12:34|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 30 مهر 1398 - 10:09
کد خبر: 13142
یادداشت:

سیب‌های غیر ارگانیک درهای صادرات را بست

باغداران برای بهتر شدن سیب‌های خود اصل مهم ارگانیک بودن را فراموش کردند تا در عمل راه صادرات این محصول مهم و برند استانی به بازارهای خارجی بسته شود شاید نمی دانستند ذائقه بازارهای جهانی بیشتر به سمت محصولات ارگانیک تمایل دارد.
سیب‌های غیر ارگانیک درهای صادرات را بست

سرویس اقتصادی باریش نیوز، سال گذشته سیب‌ها به طوری سردخانه‌ها فاسد شدند که رقم آن‌ها به 40 هزار تن می‌رسید. اگر به موقع چاره‌ای برای سیب‌ها می‌اندیشیدند به جای آنکه پول‌ها و زحمات خود را در سطل زباله بریزند در حساب بانکی خود پس انداز می‌کردند.

30 درصد سیب‌های کشور در آذربایجان‌غربی تولید، و به همین دلیل این استان از قطب‌های مهم تولید سیب در کشور است اما مقدار ناچیزی از آن صادر می‌شود و علت آن نبود حمایت قانونی بخش دولتی از بازار صادراتی سیب است.

مقام نخست تولید سیب درختی در کشور متعلق به آذربایجان‌غربی با یک میلیون و ۱۰۰ هزار تُن است که نه تنها از آن استفاده مفید در اقتصاد مقاومتی نمی‌شود بلکه گاهی چندین هزار تن نیز به دلیل بی‌کفایتی مسئولین دور ریخته می‌شود.

یکی از برندهای صادراتی کشورمان در بین محصولات کشاورزی سیب آذربایجان‌غربی است که می‌تواند به کشورهای همسایه و حتی کشورهای اروپایی سیب صادر کند.

از ۱۱۲ هزار هکتار باغ‌ این استان حدود ۶۰ هزار هکتار به سیب اختصاص یافته و امسال باغداران به طور میانگین توانستند از هر هکتار ۱۹ تُن محصول برداشت کنند که با این آمار، ظرفیتی مطلوب برای تولید و صادرات در این بخش وجود دارد.

اما در این میان کاری انجام دادند که تمام زحمات آن‌ها را به باد داد و مانع صادرات سیب شد.

باغداران برای بهتر شدن سیب‌های خود اصل مهم ارگانیک بودن را فراموش کرده و با استفاده از کودهای شیمیایی که خطراتی برای انسان دارد اما اثرات آن در بلند مدت مشاهده می‌شود راه صادرات را برای خود بستند.

در همین رابطه شهروز برزگر، رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه دست دلالان باید از بازار سیب کوتاه شود، اظهار کرد: هرچه دست واسطه و دلالان از بازار سیب کوتاه شود می‌توان شاهد تولید و بازدهی بیشتری در استان شد.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه، در استان حمایتی از باغدار صورت نمی‌گیرد و این باعث شده است که کشاورزان هیچ انگیزه‌ای برای تولید نداشته باشند، افزود: از بین رفتن انگیزه در بین تولیدکنندگان و باغداران باعث از بین رفتن بیشتر باغات سیب در استان شده است که مسوولان با مدیریت درست بایدانگیزه کشاورزان برای تولید را بالا ببرند.

برزگر تصریح کرد: اگر باغداران و کشاورزان مشوق کننده‌هایی داشته باشند به قطع یقین تولید بیشتر شده و نا‌امید نخواهند شد.

وی با بیان اینکه آذربایجان غربی رتبه نخست تولید سیب و سلماس رتبه اول تولید سیب قرمز در کشور را دارد، عنوان کرد: در بازارهای اروپایی هیچ‌کدام از کشورها تمایلی به خرید سیب ایران نداشته و تنها دلیل آنان از خرید، مسموم بودن سیب‌های تولیدی است که باید به بهبود کیفیت کشت و تولید این محصول تلاش بیشتری شود.

رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان‌غربی تصریح کرد: تمام عوامل تولید سیب از کشاورز تا مسوولان زمانی موفق خواهند شد که همه باهم به صورت متحد تلاش کنند تا بتوانند سیب خود را به کشورهای خارجی معرفی کرده و برند سازی کنند.

با توجه به این گفته‌ها می‌توان دریافت گاهی باغداران خود درها را به رویشان می‌بندند و با این اقدام ناشایست نه تنها مانع صادرات می‌شوند بلکه میوه‌های مسموم به دست مردم داده و آن‌ها را در بلند مدت بیمار می‌کنند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید