19:38|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 20 آبان 1398 - 05:46
کد خبر: 13288
یادداشت:

زلزله را با آرامش پشت سر بگذارید

راهکارهایی وجود دارد که با آن‌ها می‌توانیم در شرایط ضروری مانند زلزله جان خود و بستگانمان را نجات دهیم.
زلزله را با آرامش پشت سر بگذارید

سرویس اجتماعی باریش نیوز، یکی از پدیده‌های طبیعی در کل جهان زلزله و ایران یکی از مناطق زلزله خیز است پس همیشه باید آماده وقوع زلزله باشیم.

گاهی یک حرکت اشتباه باعث اتفاقات جبران ناپذیری می‌شود زیرا مرگ و میر ناشی از زلزله بیشتربه علت ریختن آوار، شکستن شیشه، سقوط اشیا وحرکت زیاد در زمان وقوع زمین لرزه رخ میدهد و از آنجایی که پیشبینی زمان رخداد زلزله درحال حاضرغیرممکن است، تنهاراه کاهش خسارت جانی ومالی ناشی از زلزله، رعایت اصول ایمنی است.

از آن جایی که زلزله چند ثانیه بیشتر طول نمی‌کشد باید در این فرصت کم، هوشیارانه تصمیم بگیریم و با پناه بردن در جای امن منتظر پایان زلزله باشیم.

اگر در خانه هستید می‌توانید با چند حرکت آگاهانه جان خود و بستگانتان را از خطرات اختمالی نجات دهید.

در هنگام وقوع زلزله از پنجره ها و کمدهای بلند که بدون مهار هستند و همچنین اشیایی که ممکن است بر روی شما سقوط کنند دور شوید و حتی می‌توانید در زیر میز ناهار خوری یا میز تحریر و یا تخت خواب پناه بگیرید و چنانچه در اثر زلزله حرکت کردند پایه های آنها را با دستانتان محکم بگیرید.

در نظر داشته باشید پناه گرفتن کنار کنج دیوارها با گرفتن سرتان نیز می‌تواند حرکت خوبی باشد اما به هیچ عنوان از پله ها یا آسانسور استفاده نکنید.

اگر محل ایمن وجود ندارد و شما در کریدور هستید به کنار دیوار رفته و در حالی که نشسته اید سر خود را بر روی زانوهایتان خم نموده و ضمن اینکه با کف دستهایتان پشت سر خود را گرفته اید با بازوانتان سر خود را محافظت کنید.

قبل از هر چیز آرامش خود را حفظ کنید، ترس و وحشت از سرعت و صحت کارهای شما میکاهد، پس نکات ایمنی را با اعتماد به نفس انحام دهید. همچنین دیگران را به آرامش دعوت نموده و نکات مذکور را انجام دهید.

به محض اینکه وقوع زلزله را احساس نمودید، در صورتی که در یک ساختمان یک طبقه و نزدیک درب خروجی هستید، تا آنجا که ممکن است بی درنگ ساختمان را ترک کنید و به خارج از آن بروید.

اگر هنگام وقوع زلزله در ساختمان بلند مرتبه ای هستید سعی نکنید که با استفاده از پله ها یا آسانسور بیرون بروید.

یک کیف شامل ضروری‌ترین وسایل تهیه کرده، در محل امن و قابل دسترس قرار دهید تا پس از پایان زلزله مورد استفاده قرار گیرد. مهمترین نیاز‌ها پس از زلزله عبارتند از: تغذیه، بهداشت و وسایلی که برای عملیات نجات و کمک به دیگران نیاز است. با تهیه این کیف می‌توانیم تا ۷۲ ساعت خود و خانواده را حفظ کنیم. این کیف را می‌توانیم علاوه بر منزل در ماشین و محل کار خود نیز داشته باشیم.

وسایل ضروری که بهتر است در این کیف داشته باشیم مثل آب، جعبه کمک‌های اولیه شامل باند و قطره چشمی آنتی بیوتیک، آسپرین، پماد سوختگی مقداری از دارو‌هایی که اعضای خانواده مصرف می‌کنند و یک قیچی کوچک، یک رادیو ترانزیستوری کوچک، چراغ قوه و باطری‌های یدکی، انبردست و یک بیل کوچک و پیچ گوشتی، و مواد غذایی برای سه روز و همچنین برنامه‌ای از کار‌های لازم در زمان رخداد زلزله را با خانواده‌ی خود طراحی کرده، تمرین کنیم.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید