12:42|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 06 آبان 1398 - 13:36
کد خبر: 13188
باریش گزارش می‌دهد:

ملاقات با فلامینگوها آرزویی دست نیافتنی

حال دریاچه ارومیه در سال جاری به حدی خوب بود که علاوه بر هزاران گردشگر میزبان چندین هزار فلامینگو نیز است.
ملاقات با فلامینگوها آرزویی دست نیافتنی

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز، تمامی این‌ها می‌تواند ظرفیت خوبی برای اقتصاد استان باشد به خصوص اگر شرایط دیدن فلامینگوها برای گردشگران داخلی و خارجی فراهم شود زیرا این امر می‌تواند تعداد گردشگران را تا چند برابر افزایش دهد.

دریاچه ارومیه به‌عنوان بزرگ‌ترین دریاچه داخلی کشور، و دومین دریاچه شور دنیا پس از پشت سر گذاشتن بحران بی‌آبی، در سال جاری با توجه به بارش‌های فراوان باران با استقبال ویژه‌ی گردشگرانی روبه‌رو شد که از نبود امکانات گلایه می‌کردند.

بی‌تدبیری مسئولان برای زیرساخت‌های گردشگری دلیل مهمی برای کم شدن گردشگر در سال‌های آینده می‌شود زیرا تاکنون  برای فراهم کردن امکانات هیچ اقدامی انجام نشده است.

بیش از 60 هزار فلامینگو برای زندگی به تالاب‌های دریاچه ارومیه کوچ کردند اما نمی‌توان هیچ یک از فلامینگوها را مشاهده و از بودن آن‌ها لذت برد زیرا این کار نیازمند اقداماتی است که مسئولین ذی ربط تا کنون حتی به آن فکر هم نکردند.

بیشتر گردشگران علاقه شدیدی به دیدن فلامینگوها دارند اما تا کنون زمینه این امر محقق نشده است.

دریاچه ارومیه میزبان 60 هزار فلامینگو

امید یوسفی، رئیس اداره نظارت بر امورحیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی با بیان اینکه در چند سال اخیر با توجه به افزایش بارش‌ها و شروع روند احیای دریاچه ارومیه تعداد این پرندگان در این دریاچه به تدریج در حال افزایش است افزود: براساس سرشماری انجام شده طی سال گذشته تعداد فلامینگوها در تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه از 35 هزار به 50 هزار فلامینگو افزایش یافت که با توجه به شرایط مساعد آبی تالاب‌های اطراف این تعداد امسال به 60 هزار قطعه افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه فلامینگوها تا زمانی که شرایط اقلیمی فراهم باشد، در تالاب‌ها و سواحل دریاچه ارومیه ماندگار و در صورت بروز سرما و یخبندان به عرض‌های جنوبی‌تر مهاجرت می‌کنند افزود: در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ جمعیت این گونه در سواحل دریاچه ارومیه به بیش از ۱۲۰ هزار قطعه می‌رسید اما از سال ۱۳۹۴ به دلیل نامساعد بودن شرایط و کاهش شدید آب دریاچه ارومیه تعداد فلامینگوها در این منطقه به کمتر از ۲ هزار قطعه رسیده بود.

رئیس اداره نظارت بر امورحیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی با اشاره به زیستگاه این پرنده عظیم الجثه گفت: کلیه تالاب‌های اقماری حاشیه دریاچه ارومیه از جمله اطراف شهرستانهای نقده و مهاباد برای جوجه اوری و زیست این پرنده مساعد است.

یوسفی با بیان اینکه فلامینگوها به دلیل امن بودن زمین‌های باتلاقی بیشتر در این مکان‌ها تخم‌گذاری می‌کنند، اظهار کرد: غذای این پرنده از آرتمیا و حشرات ریز موجود در آب دریاچه ارومیه است و فلامینگوها به علت آبکش‌بودن شکل منقارشان می‌توانند به راحتی از حشرات ریز موجود در آب تغذیه کنند.

وی با بیان اینکه فلامینگوها از ۹۰ سانتی‌متر تا یک و نیم متر بلندی دارند و به صورت دسته‌جمعی و در دسته‌های چند هزار تایی زندگی و مهاجرت می‌کنند ادامه داد: فلامینگوها در پاییز از عرض‌های جغرافیایی شمالی از جمله سیبری به عرض‌های جنوبی مهاجرت کرده و در مناطق مساعد به زمستان گذرانی اقدام می‌کنند؛ آذربایجان‌غربی و تالاب‌های آن که در کریدور مهاجرتی پرندگان واقع شده، بهترین مکان برای زمستان‌گذرانی این پرندگان است.

میزبانی تالاب‌های نقده ازهزاران قطعه فلامینگو

اکبر محمدیان، رییس اداره محیط زیست نقده اظهار کرد: این فلامینگوها که در تالاب‌های «درگه‌ سنگی»، «سولدوز» و «حسنلو» سکنی گزیدند و تا زمان مساعد بودن شرایط اقلیمی در مکان‌های خود می‌مانند و با بروز سرما به عرض‌های جنوبی‌تر مهاجرت می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: تالاب‌های نقده از اکوسیستم‌های کم‌نظیر آبی کشور به ویژه برای مهاجرت فصلی گونه‌های مختلف پرندگان و تخم‌گذاری و جوجه‌آوری آنها محسوب می‌شود و سالانه شاهد کوچ انواع پرندگان به‌ ویژه فلامینگوها است.

رئیس اداره محیط زیست نقده ادامه داد: این شهرستان با برخورداری از ۱۲ تالاب فصلی و نیم‌فصلی و پنج تالاب دایمی، بستر مناسبی برای مهاجرت پرندگان آبزی و کنارآبزی محسوب می‌شود.

محمدیان افزود: یکی از دلایل مهم افزایش و مهاجرت این پرندگان به تالاب‌های این شهرستان احیای دریاچه ارومیه است که کمک شایانی برای بقا و تخم‌گذاری این پرندگان از جمله فلامینگوها کرده است.

رئیس اداره محیط زیست نقده بیان کرد: افزون بر فلامینگوها انواع پرندگان آبزی نظیر، قو، اردک سرسفید و انواع مرغابی‌ و اردک‌ها از شمال و جنوب کره زمین برای زمستان‌گذرانی و جوجه‌آوری به تالاب‌های این شهرستان سفر می‌کنند که تا اواخر اسفند در این تالاب‌ها اقامت دارند.

آرزوی دیدن فلامینگوها را دارم

فاطمه یکی از مخاطبان باریش نیوز با بیان اینکه علاقه شدید به دیدن فلامینگوها دارد گفت: از کودکی تا به حال هر بار که از کنار دریاچه عبور می‌کردم به دنبال فلامینگوها بودم.

وی ادامه داد: چرا مکان‌های مناسبی برای دیدن فلامینگوها ساخته نمی‌شود تا به راحتی بتوانیم از دیدن این پرنده‌ها لذت ببریم.

این مخاطب باریش نیوز با اشاره به اینکه ساخت این مکان‌ها می‌تواند به اقتصاد استان کمک کند خاطر نشان کرد: ساخت این مکان در ابتدا دشواری‌هایی دارد اما می‌تواند در جذب گردشگر داخلی و به ویژه خارجی بسیار مثبت واقع شود.

با توجه به تمامی این گفته‌ها علاوه بر آرتمیا، نمک دریاچه و فلامینگوها می‌توانند در جذب گردشگر و بهبود اقتصاد استان بسیار موثر واقع شوند.

تمامی این‌ها زمانی محقق می‌شوند که شرایط برای گردشگران مطلوب باشد و بتوانند فلامینگوها به راحتی از چند متری تماشا کنند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید