12:13|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 04 آبان 1398 - 11:46
کد خبر: 13172
باریش گزارش می‌دهد:

دلایل نامعلومی که سیب ارومیه را بی‌مشتری کرد

مسئولین هر یک عاملی را دلیل به فروش نرسیدن سیب‌های آذربایجان‌غربی می‌دانند که باید این عوامل پیگیری شوند تا سال دیگر بازهم شاهد سیب‌های انباشت شده در کنار جاده نباشند.
دلایل نامعلومی که سیب ارومیه را بی‌مشتری کرد

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز، سال گذشته 40 هزار تن سیب در سردخانه‌ها فاسد شدند ولی در سال جاری نیز چاره‌ای برای سیب‌ها اندیشیده نشد.

30 درصد سیب‌های کشور در آذربایجان‌غربی تولید، و به همین دلیل این استان از قطب‌های مهم تولید سیب در کشور است اما مقدار ناچیزی از آن صادر می‌شود و علت آن نبود حمایت قانونی بخش دولتی از بازار صادراتی سیب است.

یکی از برندهای صادراتی کشورمان در بین محصولات کشاورزی سیب آذربایجان‌غربی است که می‌تواند به کشورهای همسایه و حتی کشورهای اروپایی سیب صادر کند.

اما در این میان کاری انجام دادند که تمام زحمات آن‌ها را به باد داد و مانع صادرات سیب شد.

حال مسئولین دلیل به فروش نرسیدن سیب‌ها را عوامل متفاوتی می‌دانند اما باید تمام این دلایل به خوبی حل شود تا دیگر مشکلی وجود نداشته باشند.

سیب‌های غیر ارگانیک درهای صادرات را بست

شهروز برزگر، رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه دست دلالان باید از بازار سیب کوتاه شود، اظهار کرد: هرچه دست واسطه و دلالان از بازار سیب کوتاه شود می‌توان شاهد تولید و بازدهی بیشتری در استان شد.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه، در استان حمایتی از باغدار صورت نمی‌گیرد و این باعث شده است که کشاورزان هیچ انگیزه‌ای برای تولید نداشته باشند، افزود: از بین رفتن انگیزه در بین تولیدکنندگان و باغداران باعث از بین رفتن بیشتر باغات سیب در استان شده است که مسئولان با مدیریت درست بایدانگیزه کشاورزان برای تولید را بالا ببرند.

برزگر تصریح کرد: اگر باغداران و کشاورزان مشوق کننده‌هایی داشته باشند به قطع یقین تولید بیشتر شده و نا‌امید نخواهند شد.

وی با بیان اینکه آذربایجان غربی رتبه نخست تولید سیب و سلماس رتبه اول تولید سیب قرمز در کشور را دارد، عنوان کرد: در بازارهای اروپایی هیچ‌کدام از کشورها تمایلی به خرید سیب ایران نداشته و تنها دلیل آنان از خرید، مسموم بودن سیب‌های تولیدی است که باید به بهبود کیفیت کشت و تولید این محصول تلاش بیشتری شود.

رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان‌غربی تصریح کرد: تمام عوامل تولید سیب از کشاورز تا مسئولان زمانی موفق خواهند شد که همه باهم به صورت متحد تلاش کنند تا بتوانند سیب خود را به کشورهای خارجی معرفی کرده و برند سازی کنند.

بسترهای صادرات سیب فراهم شود

حسن حیدرنژاد، رئیس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: تعهدات ارزی صادرکنندگان یکی از عمده مشکلات این حوزه است و دولت باید بسترهای لازم برای صادرات این محصول را فراهم کند.

وی افزود: هم‌اکنون هیچ یک از صرافی‌ها نمی‌توانند ارز حاصل از فروش سیب را تحویل تجار دهند و همین امر باعث شده که بازرگانان ارز را به صورت فیزیکی وارد کشور کنند و با توجه به خطرها و محدودیت‌هایی که برای این کار وجود دارد، تجار با مشکل مواجه هستند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی آذربایجان‌غربی تاکید کرد ادامه این روند باعث خروج بازرگانان و تجار با سابقه در امر صادرات سیب شده که این امر باعث خواهد شد تجار خُرد و شرکت‌های صوری جای آنان را در بخش صادرات پر کرده و کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف رواج پیدا کند.

حیدرنژاد اضافه کرد: نکته قابل توجه دیگر این است که بسیاری از بخشنامه‌های داخلی که در مبادی خروجی سیب و سایر محصولات کشاورزی اجرا می‌شود، خود به عنوان مانعی برای صادرات است و در حالی که برخی از کشورهای مقصد، درخواستی برای استفاده از کامیون‌های یخچال‌دار برای حمل سیب ندارند و این در حالی است که بخشنامه‌های داخلی آن را اجباری کرده و کمبود کامیون‌های یخچال‌دار نیز به مشکلی در این خصوص تبدیل شده است.

وی گفت: بسیاری از کشورها از سیب به صورت بسته‌بندی جعبه‌ای استقبال می‌کنند و بخشنامه‌های داخلی در زمینه اجباری بودن بسته‌بندی به صورت دانه‌ای، باعث از دست دادن این بازارها شده و کشورهای مقصد، از دیگر رقبا تولید این محصول از جمله ترکیه خرید می‌کنند و این امر باعث از دست دادن بازار ۲۰ ساله سیب کشورمان می‌شود.

رییس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی آذربایجان‌غربی با انتقاد از تصمیم‌گیری‌های مسوولان در خصوص صادرات سیب بدون حضور بازرگانان و فعالان این عرصه، افزود: دیگر زمان تصمیم‌گیری بر روی این مسایل در اتاق‌های دربسته و بدون حضور اعضای اتحادیه‌ها و فعالان اقتصادی سپری شده و لازم است این تصمیم‌گیری‌ها با حضور و گرفتن رای از اتحادیه‌ها، بازرگانان و تجار صورت گیرد.

حیدرنژاد خاطر نشان کرد: تاکنون نتیجه‌های حاصل شده از این گونه تصمیم‌گیری‌ها نشان داده است تا زمانی که بخش خصوصی در این تصمیم‌گیری‌ها مشارکت داده نشوند، هرگونه تصمیم‌گیری در این زمینه به زیان صادرات است و  ضربه‌های اقتصادی زیادی بر فعالان این عرصه وارد می‌کند.

وی اظهار کرد: وزارت امور خارجه و دپارتمان اقتصادی آن نیز باید وارد عمل شود و با چانه‌زنی در خصوص تعرفه‌هایی که کشورهای دیگر بر روی محصولات کشاورزی صادراتی ایران می‌گذارند، بی‌تفاوت نباشد و سعی کنند این تعرفه‌ها را کاهش دهند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی آذربایجان‌غربی افزود: هم‌اکنون به خاطر تعرفه سنگینی که پاکستان بر روی سیب کشورمان گذاشته، بخشی از سیب صادراتی ایران ابتدا به افغانستان صادر شده و سپس با توجه به پایین بودن تعرفه ورود کالا از افغانستان دوباره توسط تجار افغان به پاکستان صادر می‌شود.

تعهدات ارزی مانع اصلی صادرات سیب است

بهنام تاج‌الدینی، رئیس اتاق بازرگانی آذربایجان‌غربی گفت: یکی از اصلی‌ترین مشکل بازرگانان و صادرکنندگان سیب تعهد ارزی است که در این شرایط آوردن ارز برای بازرگانان بسیار سخت است و در برخی از مبادی ورودی کشور از جمله اقلیم کردستان عراق نمی‌توان بیشتر از پنج‌ هزار دلار با خود ارز وارد کرد.

وی افزود: از طرفی دیگر صرافی‌ها نیز این مسوولیت را قبول نمی‌کنند و در صورتی که تعهدات ارزی در بحث صادرات سیب حذف نشود، برای امسال صادرات این محصول با مشکلات زیادی همراه خواهد بود.

رئیس اتاق بازرگانی آذربایجان‌غربی اضافه کرد: یکی دیگر از مشکلات فراروی صادرات سیب که آن هم از تعهدات ارزی ناشی می‌شود، اخذ مالیات‌های گزاف از صادرکنندگان است و با توجه به این بازرگانان مجبورند برای به خاطر قانون تعهدات ارزی، وجه حاصل را به حساب‌های بانکی خود انتقال دهند و این امر باعث افزایش تراکنش مالی حساب آنان می‌شود و اداره امور مالیاتی بدون توجه به این موضوع، جریمه‌های مالیاتی اخذ می‌کند.

تاج‌الدینی اظهار کرد: دولت و بانک مرکزی باید برای حل این مشکل در مرحله نخست تعهدات ارزی را از صادرات سیب بردارد یا با ایجاد مشوق‌های اقتصادی، صادرکنندگان را به سوی انجام تهاتر و واردات کالاهای دیگر از جمله موز، چای و برنج سوق دهد.

وی گفت: اگر این تصمیم‌گیری‌ها به زودی و قبل از جایگزین شدن سیب ایران با سیب دیگر کشورهای منطقه صورت نگیرد، سیب ایران بازار ۲۰ ساله خود را در منطقه از دست خواهد داد و این محصول که با هزینه‌های زیادی توسط باغداران تولید شده، تنها روانه بازارهای داخلی می‌شود که هم‌اکنون تقاضای زیادی برای عرضه آن وجود ندارد.

رئیس اتاق بازرگانی آذربایجان‌غربی افزود: علاوه بر این بخش دولتی با حمایت از بخش خصوصی می‌تواند با راه‌اندازی کارخانه‌های بسته‌بندی و سورتینگ محصولات کشاورزی، سعی کند این محصولات را با برند و بسته‌بندی مناسب و استاندارد به بازارهای هدف صادر کند.

با توجه به تمامی این گفته‌ها کشاورزان برای فروختن محصولات خود درگیر عوامل متفاوتی هستند که در حال حاضر علت اصلی آن به هیچ عنوان مشخص نیست و از مسئولین انتظار می‌رود تا سال دیگر و برداشت دوباره سیب چاره‌هایی برای این سیب‌ها اندیشیده شود تا بازهم شاهد این وقایع تلخ نباشیم.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید