08:12|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 18 آبان 1398 - 09:24
کد خبر: 13275
رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب ارومیه در گفت‌و‌گو با باریش نیوز عنوان کرد:

کاهش آمار زندانیان مهریه در آذربایجان‌غربی

آمار افرادی که به سبب عدم پرداخت مهریه در استان بازداشت هستند، 58 نفر است.
کاهش آمار زندانیان مهریه در آذربایجان‎غربی

حسین مجیدی، رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب ارومیه در گفت‌و‌گو با سرویس سیاسی باریش نیوز، در رابطه با حذف حبس محکومین مهریه اظهار کرد: حبس برای محکومین مهریه به صورت کامل حذف نشده است.

وی در ادامه با اشاره به ماده 22 قانون حمایت خانواده گفت: مهریه شخصی که در زمان وقوع عقد تا 110 سکه بهار آزادی باشد، در صورت عدم پرداخت آن مشمول بازداشت می‌شود.

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب ارومیه ادامه داد: اگر مقدار مهریه بیش از تعداد معلوم شده باشد، بازداشت مشروط بر وضعیت مالی و میزان دارایی زوج است.

مجیدی با اشاره به اینکه در قانون محکومیت مالی اگر زوج توانایی پرداخت ندارد با انجام اقداماتی بازداشت نمی‌شود خاطرنشان کرد: زوج باید از تاریخ ابلاغ اجراییه زوج باید به مدت یک ماه برای دریافت دعوی اعسار و یا همان نداشتن توانایی مالی برای پرداخت مهریه اقدام در شعبه صادر کنند حکم نخستین دعوی اعسار اقامه کند، با این اقدام تا زمانی که حق دعوی اعسار را پس نگیرند و یا حکم قطعی در رابطه با اعسار صادر نشود، زوج بازداشت نمی‌شود.

وی افزود: بعد از بررسی و رسیدگی اگر برای دادگاه ثابت شود که زوج توانایی مالی برای پرداخت مهریه را ندارد، حکم به قبول اعسار از سوی دادگاه صادر می‌شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه زمان برای ارائه دعوی اعسار می‌تواند تمدید شود بیان کرد: اگر زوج در مدت یک ماه نتوانست تقاضای تقسیط یا دعوی اعسار را ارائه کند، می‌توان با قرار وثیقه مهلت خود را تمدید کند.

مجیدی با اشاره به اینکه بیشتر بازداشتی‌ها بخاطر عدم آگاهی از شرایط دادگاه خانواده برای زوج است، عنوان کرد: به‌دلیل عدم آگاهی زوج‌ها، روند قانونی در زمان معین شده طی نمی‌شود با این وجود باز هم بازداشت قطعی نیست، و با توجه به دستور رهبری و دیدگاه مراجع تقلید تمام تلاش دادگاه خانواده در راستای سازش و ارشاد‌های حقوقی است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تعداد بازداشتی‌های مهریه در ارومیه کاهش یافته گفت: در حال حاضر بازداشتی‌های مهریه در ارومیه کمتر از 10 نفر است که این آمار در استان به 58 نفر می‌رسد.

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب ارومیه بیان کرد:  بیشتر این بازداشتی‌ها به دلیل ناآگاهی از شرایط موجود برای آسان‌سازی پرداخت مهریه است.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید