‌شود.

قند از معده وارد جریان خون می‌شود، لوزالمعده (پانکراس) هورمون انسولین را ترشح می‌کند و این هورمون باعث می‌شود قند از جریان خون وارد سلول‌های بدن شود و در نتیجه مقدار قندخون در حد نرمال و متعادل باقی می‌ماند.

ولی در بیماری دیابت، انسولین به میزان كافی در بدن وجود ندارد و یا انسولین موجود قادر نیست تا وظایف خود را به درستی انجام دهد، در نتیجه به علت وجود مقاومت در برابر آن، قند خون نمی‌تواند به‌طور موثری وارد سلول‌های بدن شود و مقدار آن بالا می‌‌رود.

دیابت نوع یک معمولا شروع پر سر و صدایی دارد و با علائمی چون تشنگی، پُر ادراری، پُر نوشی، كاهش وزن، گرسنگی و خستگی شدید تظاهر پیدا می‌‌كند.

دیابت نوع 2 شروع خیلی آهسته‌‌تری دارد و شایع‌‌ترین علامت اولیه آن در واقع «بی علامتی» است. درصد قابل توجهی از مبتلایان به دیابت نوع 2 (تقریباً 50 درصد آنها) از بیماری خود اطلاعی ندارند و تنها با انجام آزمایش قندخون می‌‌توان بیماری آنها را تشخیص داد، با این وجود در صورت عدم كنترل مطلوب، ممكن است علائمی مشابه به دیابت نوع 1 نیز بروز كند.

از دیگر علائم دیابت نوع 2 می‌توان به عفونت‌های مكرر، به ویژه عفونت دستگاه ادراری و پوست،تاری دید، بهبودی دیررس زخم‌ها، احساس سوزش و بی‌حسی در انگشتان پا اشاره كرد.

افرادی که دچار اضافه وزن هستند در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 هستند و انجام آزمایشات مكرر قندخون در آ‌نها باید در سنین زیر 40 سال یا با فواصل كوتاه‌تر، یعنی هر یک یا 2 سال یک‌بار انجام شود.

امروزه به سبب تغییر سبک‌زندگی که بیشتر جوانب زندگی بشر را دچار تغییر و تحول کرده، رفتارهای غذایی انسان نیز دگرگون شده و گرایش به سمت استفاده از فست‌فودها و غذاهای آماده بیشتر شده که خود می‌تواند عاملی برای ابتلا به بیماری‌های مختلف از جمله دیابت باشد از این رو تغییر سبک زندگی و ورزش کردن از مهم‌ترین فاکتورهای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌هایی از این دست به شمار می‌روند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید