14:39|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 02 آبان 1398 - 12:53
کد خبر: 13164
باریش گزارش می‌دهد:

امروز و فرداهای ادارات برای مردم تمامی ندارد

امروز و فرداهای ادارات و سازمان‌های دولتی برای اینکه کار مردم انجام شود به نظر می‌رسد تمام ندارد و چه بسا برای گرفتن یک امضاء ساده ماه‌ها مجبور به رفت و آمد به اداره‌ای شوید.
امروز و فرداهای ادارات برای مردم تمامی ندارد

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، طرح تکریم و جلب رضایت ارباب رجوع، یکی از مباحث مهمی است که از چند سال پیش در دستگاههای دولتی مطرح شد، در واقع طرح تکریم مردم و جلب رضایت ارباب رجوع، یکی از هفت برنامه تحول کشور است که به منظور ایجاد تحول در نظام اداری کشور به تصویب شورای عالی اداری رسیده و به اجرا درآمد اما طبق معمول این طرح هم در مرحله اجرا حداقل در ادارات و دستگاه های دولتی آذربایجان‌غربی با کم و کاستی‌های خاص خود اجرا شد به طوری که برخی از مراجعه کنندگان به ادارات مجبور می شوند برای یک مجوز ساده روزها در راهروی ادارات و پشت در مسئولین به انتظار بنشیند تا شاید مسئولی عنایتی کند و کارش راه بیفتد.

برپایه آموزه‌های غنی فرهنگی در اسلام هر پست و مسئولیتی امانت بر دوش فرد است و کسی که بر کسی مسئولیتی تکیه می زند باید احترام و تلاش برای خدمت به مردم را وظیفه خود بداند نه اینکه از اختیارات مسئولیت دولتی خود برای منافع شخصی و یا اینکه رسیدن به اهداف فامیلی استفاده کند.

مدیران در امانت خیانت نکنند

حجت‌الاسلام سید مهدی قریشی، نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی و امام جمعه ارومیه در جلسه اخلاق ویژه مدیران با اشاره ایام رحلت رسول اکرم (ص) به روایتی از فرمایشات پیامبر پرداخت کرد و خاطرنشان کرد: مسئولیت‌ها امانت است و مدیران نباید به این امانت خیانت کنند.

وی با تاکید بر لزوم دوری مدیران از گرفتار شدن در دام تجملات و تشریفات دست و پاگیر، اضافه کرد: ساختمان‌های اداری هم نباید مایه فخر ادارات و سازمان ها قرار گرفته و مسئولان نباید تجملات مدیریتی باشند.

امام جمعه ارومیه همچنین به مشکل موجود در برخی ادارات دولتی اشاره کرد و گفت: امورات ارباب رجوع توسط مدیران باید تسریع شود.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی خاطرنشان کرد: گاها مشاهده می‌شود یک مجوز دو ماه طول می‌کشد در حالی که می‌توان در یک روز صادر کرد‌.

صرف صبحانه در وقت کاری و معطل شدن مردم در ادارات!

محمد یکی از مخاطبان باریش نیوز در مطلب ارسالی خود نوشته است با اینکه از ساعت‌های اول روز برای پیگیری امور اداری مراجعه کردم ولی کارمندان بدون اعتنا به حضور ارباب رجوع در حال صرف صبحانه هستند.

وی با گلایه از اینکه در بیشتر ادارات برای یک امور جزئی باید روزها در رفت و آمد باشیم، خاطرنشان کرد: این کارمندان برای اینکه کار مردم را راه بیندازند استخدام می شوند اما در مقابل حقوق و مزایایی که دریافت می کنند، هیچ گونه احساس مسئولیتی ندارند.

این شهروند در ادامه گفت: مگر رسیدگی به یک نامه یا یک درخواست چقدر وقت نیاز دارد که کارمندان هر روز مردم را به خاطر آن از این اتاق به ان اتاق پاس می دهند و در آخر هم خیلی راحت می گویند برو فردا بیا، وقت اداری تمام شده است!

وقت اداری تمام شد؛ فردا بیا!

رضایی یکی دیگر از مخاطبان باریش در گفت‌و‌گو با خبرنگار این پایگاه خبری گفت: بیشتر از ده سال است که به خاطر کاری در یکی از دستگاه‌های دولتی استان رفت و آمد می‌کنم ولی هر بار مدیران و کارمندان آن جواب سربالا می‌دهند.

وی افزود: هر بارکه برای پیگیری کارم به اداره مراجعه می کنم به بهانه ناقص بودن مدرک کارم را به فردا و هفته‌های آینده موکول کردند در حالی که همان ابتدا می‌توانستند لیستی از مدارک لازم را بدهند تا برای هر مدرک هر روز یک بار مراجعه نکنم.

این شهروند با بیان اینکه آنقدر در اداره مورد نظر رفت و آمد کردم که برخی‌ها فکر می‌کنند من در آنجا استخدام شدم، با کنایه تصریح کرد: کاش مدیران و کارمندان برای اینکه کار مردم زودتر انجام شود یکم با انصاف‌تر عمل کنند، اگر اقوام و بستگان خودشان هم کارشان به اداره بیفتد بازهم با این روش با آنها رفتار می‌کنند و یا این امروز برو، فردا بیاها وقت برای مردم عادی است که آشنا و پارتی در ادارات ندارند. 

تکریم و احترام به ارباب رجوع وطیفه ای است که به واسطه مسئولیتی که فرد در دستگاه های اداری برای ان انتخاب می شود باید مورد توجه قرار گیرد، اصلی که امروزه در بسیاری از ادارات فراموش شده است، گرچه شاید باشند مدیران و کارمندانی که به واسطه وجدان کاری بیداری که دارند تمام تلاش خود را صرف خدمت‌رسانی به مردم می‌کنند اما این روزها تعداشان آنقد کم است که شاید به شمارش انگشتان دست هم در یک دستگاه دولتی و یا اداره‌ای نرسد! به نطر می‌رسد چنین انجام وظیفه‌ای شایسته مردمی نیست که فرهنگشان با آموزه‌های دینی گره خورده است.  

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید