17:53|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 14 آبان 1398 - 10:57
کد خبر: 13252
باریش گزارش می‌دهد:

دست مدارس همچنان در جیب والدین!

با اینکه تنها کمتر از دو ماه است که فعالیت آموزشی مدارس آغاز شده ولی والدین دانش‌آموزان از هدیه‌های زوری که به مدارس داده می‌شود دیگر کلافه شدند.
دست مدارس همچنان در جیب والدین!

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، آموزش و پرورش در اصل قانون اساسی کشورمان برای تمام اقشار رایگان است و براساس قانون دسترسی به یک از سطح آموزش حق طبیعی مردم عنوان شده که باید از آن بهره‌مند باشند.

هدیه به مدرسه در سال‌های گذشته هم به نوعی وجود داشت و والدین متناسب با تمکن مالی خود مدارس را در تامین برخی از هزینه‌های جاری یاری می‌کردند اما مدارس اجباری برای همه خانواده‌ها در پرداخت این هدایا نداشتند.

با اینکه کمتر از دو ماه است که فعالیت مدارس و مراکز آموزشی آغاز شده ولی تعدد نامه‌های ارسالی به والدین برای پرداخت هدیه به مدارس برای تعمیر و یا تجهیز امکانات مدارس به حدی شده که برخی از خانواده‌ها زبان به گلایه باز کردند و معتقدند که درآمدشان آنقدر نیست که بتوانند ماهانه به مدارس کمک کنند.

درخواست کمک 200 هزارتومانی هر دانش‌آموز از سوی یکی از مدارس ارومیه

رحیمی یکی از مخاطبان باریش در این‌باره گفته است: هدیه به مدرسه مشکل بیشتر خانواده‌هایی است که دانش‌آموز دارند اما چرا مسئولی نیست که پاسخ دهد کمک 200 هزار تومانی هر دانش‌آموز به مدرسه بر روی چه اصل و قانونی گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: اگر در یک مدرسه با 300 دانش‌آموز این مبلغ از هر نفر گرفته شود رقمی بالغ بر 500 میلیون می‌کند که می‌تواند هزینه‌های یک‌سال مدرسه را تامین کند، پس هزینه‌ای که مدارس از وزارت آموزش و پرورش دریافت می‌کند، صرف چه اموری می‌شود.!

این شهروند تصریح کرد: متاسفانه اگر دانش‌آموزی مبلغ هدیه به مدرسه را پرداخت نکرد، سر کلاس در جمع دوستان به نام فرد را مخاطب قرار می‌دهند تا مجبور به پرداخت هدیه به مدرسه شود، چرا باید اینطور خانواده را در برابر فرزندانشان شرمنده کنید!

هزینه‌های تعمیر مدارس از جیب والدین پرداخت می‌شود

شهروند دیگری در گفت‌و‌گو با خبرنگار باریش با ارسال تصویری گفت: یکی از مدارس با ارسال لیست تعمیرات مدارس در مهرماه از دانش آموزان خواسته تا مجدد به مدرسه کمک کنند.

این شهروند با طرح این سوال که آیا تعمیر و نگه‌داشت اموال مدرسه بر عهده والدین است، خاطرنشان کرد: کسانی هم که از پرداخت کمک به مدرسه خودداری کنند توسط مدیران مدارس مواخذه می شوند، آیا این انصاف است که دانش آموزی به خاطر نداشتن وضع مالی مناسب والدینش سرافکنده شود!.

کسی گوشش بدهکار نیست!

قلی‌زاده که والدین دو دانش‌آموز مقطع متوسطه اول و دوم است، در این‌باره به خبرنگار باریش گفت: علیرغم اطلاع‌رسانی وزارت آموزش و پرورش مبنی بر اجباری نبودن هدیه به مدرسه، متاسفانه مدیران مدارس در این شرایط بد اقتصادی از ارسال نامه حاوی هزینه کمک به مدرسه دریغ نمی‌کنند.

با این توصیف، تکلیف مدارس غیر دولتی و هئیت امنایی که به نوعی مشخص است اما در این بین بیشتر خانواده هایی دچار مشکل می‌شوند که فرزندانشان در مدارس دولتی درس می خوانند چون نه تمکن مالی آنچنانی دارند که بتوانند دانش‌آموز خود را در مدارس غیرانتفاعی ثبت‌نام کنند نه اینکه کمک ماهانه به مدارس با دخل و خرجشان جور می‌شود.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید