19:09|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 09 آبان 1398 - 11:13
کد خبر: 13207
رئیس اتحادیه زنبورداران آذربایجان غربی در گفت‌و‌گو با باریش:

تجارت چمدانی عسل به ضرر تولیدکننده داخلی است

در حال حاضر بخشی از تولید عسل در آذربایجان‌غربی به دلیل ضعیف بودن بخش ترانزیت بین‌الملل به صورت چمدانی از مرزهای شمالی استان وارد کشورهای همسایه می‌شود.
تجارت چمدانی عسل به ضرر تولیدکننده داخلی است

محمد فکری آذر، رئیس اتحادیه زنبوردارن آذربایجان غربی در گفت‌و‌گو با سرویس اقتصادی باریش نیوز، با اشاره اینکه  در حال حاضر 6 هزار نفر در پرورش زنبور عسل مشغول فعالیست هستند، اظهار کرد: گردش مالی سالیانه برای تولید عسل در استان تا آخر سال گذشته که 22 هزارتن تولید عسل شده  بالغ بر 440 میلیارد تومان برآورد شده است.

وی مسائل مربوط به پرداخت حق بیمه را یکی از مهم ترین مشکلات شاغلین در بخش تولید عسل عنوان کرد و افزود: علیرغم اینکه آذربایجان غربی در بحث تولید عسل از تولیدکنندگان برتر در کشور است و چند سالی است مقام نخست را به خود اختصاص می دهد اما در اخذ تسهیلات برای رونق و توسعه همواره زنبورداران با مشکلات جدی روبرو هستند.

فکری آذر، در رابطه با روند صادرات عسل گفت: با توجه به همسایگی آذربایجان غربی با چند کشور و دسترسی آسان به بازار مشترک، اگر دولت بتواند موانع صادراتی را از میان بردارد، این استان می‌تواند بخش مهمی از بازارهای کشورهای همسایه را به دست بگیرد و از این طریق سالانه میلیاردها تومان برای استان و کشور ارزآوری داشته باشد.

این مسئول با بیان اینکه در حال حاضر عسل استان تنها به کشورهای افغانستان و پاکستان صادر می‌شود، خاطرنشان کرد: زنبورداری در حال حاضر برای 8 هزارنفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال‌زایی ایجاد کرده است و در پرورش و تولید هیچ‌گونه وابستگی به کشورهای دیگر نداریم و به صورت صددرصد خودکفا هستیم.

رئیس اتحادیه زنبوردارن آذربایجان غربی، با تاکید بر اینکه تولید عسل در استان می‌تواند به عنوان یک صنعت سودآور تبدیل شود، به خروج چمدانی عسل استان از مرزهای شمالی اشاره کرد و گفت: از دولت و مسئولین می‌خواهیم مشکل صادرات این محصول را به کشورهایی مجاور مانند ترکیه و عراق را برطرف کنند تا کام تولیدکننده داخلی نیز شیرین شود.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید