13:15|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 28 مهر 1398 - 10:09
کد خبر: 13133
باریش گزارش می‌دهد:

رابطه افزایش نرخ کرایه حمل ونقل عمومی با ترافیک شهری

افزایش نرخ کرایه حمل ونقل عمومی نه تنها به صلاح مردم بلکه به صلاح محیط زیست هم نیست چراکه تمایل مردم به استفاده از آن را کاهش داده و خود دلیل بر افزایش ترافیک می‌شود.
رابطه افزایش نرخ کرایه حمل ونقل عمومی با ترافیک شهری

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، افزایش نرخ کرایه‌های حمل و نقل عمومی هر ساله از سوی شورای اسلامی مشخص و تعیین و به فرمانداری برای تصویب نهایی ارسال می‌شود تا در نهایت به مرحله اجرایی و علمیاتی درآید اما هر گونه افزایش نرخ کرایه‌های اتوبوس شهری به ضرر خودشان و محیط زیست است زیرا مردم دیگر رغبتی برای استفاده از اتوبوس‌های فرسوده با قیمت بالا ندارند.

افزایش نرخ کرایه متناقض با نهادینه سازی فرهنگ استفاده از وسایل حمل ونقل عمومی است و افزایش نرخ کرایه باعث کاهش استفاده شهروندان از وسایل حمل ونقل عمومی و روی آوردن به سمت استفاده از خودروهای شخصی را به دنبال دارد بنابراین باید از افزایش بی رویه کرایه حمل و نقل پرهیز و حتی الامکان حمل و نقل عمومی را به صورت یارانه ای اداره کرد.

بهتر است نرخ کرایه‌ها ثابت مانده و افزایش نرخی نداشته باشیم زیرا این اتوبوس‌های فرسوده بخاطر از دست ندادن مشتری باید نرخ را ثابت نگه دارند اما در این رابطه جامعه هدف نیز نباید فراموش شود زیرا اتوبوسرانان قشر زحمتکش جامعه، از طریق حمل و نقل مسافر تامین معیشت می‌کنند از این رو در این رابطه باید هر دو قشر را مورد توجه قرار داد.

باید منفعت شهروندان و همچنین جامعه هدف با هم در نظر گرفته شده و به گونه ای عمل کرد که هیچ آسیبی متوجه این دو قشر نشود.

اگر امکان افزایش نرخ کرایه‌های حمل و نقل عمومی وجود نداشته باشد در آن صورت باید تدابیری در نظر گرفت تا وضعیت اقتصادی جامعه هدف آسیب نبیند و راهکارهای جبرانی پیش بینی شود.

علاوه بر همه این مشکلات امروزه معضلات زیست محیطی به ویژه مسائل مربوط به آلودگی هوا یکی از معضلات اصلی کلان شهرهای جهان است که هرروزه بر ابعاد و عوارض جانبی آن افزوده می‌شود. بر طبق آمار و اطلاعات موجود بالغ بر 30% از انرژی مصرفی جهان به بخش حمل و نقل تخصیص می‌یابد.

یکی از منابع اصلی آلودگی هوا را می‌توان وسایل نقلیه موتوری دانست که با افزایش کرایه حمل و نقل نیز بیشتر می‌شود.

گازهای حاصل از احتراق سوخت وسایل نقلیه از مهمترین آلاینده‌های هوا به شمار می‌روند، پس با توجه به این موضوع اولین گام در فرآیند کاهش آلودگی هوا تلاش در راستای کاهش میزان تردد خودروها و نیزکاهش سوخت مصرفی به ازای پیمایش وسایل نقلیه است.

اتوبوس‌های شهری در انتظار نوسازی

مهدی مژدهی فر، رئیس سازمان حمل و نقل و بار و مسافر شهرداری ارومیه گفت: روزانه 110 هزار نفر مسافر درون شهری توسط ناوگان اتوبوسرانی شهرداری ارومیه در سطح شهر جا به جا می شوند.

وی با اشاره به بهسازی و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهر ارومیه، اظهار کرد: دولت 6 سال است که کمک های دولتی خود به ناوگان حمل و نقل عمومی را قطع کرده است و تمام بهسازی و نوسازی اتوبوس ها از منابع  مالی خود شهرداریها  تامین می شود.

رئیس سازمان حمل و نقل و بار و مسافر شهرداری ارومیه عنوان کرد: ناوگان حمل و نقل عمومی و به ویژه اتوبوس های شهر ارومیه با ترزیق بودجه های سالانه از سوی شهرداری ارومیه توسعه و همچنین طی هر سال عملیات بهسازی صورت می گیرد.

مژدهی فر با اشاره به توسعه ناوگان اتوبوسرانی شهر ارومیه، بیان کرد: طی سال 97 مقرر شده بود طی سال 2 سال، 100 دستگاه اتوبوس جدید خریداری و به ناوگان اتوبوس رانی تزریق شود اما با توجه به وضعیت نقدینگی و تحریم ها، تامین 100 دستگاه با تاخیر انجام شد و 14 دستگاه جدید وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شد و مابقی اتوبوس‌ها نیز با تامین نقدینگی به ناوگان اتوبوسرانی شهر ارومیه افزوده می‌شود.

رئیس سازمان حمل و نقل و بار و مسافر شهرداری ارومیه با بیان اینکه طی سال گذشته 110 دستگاه اتوبوس در سطح شهر ارومیه با هدف رفاه ‌شهروندی در سطح شهر ارومیه بازسازی شد، بیان کرد:  از ابتدای سال جاری تاکنون 8 دستگاه اتوبوس شهری ارومیه بهسازی شده است.

وی افزود: در حال حاضر 342 دستگاه اتوبوس در سطح شهر ارومیه در حال فعالیت است که از این تعداد 293  اتوبوس متعلق به بخش خصوصی و مابقی ملکی است.

رئیس سازمان حمل و نقل و بار و مسافر شهرداری ارومیه با بیان اینکه از نظر به‌سازی اتوبوس ها به استاندارد‌های جهانی نزدیک هستیم، بیان کرد: در تلاشیم ناوگان حمل و نقل عمومی شهر به ویژه ناوگان اتوبوسرانی را به شرایط ایده ال و مطلوب برسانیم.

تصویب 240 میلیارد ریال برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی ارومیه

محمدرضا علیزاده امامزاده، رئیس شورای اسلامی شهرارومیه در گفت‌‌وگوبا سرویس اجتماعی باریش نیوز اظهار کرد: تا پایان سال گذشته ١١٠ دستگاه اتوبوس توسط بخش خصوصی نوسازی و بهسازی شده و پیش‌بینی می‌شود ٨ دستگاه اتوبوس ملکی نوسازی و وارد چرخه حمل و نقل عمومی شود.

علیزاده در رابطه با اینکه شرکتی از ترکیه به صورت پایلوت یک دستگاه اتوبوس را مورد نوسازی قرار داده است گفت: مراتب رضایت کار آن شرکت حاصل شده و برای نوسازی ١٠ دستگاه از اتوبوس‌های ملکی با این شرکت قرارداد بسته می‌شود.

این مسئول بیان اینکه از بین اتوبوس‌های بخش خصوصی نیز تعمیرات، نوسازی و بازسازی بدنه، صندلی و کف بر عهده بخش خصوصی است، افزود: اولویت نوسازی با اتوبوس‌های ملکی است و با توجه به تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها تا آغاز سال تحصیلی جدید اولویت نوسازی با اتوبوس‌های ملکی است.

وی افزود: این روند تا پایان سال جاری ادامه دارد و همچنین اعتبار نوسازی برای هر دستگاه اتوبوس ملکی حدوداً بین ٣٠٠ تا ٣۵٠ هزار تومان سرشکن می گردد.

علیزاده در رابطه با فعالیت اتوبوس‌ها خاطرنشان کرد: در حال حاضر ٢٩٣ دستگاه اتوبوس بخش خصوصی و ۴٩ دستگاه اتوبوس بخش ملکی در سطح شهر فعالیت می‌کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه در پایان با اشاره به اینکه در ردیف بودجه سازمان حمل و نقل بار و مسافر در سال ٩٨ برای طرح کمک به اتوبوسرانی رقمی بالغ بر ٢۴٠ میلیارد ریال مصوب شده است، گفت: کارشناسان محیط زیست سطح آلایندگی اتوبوس ها را بررسی و گزارش‌های لازم را در زمینه معاینه فنی و مضرات احتمالی زیست محیطی آنها ارائه می‌کنند.

80 درصد ناوگان عمومی ارومیه فرسوده هستند

سعید موسوی، معاونت نظارت و پایش محیط زیست آذربایجان غربی در گفت‌وگو با سرویس اجتماعی باریش نیوز اظهار کرد: اتوبوس‌های فرسوده به دلیل تولید آلایندگی‌های بالا آلودگی‌های فراوانی دارند و به محیط زیست آسیب می‌رسانند.

وی با بیان اینکه هم اکنون در سطح شهر بالا 80 درصد اتوبوس‌ها فرسوده هستند گفت: اتوبوس‌های فرسوده معمولا آلاینده های بیشتری نسبت به دیگر وسایل نقیه در محیط پخش می‌کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: در بیشتر مواقع برای کاهش آلاینده های محیط توصیه می‌شود شهروندان از حمل و نقل عمومی استفاده کنند اما گاهی شاهد آسیب‌رسانی چند برابر اتوبوس‌ها به عنوان وسایل حمل و نقل عمومی به محیط زیست هستیم.

موسوی در رابطه با اصلی‌ترین گازهای موجود در آلاینده ها خاطر نشان کرد: ذرات معلق و هیدروکربن از اصلی ترین گازهای موجود در آلاینده‌ها هستند.

وی افزود: رانندگان باید در کنار بهسازی اتوبوس‌ها فیلترهای مناسبی برای کاهش آلاینده‌ها استفاده کنند.

معاونت نظارت و پایش محیط زیست آذربایجان غربی گفت: آلاینده ها در بروز بیماری های مانند قلبی عروقی و ریوی تاثیر به سزایی دارند.

امید است در شهرستان ارومیه نیز همچون سایر کلان شهرها مسئله نوسازی و بهسازی اتوبوس های فرسوده جدی گرفته شود، تا شاهد وقوع بحران یا پدیده غیر طبیعی خاص و به تبع آن اقدامات عجولانه و غیرکارشناسی نباشیم چرا که نوشدارو پس از مرگ سهراب فایده‌ای ندارد!

اما از این گفته‌ها بوی صداقت به مشام نمی‌رسد زیرا اگر هدف به‌سازی و نوسازی بود اقدامات قابل توجهی صورت می‌گرفت.

به منظور دستیابی به راه‌حل‌های گوناگون حل ترافیکی راهکارهایی مطرح شده است که از جمله این راهکارها استفاده از ابزار فرهنگ‌سازی ترافیکی برای کاهش و کنترل آلودگی هوا است.

با استفاده از روش‌های آموزشی مناسب و ارتقاء سطوح فرهنگی جامعه با بهره‌گیری از ابزارهای مختلف می‌توان تا حد زیادی در کاهش آلاینده‌های هوا به ویژه در کلان شهرها بهره گرفت.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید