03:22|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 11 آبان 1398 - 13:27
کد خبر: 13224
یادداشت:

غیبت برنج ایرانی بر سر سفره‌ها و جولان وارداتی‌ها

قیمت برنج ایرانی این روزها آنقد قد کشیده است که دیگر دست اقشار طبقه متوسط با وضع موجود درآمد به این زودی‌ها به آن نمی‌رسد.
غیبت برنج ایرانی بر سر سفره‌ها و جولان وارداتی‌ها

سرویس اجتماعی باریش نیوز، بدون شک در طول یک‌سال گذشته که قیمت‌ها هیمن‌طور با سرعت برق و باد از آسانسور گرانی بالا می‌رود، گذرتان به خرید برنج به عنوان یکی از اصلی‌ترین مایحتاج خانواده به فروشگاه‌ها و مغازه‌ها خورده شاید از تفاوت قیمت‌های این محصول بین برندهای داخلی و وارداتی تعجب کردید.

افزایش قیمت برنج‌های برند تولید داخلی در یک سال گذشته چنان افزایش داشته که برنج تولید داخل را دیگر باید غذای لاکچری و اعیانی سفره‌های اقشار مرفه و خوش‌نشین ذکر کرد چرا که قیمت متوسط برنج در بازار امروز بین 20 هزار تا 25‌هزار تومان متغیر است.

این در حالی است که برند وارداتی از کشورهای دیگر یک سوم برنج‌های تولید داخل قیمت دارند و با توجه به آنکه بودجه خانواده‌ها کفاف هزینه‌های زندگی را نمی‌دهند برای آبروداری هم شده مجبور به تهیه برنج خارجی می‌شود.

اینکه کیفیت و طعم برنج تولید داخلی قابل مقایسه با برنج‌های وارداتی نیست شکی نیست و سوال این است که چرا سفره‌های ایرانی باید با برنج‌های وارداتی تزیین شود در حالی که کشور ظرفیت‌های بالقوه‌های برای تولید این محصول دارد می‌تواند بازار داخلی را بدون نیاز به محصولات خارجی تامین کند.

برنج در سبد غذایی خانواده ایرانی جایگاه خاصی دارد و تقریبا پای ثابت یک وعده عذایی خانواده‌ها در یک شبانه‌روز است البته به شرط آنکه خانواده از نظر درآمد در حد متوسط باشد چراکه در غیراین صورت با درآمدهای روزانه امروز شاید کمتر خانواده‌ای وسعش به خرید برنج‌های ایرانی با قیمت بالای 20 هزار تومان برسد.

پیام‌های مردمی ارسالی به باریش نیوز حاکی از آن است مردم از تغییر یکباره همان برنج‌های وارداتی نیز گلایه دارند و نبود نظارت در بازار مواد غذایی را باعث قیمت‌های سلیقه‌ای در بازار می‌دانند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید