01:58|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 14 آبان 1398 - 10:24
کد خبر: 13251

دریاچه ارومیه را به حال خود رها نکنید!

وضعیت مطلوب دریاچه ارومیه در سال جاری باعث شده تا اغلب فعالیت در پروژ‌ه‌های احیای این دریاچه کمرنگ شود و در صورت تداوم این امر باید بازم هم منتظر حال ناخوش دریاچه ارومیه بمانیم.
دریاچه ارومیه را به حال خود رها نکنید!

به گزارش سرویس سیاسی باریش نیوز، در چند سال گذشته به دلیل کمبود بارش‌های فصلی آب دریاچه ارومیه به طر چشمگیری کاهش یافت و این کمبود تا جایی پیش رفت که نگین فیروزه‌ای آذربایجان را در معرض خشک شدن قرار داد.
گرچه دیر اما پروژه‌های مختلفی برای احیای دریاچه ارومیه طرح‌ریزی شد تا بتواند از پیشرفت خشکی دریاچه ارومیه جلوگیری کند.
هر چند با گذشت چند سال تمام پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه به اتمام نرسیده و آبی از طرح‌های احیا برای دریاچه ارومیه گرم نشده اما اوایل سال‌جاری بارش‌های خوب و قابل توجه باران و همچنین آبرسانی از طریق برخی از پروژه‌های احیا، باعث شد تا سطح آب دریاچه ارومیه به شکل قابل توجهی افزایش یابد و دریاچه ارومیه جان دوباره‌ای بگیرد.
اما گویا افزایش آب دریاچه ارومیه و وضعیت نسبتا مطلوب آن باعث شده تا فعالیت مستمر در پروژه‌های احیا کمرنگ شده و پیگیری قابل قبولی از این طرح‌ها صورت نگیرد.
در صورت اینکه اگر حمایتی از ادامه فعالیت در طرح‌های آبرسانی به دریاچه ارومیه صورت نگیرد و پروژه‌ها به اتمام نرسد امکان اینکه باز هم وضعیت دریاچه ارومیه نامناسب باشد بسیار زیاد است.   
بودجه احیای دریاچه ارومیه به دلیل افزایش بارش‌ها کاهش یافت
جواد رحمتی، معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: بودجه احیای دریاچه ارومیه به دلیل افزایش بارش‌ها کاهش یافت.
وی با اشاره به کاهش میزان بودجه تخصیص یافته امسال نسبت به سال‌های قبل افزود: بهبود نسبی وضعیت دریاچه موضوع را کمرنگ ساخت که امیدوارم تجدید نظری صورت پذیرد.
رحمتی اقدامات دولت در راستای احیای دریاچه ارومیه را مؤثر و ارزشمند دانست و گفت: نباید احیاء دریاچه ارومیه را صرفاً منوط به بارش‌ها بدانیم، چراکه طبق آمار موجود در سال‌های قبل از تشکیل ستاد احیا دریاچه ارومیه، سالی که 420 میلی لیتر بارش داشتیم نیز شاهد کاهش آب دریاچه بوده‌ایم.
معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اهمیت توجه بر مسائل علمی و فنی در احیای دریاچه ارومیه، تصریح کرد: لایروبی‌های انجام شده، اقدامات سازه‌ای و غیرسازه‌ای انجام یافته را بسیار مؤثر می‌دانم و معتقدم خشکی دریاچه ارومیه حاصل بی توجهی به مسائل علمی بود.
وی اقدامات دستگاه‌های ذی‌ربط را تنها بخشی از فعالیت خواند و بخش دیگر را مشارکت مردم دانست و عنوان کرد: باید با آگاه ساختن مردم آن‌ها را نیز در احیا دریاچه ارومیه مشارکت دهیم که اگر چنین نباشد اقدامات دستگاه‌ها نیز ابتر است.
رحمتی خاطرنشان کرد: انتقال آب از حوزه‌های دیگر به دریاچه ارومیه، رهاسازی آب‌های موجود در پشت سدهای دریاچه‌ها، لایروبی آب‌های اطراف دریاچه ارومیه، تعبیه باد شکن‌ها و کاشت گیاهان خود تکثیر و خود بازیافت از دیگر اقداماتی هستند که برای احیای دریاچه ارومیه مؤثر بودند.
معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی به اتمام پروژه‌های نیمه تمام در حوضه دریاچه ارومیه تأکید کرد.
عدم تخصیص بودجه، پروژهای احیای دریاچه ارومیه را به تعطیلی کشاند
علی حاجی مرادی، مسئول واحد برنامه‌ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه، تیرماه امسال از توقف دو پروژه آبرسانی به دریاچه ارومیه به علت عدم تخصیص بودجه خبر داد.
وی در تیرماه سال جاری اظهار کرد: بزرگترین تصفیه‌خانه شمال غرب کشور که در حال احداث است، تصفیه‌خانه تبریز است که به‌تنهایی ۱۲۵ میلیون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه منتقل می‌کند و سهم تصفیه‌خانه ارومیه از این کار ۵۳ میلیون متر مکعب است.
وی افزود: یک تصفیه‌خانه در آذرماه سال جاری و دیگری اردیبهشت ماه سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.
حاجی مرادی بعد از گذشت سه ماه از توقف احداث دو تصفیه خانه به علت عدم تخصیص اعتبارات و تأمین بودجه خبر داده است.
بهره‌برداری به‌موقع از تصفیه‌خانه تبریز نیازمند تامین اعتبار حداقل ۷۰ میلیارد تومانی است 
حاجی مرادی، مسئول واحد برنامه‌ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه ادامه داد: شرکت آب و فاضلاب کشور برای بهره‌برداری به‌موقع از تصفیه‌خانه تبریز نیازمند تامین اعتبار حداقل ۷۰ میلیارد تومانی است.
وی تصریح کرد: ۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان آن در قانون بودجه سنواتی شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی دیده شده و ۶۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان آن نیز در اعتبارات ماده ۱۰ و ۱۲ احیای دریاچه ارومیه پیش‌بینی شد این در حالیست که تاکنون از مجموع این دو بودجه تنها یک میلیارد تومان به دستگاه‌های اجرایی مربوطه پرداخت شده است.
حاجی مرادی درباره وضعیت تصفیه‌خانه ارومیه گفته است: پیش‌بینی ما این بود که ۳۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار برای افتتاح آن نیاز است که ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان آن از محل بودجه سنواتی در اختیار شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان غربی قرار بگیرد و ۳۰ میلیارد تومان از منابع اعتباری ماده ۱۰ و ۱۲ مدیریت بحران کشور تامین شود اما تا بدین لحظه تنها 3/5 میلیارد تومان به شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان غربی برای این پروژه تخصیص داده شده است.
مسئول واحد برنامه‌ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه افزود: با توجه به عدم تخصیص بودجه لازم هر دو پروژه از یک ماه گذشته تعطیل شده است.  
طرح‌های مهم انتقال آب به دریاچه ارومیه تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد
فرهاد سرخوش، رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی، کاهش تراز آب دریاچه ارومیه در فصل گرما به دلیل بسته بودن حوضه آبریز را طبیعی خواند و افزود: هرچند میزان تبخیر در دریاچه ارومیه به دلیل افزایش عمق و میزان ورودی آب نسبت به سال گذشته کمتر شد ولی تراز دریاچه تا آغاز فصل بارش‌ها به روند کاهشی خود ادامه می‌دهد.
وی ادامه داد: قبل از تشکیل این ستاد تراز دریاچه ارومیه سالانه به طور متوسط ۴۰ سانتی‌متر کاهش می‌یافت اما در سایه برنامه‌ریزی، تخصیص اعتبار و تلاش دولت تدبیر و امید برای احیای این دریاچه، روند خشک شدن آن متوقف شد و بارندگی‌ها هم به کمک دریاچه آمد.
سرخوش با اعلام اینکه طرح‌های مهم انتقال آب به دریاچه ارومیه تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد، افزود: در صورت بهره‌برداری از این طرح‌ها، تراز دریاچه ارومیه سالانه نزدیک به یک متر افزایش می‌یابد؛ اکنون ۳۰.۵ کیلومتر از تونل انتقال آب از جنوب آذربایجان‌غربی به دریاچه حفر شده و حدود پنج کیلومتر برای اتمام این تونل باقی‌ است.
وی با اعلام اینکه طبق آخرین صورت وضعیت برای طرح انتقال آب از جنوب آذربایجان‌غربی به دریاچه ارومیه بیش از ۱۲ هزار میلیارد ریال هزینه شده، بیان کرد: برای اتمام این طرح ۶ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است و هیچ مشکلی نیز در تامین اعتبار این طرح وجود ندارد.
رییس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه همچنین در خصوص خط انتقال کانال بتنی روباز این طرح، بیان کرد: طول این خط انتقال نیز ۱۱ کیلومتر است که هم‌اکنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و همزمان با تونل خط انتقال به بهره‌برداری خواهد رسید.
رییس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی با بیان اینکه پس از بهره‌برداری از این طرح سالانه بیش از ۶۵۰ میلیون مترمکعب آب از جنوب آذربایجان‌غربی به پیکره دریاچه ارومیه وارد می‌شود، اضافه کرد: پس از اتمام طرح‌های انتقال آب به دریاچه ارومیه سالانه یک متر تراز دریاچه افزایش می‌یابد.
علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد
دریاچه ارومیه یکی از ظرفیت‌های مهم در ارومیه به شمار می‌رود که باید حمایت اساسی از آن صورت گیرد همچنین احیای دریاچه ارومیه تا حد زیادی می‌تواند به رونق اقتصادی منطقه کمک کند.
در صورت عدم حمایت و رهاشدن پروژه‌های آبرسانی به دریاچه ارومیه باز هم شاهد حال ناخوش دریاچه ارومیه خواهیم بود و اینجاست که باید گفت: علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد و نوشدارو پس از مرگ سهراب سودی ندارد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید