15:57|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 30 مهر 1398 - 12:41
کد خبر: 13147
باریش گزارش می‌دهد:

قاچاق، بلای جان مرزهای آذربایجان‌غربی

آذربایجان‌غربی به لحاظ شرایط جغرافیایی در مرز کشور قرار گرفته و این امر باعث شده تا ورود و خروج کالا به صورت قاچاق در مرزهای این استان بیش از سایر استان‌ها مشاهده شود و در حال حاضر به یکی از معضلات بزرگ مرزی تبدیل شده است.
قاچاق، بلای جان مرزهای آذربایجان‌غربی

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز، ورود و خروج کالا به صورت مخفیانه از مرزهای یک کشور قاچاق محسوب می‌شود.
آذربایجان‌غربی به لحاظ شرایط جغرافیایی در مرز کشور قرار گرفته و این امر باعث شده تا ورود و خروج کالا به صورت قاچاق در مرزهای این استان بیش از سایر استان‌ها مشاهده شود.
با توجه به اینکه آذربایجان‌غربی از سال‌های گذشته امتیاز بالایی در زمینه کشف قاچاق را به خود اختصاص داده است اما باز هم شاهد افزایش حجم قاچاق در مرزهای این استان هستیم.
افزایش ۳۸۲ درصدی کشف قاچاق طلا در مرزهای آذربایجان‌غربی
سرهنگ فردین پیری، سرپرست فرماندهی مرزبانی آذربایجان غربی با اشاره به افزایش ۳۰ درصدی عملیات مرزبانی استان نسبت به سال گذشته از کاهش ۱۲ درصدی کشفیات قاچاق سوخت در مرزهای‌استان خبر داد و گفت: امسال کشفیات طلای قاچاق افزایش ۳۸۲ درصدی وکشفیات قاچاق ارز رشد ۱۰۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را شاهد بودیم.
وی بااشاره به کشفیات مواد مخدر توسط نیروهای مرزبانی استان افزود: طی سال گذشته ۱۹۴ کیلوگرم مواد مخدر کشف شده که این میزان طی سال جاری به ۳۶۶ کیلوگرم رسیده که رشد ۸۴ درصدی کشفیات مواد مخدر را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.
پیری بااشاره به رشد ۶۴ درصدی دستگیری متهمان قاچاق مواد مخدر در مقایسه با سال گذشته تصریح کرد: سال گذشته ۱۷ نفر قاچاقچی مواد مخدر و امسال ۲۸ نفر قاچاقچی این حوزه توسط نیروهای مرزبانی استان دستگیر شدند. 
سرپرست فرماندهی مرزبانی آذربایجان‌غربی با اشاره به ارزش ریالی سایر کالاهای قاچاق توقیفی توسط مرزبانی استان گفت: ۳۰۵ میلیارد ریال ارزش ریالی سایر کالاهای قاچاق کشف شده طی سالجاری در مرزهای استان است.
سرپرست فرماندهی مرزبانی آذربایجان‌غربی همچنین از کاهش ۶۴ درصدی کشفیات قاچاق احشام در مرزهای استان خبر داده است.
متلاشی شدن ۱۱۰ باند قاچاق موادمخدر در آذربایجان‌غربی
سردار مسعود خرم نیا، فرمانده نیروی انتظامی آذربایجان‌غربی و دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری اعتیاد را آسیب اجتماعی کشور مطرح کردند و تمامی دستگاه‌ها و سازمان‌ها را مکلف کردند در راستای کاهش اعتیاد گام بردارند، گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان پرچمدار مبارزه با موادمخدر در جهان شناخته شده و درطول ۴ دهه گذشته با بسیج امکانات، فرهنگ‌سازی در جهت توانمندی‌سازی جامعه برای پرهیز از مصرف مخدر ۳۸۰۰ شهید و ۱۲هزار جانباز تقدیم کرده است.
وی با تاکید بر ضرورت همکاری مردم برای مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز مبارزه بی امانی با مواد مخدر و اعتیاد وجود داشته است.
این مسئول در رابطه با آسیب‌های اعتیاد گفت: موضوع طلاق، قتل عمد، فساد و فحشاء، فرار ازخانه، خودکشی و بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در خیلی موارد دربستر اعتیاد شکل می‌گیرد.
سردار خرم‌نیا در ادامه سخنان خود تصریح کرد: نیروی انتظامی ملزم به آموزش مردم در جهت مقابه با اعتیاد است اما در این میان عدم وجود خیرین در بحث جلوگیری از اعتیاد قابل توجه و سوال برانگیز است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر آذربایجان غربی با اشاره به اینکه در تمامی شهرستان‌های آذربایجان غربی شورای فرعی مبارزه با مواد مخدر حضور و فعالیت دارند، گفت: در سال گذشته، چهار هزار و ۴۰۷ نفر قاچاقچی و ۱۱۰ باند مواد مخدر شناسایی و دستگیر شده که آمار کشفیات در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال ۱۳۹۶ افزایش ۹۶ درصدی را تجربه کرده است و همچنین با اقداماتی که از سال ۱۳۹۰ در استان شروع شده، دیگر در هیچ نقطه‌ای از استان شاهد کشت شاهدانه و امثال آن نیستیم.
محکومیت 703 میلیاردی قاچاقچیان ارز و کالا در استان
محمد اقوامی، مدیرکل تعزیرات حکومتی آذربایجان‌غربی در گفت‌وگو با سرویس اقتصادی باریش نیوز، اظهار کرد: تعداد پرونده‌های وارده به شعب اداره کل تعزیرات حکومتی آذربایجان‌غربی  در 6 ماهه نخست سال جاری به میزان  9 هزارو 284 فقره است که از این میزان به 9 هزارو 182 فقره پرونده رسیدگی و حکم مقتضی صادر شده است.
وی افزود: در بخش کالا و خدمات 5 هزارو 747 فقره وارد که 5 هزارو 705 فقره نیز مختومه شده است همچنین در بخش بهداشت 322 فقره وارد که 321 فقره نیز مختومه شده است.
اقوامی گفت: در بخش قاچاق کالا و ارز 3 هزارو 315 فقره وارد که 3 هزارو 156 فقره مختومه شده است.
وی ادامه داد: با توجه به مقایسه ورودی پرونده‌ها نسبت به مدت مشابه در 6 ماهه نخست سال جاری میزان پرونده‌های ورودی  28 درصد افزایش داشته است.
این مسئول در ادامه اظهار کرد: در بخش کالا و خدمات 17 درصد افزایش وجود داشته و در بخش بهداشت نیز 16 درصد افزایش را شاهد هستیم همچنین در بخش قاچاق کالا و ارز 55 درصد رشد وجود داشته است.
مدیرکل تعزیرات حکومتی آذربایجان‌غربی در ادامه تصریح کرد: کل محکومیت‌های صادره از شعب این اداره کل در سه بخش بیش از 855 میلیارد ریال می‌باشد که نسبت به مدت مشابه 140 درصد افزایش داشته است همچنین در بخش کالا و خدمات بیش از 150 میلیارد ریال و در بخش بهداشت، دارو و درمان بیش از یک میلیارد و 266 میلیون و 550 هزار ریال و در بخش قاچاق کالا و ارز بیش از 703 میلیارد ریال بوده است.
مرزهای آذربایجان‌غربی از ظرفیت‌های بسیار زیادی در زمینه‌های مختلف برخوردار است اما گسترش قاچاق معضل بزرگی در مرزهای این استان به شمار می‌رود که اگر از آن جلوگیری نشود می‌تواند تبعات جبران ناپذیری را در پی داشته باشد.
مبادلات اقتصادی آذربایجان‌غربی با کشورهای همسایه از طریق مرزهای استان می‌تواند زمینه اشتغال و در آمد‌زایی را فراهم کند.
در صورت توجه بیش از پیش به اشتغال در مرزهای استان به همت مسئولان متولی می‌توان کاهش چشمگیری را در زمینه قاچاق نیز مشاهده کرد و زمینه‌های توسعه در مرزهای استان را مهیا نمود.
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید