18:43|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 12 آبان 1398 - 08:56
کد خبر: 13226
دکتر بوتراب در گفت‌و‌گو با باریش:

بیماری لثه به دلیل ساخت پلاک روی دندان ایجاد می‌شود

اگر پلاک‌های تشکیل شده روی دندان از بین نرود سفت می‌شوند و لثه‌ها را اذیت می‌کنند.
بیماری لثه به دلیل ساخت پلاک روی دندان ایجاد می‌شود

دکتر مینا بوتراب، جراح دندانپزشکی در گفت‌و‌گو با سرویس سلامت باریش نیوز با بیان اینکه بیماری لثه بیشتر به دلیل ساخت پلاک بر روی دندن ایجاد بروز پیدا می کند، اظهار کرد: پلاک یک ماده چسبناک حاوی باکتری است و برخی از باکتری‌های موجود در پلاک دندان بدون ضرر هستند ولی برخی دیگر سلامت لثه‌ها را تهدید می‌کنند.

وی ادامه داد: اگر پلاک‌های تشکیل شده روی دندان را از بین نبرید، سفت می‌شوند و لثه‌ها را اذیت می‌کنند. همچنین پلاک‌ها می‌توانند باعث قرمزی، خونریزی، تورم و درد شوند.

این جراح اضافه کرد: در حالی که بهداشت ضعیف دهانی یکی از دلایل اصلی بیماری لثه به شمار می‌رود، بسیاری از فاکتورهای دیگر هم می‌توانند علت خونریزی لثه را افزایش دهند.

بوتراب همچنین سیگار کشیدن، وراثت بیمار لثه در خانواده، سیستم ایمنی ضعیف به دلیل اچ ای وی یا انجام شیمی درمانی، دیابت، سوء تغذیه، استرس و افزایش سن را از دیگر دلایل افزایش خونریزی لثه عنوان کرد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر التهاب لثه به درستی درمان نشود، می‌تواند در مراحل شدیدتر به بیماری‌های وخیم لثه مانند پریودنتیت و عفونت‌های بافت و زخم لثه منجر شود. به همین دلیل بسیار مهم است که برای جلوگیری از خونریزی لثه راهکارهایی را انجام دهید تا التهاب لثه پیش از پیشرفت در مراحل بعدی درمان شود.

بوتراب در ادامه به مشکل آفت‌های دهانی اشاره کرد و گفت: آفتها زخم‌های دردناکی هستند که درون دهان و اغلب در پایه لثه، درون گونه‌ها یا لب‌ها، روی کام نرم یا روی زبان به وجود می‌آیند. علت آفت دهان و مکانیسم به وجود آمدن آن هنوز به درستی روشن نیست اما به نظر می‌رسد واکنش‌های ایمنی بدن بیمار در ایجاد آن دخیل باشد.

این جراح دندانپزشک، در پایان تصریح کرد: زخم‌های آفتی زمانی ایجاد می‌شود که به دلایل نامشخص سیستم ایمنی بیمار وجود یک مولکول ناشناخته را اعلام می‌دارد، حضور این مولکول سبب حمله لنفوسیت خواهد شد نتیجه این فرآیند پیدایش زخم‌های آفتی خواهد بود. 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید