03:54|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 21 آبان 1398 - 06:52
کد خبر: 13300

تاکسی فرسوده یا دودساز متحرک!

یکی از معضلات جدی برای کلانشهرها از جمله ارومیه تردد تاکسی‌های فرسوده‌ای هستند که دیگر نفس‌های این شهر را به شماره انداخته است.
تاکسی فرسوده یا دودساز متحرک!

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، یکی از ارکان حمل و نقل در شهرها بدون شک تاکسی‌ها هستند که حجم گسترده‌ای از جابجایی مسافران را بر عهده دارند ولی وجود مشکل در این زنجیره باعث می‌شود که تردد درون شهری با مشکلات جدی روبرو شود.

یکی از مشکلات اصلی حمل و نقل مسافر با تاکسی‌ها در کلانشهرهایی چون ارومیه فرسوده بودن این ناوگان عمومی است، معضلی که علاوه بر ایجاد ترافیک‌های طولانی و خسته‌کننده و افزایش تصادفات درون شهری، عامل مهمی برای افزایش آلودگی شهرها نیز به شمار می‌رود.

نوسازی تاکسی به دلیل افزایش قیمت خودرو به صرفه نیست

مهدی مژدهی‌فر، رئیس سازمان حمل‌ونقل و بار و مسافر شهرداری ارومیه تعداد تاکسی‌های زرد شهر ارومیه را 5 هزار و 600 دستگاه تاکسی عنوان می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر 40 درصد ناوگان تاکسی‌رانی شهرداری ارومیه فرسوده است که با  انجام برنامه ریزی‌های لازم نسبت به نوسازی اقدام می‌شود.

گرچه مژدهی‌فر، نسبت تعداد تاکسی به جمعیت شهر ارومیه را متناسب می داند اما معتقد است به دلیل گردشی بودن بیشتر تاکسی‌ها و تردد زیاد شهروندان در هسته مرکزی شهر، تاکسی‌ها تمایل به جابه‌جایی مسافران در این محدوده دارند به آن علت نیز تعداد تاکسی‌ها در شهر زیاد دیده می‌شود.

رئیس سازمان حمل‌ونقل و بار و مسافر شهرداری ارومیه بر این باور است در حال حاضر 40 درصد ناوگان حمل و نقل عمومی در بخش تاکسیرانی فرسوده است اما مالکان تاکسی‌ها زرد فرسوده رغبتی به نوسازی به دلیل افزایش قیمت خودرو ندارند چراکه آورده حاصل نسب به سرمایه‌گذاری بسیار پایین است.

انتظار یکساله برای نوسازی تاکسی

اما علیرضا از مخاطبان باریش نیوز یکی از رانندگان تاکسی است که به گفته خودش یکسال است در نوبت نوسازی تاکسی قرار دارد.

این مخاطب نوشته است علیرغم اینکه یکسال است برای نوسازی تاکسی ثبت نام کردیم ولی خبری از واگذاری خودروها نیست با تاکسی فرسوده با توجه به افزایش قیمت لوازم یدکی دیگر مسافرکشی صرف نمی‌کند و بیشتر از درآمد روزانه باید خرج استهلاک تاکسی کنیم.

گوش مسئولان بدهکار مشکلات مردم نیست

محمدی از دیگر مخاطبان باریش با گلایه از بی توجهی به ساماندهی تاکسی های فرسوده و نبود تلاش مسئولان برای حل مشکلات مردم در گفت‌و‌گو با خبرنگار باریش گفت: تاکسی های فرسوده هر روز خرجشان بیشتر از دخلشان است.

این شهروند ادامه داد: لطفاً از مسولین محترم سوال کنید آیا با این درآمد تاکسی‌ها می‌‌شود این هر روز خودروی فرسوده را تعمیر کرد! با این حساب تامین مخارج خانواده این رانندگان چه می شود! نوسازی تاکسی‌ها حداقل هزینه تعمیر و نگهداری خود را کاهش می دهد ولی انگار کسی نمی‌خواهد به فکر مردم عادی باشد.

تاکسی‌های فرسوده علاوه بر مشکلاتی که برای شاغلان در این بخش و ترافیک خیابانها ایجاد می‌کنند، به سبب نداشتن استانداردهای لازم وسایل نقلیه بیشترین میزان آلودگی هوا در شهرها را در بخش حمل و نقل به خود اختصاص می‌دهند، از این رو باید گفت اگر به موقع چاره‌ای اساسی برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی نشود به زودی باید در انتظار روزهای آلوده هوای شهر باشیم و آن وقت است که هزینه‌ای که برای نوسازی نکردیم باید صرف درمان بیماریهای ناشی از آلودگی هوا کنیم

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید