10:38|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 08 آبان 1398 - 11:49
کد خبر: 13197

گیاهانی دارویی غیرمجاز در کمین سلامتی

استفاده از گیاهان دارویی در مقابل مصرف داروهای شیمیایی به مراتب عوارض کمتری دارد اما باید توجه داشته باشیم که مصرف گیاهان دارویی هم می‌تواند در صورت مصرف خودسرانه و بدون تایید پزشک عوارض غیرقابل جبرانی در پی داشته باشد.
گیاهانی دارویی غیرمجاز در کمین سلامتی

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، آذربایجان‌غربی به لحاظ شرایط جغرافیایی از تنوع و پوشش گیاهی بسیار مطلوبی برخوردار است.
در این میان شرایط بسیار خوبی برای رشد و تکثیر گیاهان دارویی در این منطقه فراهم شده و آذربایجان‌غربی به ویترینی از گیاهان دارویی تبدیل شده است.
استفاده از گیاهان دارویی در مقابل مصرف داروهای شیمیایی به مراتب عوارض کمتری دارد اما باید توجه داشته باشیم که مصرف گیاهان دارویی هم می‌تواند عوارضی در پی داشته باشد و باید به دستور پزشک متخصص تجویز شود.
اما متاسفانه برخی از افراد به این امر کم توجهی می‌کنند و بدون تجویز پزشک اقدام به مصرف گیاهان دارویی می‌کنند که این عامل می‌تواند تبعات جبران ناپذیری را در پی داشته باشد.
از سوی دیگر در برخی از موارد شاهد فروش گیاهان دارویی غیرمجاز در سطح استان هستیم که در صورت عدم ناآگاهی و استفاده از گیاهان دارویی غیر مجاز تهدید شدیدی برای سلامتی مردم به شمار می‌رود.
آذربایجان‌غربی تنها یک داروخانه گیاهان طبیعی دارد!
جواد آقازاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی اظهار کرد: بیش از 43 هزار داروی گیاهی غیرمجاز از عطاری های استان در سال جاری جمع آوری شد.
وی افزود: از آغاز سال جاری تاکنون تعداد 43 هزار و 765 داروی گیاهی غیرمجاز  به ارزش ریالی 692 میلیون و 885 هزار و 500 ریال از عطاری های استان جمع آوری شده است.
آقازاده با اشاره به اینکه در حال حاضر در استان 346 باب عطاری وجود دارد که از این تعداد 149 باب در ارومیه در حال فعالیت هستند، تصریح کرد: در استان حدود 30 الی 40 عطاری غیرمجاز و جود دارد که در تلاش هستیم با صدور مجوزهای لازم از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت، اتحادیه مربوطه و نیز اقدامات نظارتی اداره امور فرآورده های طبیعی سنتی و مکمل معاونت غذا و دارو استان با مشارکت متولی عطاری ها  این مراکز را ساماندهی کنیم.
وی با اشاره به افزایش گرایش مردم به سمت طب سنتی خاطر نشان کرد: برای افزایش دسترسی مردم به محصولات سلامت محور مخصوصا  محصولات دارویی که فرآورده های طبیعی  و سنتی نیز بخشی از آن است، تاسیس داروخانه های گیاهی  طبیعی و سنتی می‌تواند به تحقق این مهم کمک قابل توجهی کند.
این مسئول با اشاره ضرورت افزایش تعداد داروخانه‌های طبیعی در استان یادآور شد: در حال حاضر تنها یک داروخانه طبیعی طب سنتی مجوزدار در استان وجود دارد که در محل معاونت غذا و دارو راه‌اندازی شده و توسط دکتر داروساز متخصص طب سنتی اداره می‌شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی به عواملی که باعث عدم رشد تاسیس داروخانه‌های طبیعی در آذربایجان غربی شده است اشاره کرد و گفت: عوامل متعددی از جمله عدم وجود زیرساختهای تولید و توسعه این نوع داروها، عدم توسعه مراکز علمی و آموزشی،عدم ارائه آموزش‌های لازم در زمینه آشنایی متخصصین امر از جمله پزشکان و داروسازان با این نوع فرآورده‌ها و تحت پوشش نبودن بیمه‌ای این نوع داروها دانست که برخی از این عوامل در حال انجام و پیشرفت بوده و در آینده نزدیک شاهد توسعه هرچه بیشتر داروخانه‌های طبیعی و سنتی در استان خواهیم بود.
امسال 7 واحد عطاری غیرمجاز در آغربایجان‌غربی پلمپ شده است
فرزاد صیادی‌فرسرپرست اداره فرآورده‌های طبیعی سنتی و مکمل معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی‌درمانی آذربایجان‌غربی اظهار: امسال هفت واحد عطاری غیرمجاز در استان پلمب شده است.
وی افزود: این واحدهای متخلف بر اساس گزارش‌های مردمی مورد رصد قرار گرفته و کارشناسان اداره فرآورده‌های طبیعی سنتی و مکمل این معاونت با همکاری پلیس اطلاعات و بازرسی اصناف با این واحدها برخورد کرده‌ است.
این مسئول ادامه داد: عمده تخلف عطاری‌ها تجویز انواع دارو به خصوص داروهای مخدر، روان‌گردان، کمک جنسی، چاقی و لاغری آلوده به مواد مخدر و روان‌گردان است.
وی اظهار کرد: با انجام تحقیقات و بررسی‌های کارشناسی مشخص شد که این عطاری‌ها در زمینه تهیه و توزیع انواع داروهای دست ساز، تقلبی، قاچاق و تاریخ گذشته فعالیت می‌کند.
وی بیان کرد: در بازرسی بازرسان قضایی از این واحدها ۵۱۷ قلم داروی دست ساز، قاچاق و تاریخ گذشته به ارزش ریالی بیش از ۳۸۶ میلیون ریال کشف و واحدهای متخلف با درخواست معاونت غذا و دارو و دستور دادستانی پلمب و به مرجع قضایی ارجاع شد.
سرپرست اداره فرآورده‌های طبیعی سنتی و مکمل معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی‌درمانی آذربایجان‌غربی ادامه داد: دخالت عطاران در امر پزشکی و دارویی، صدمات جبران ناپذیری را بر پیکر سلامت جامعه وارد می‌کند که باید جلوی این کار گرفته شود.
صیادی‌فر افزود: عطاری‌ها موظف هستند طبق درخواست مشتری و براساس نسخه متخصص طب سنتی، گیاه دارویی بفروشند.
تجویزغیرقانونی عطاری‌ها برای مصرف گیاهان دارویی غیرمجاز 
یکی از شهروندان ارومیه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار باریش نیوز گفت: مردم باید آگاهی کامل از مصرف گیاهان دارویی را داشته باشند.
وی افزود: مسئولان باید با عطاری‌هایی که اقدام به فروش گیاهان دارویی غیرمجاز می‌کنند به شدت برخورد کنند تا این امر مردم را با مشکلات جدی مواجه نکند.
هر ساله با فرارسیدن فصل بهار برداشت گیاهان دارویی در نقاط مختلف آذربایجان‌غربی آغاز می‌شود اما باید توجه زیادی به تهیه و مصرف این گیاهان صورت گیرد.
استفاده خودسرانه از داروهای گیاهانی و شیمایی به یکی از معضلات مهم در حوزه بهداشت تبدیل شده و مردم باید آگاهی کامل را در این‌گونه موارد داشته باشند.
از طرفی دیگر نیز مسئولان باید اهتمام ویژه داشته باشند و از فروش گیاهان دارویی غیرمجاز جلوگیری نمایند تا خطری سلامت مصرف کنندگان داروهای گیاهان را تهدید نکند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید