12:31|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 25 مهر 1398 - 07:36
کد خبر: 13127
یادداشت:

تقویت زیرساخت‌ها شرط تحقق اهداف در تفکیک زباله

برای کاهش اثرات مخرب زباله باید آن را تفکیک کرد و این کار نه تنها برای محیط زیست بلکه برای اقتصاد آذربایجان‌غربی نیز گامی مثبت است به شرط آنکه زیرساخت های شهری برای تحقق آن فراهم شود.
تقویت زیرساخت‌ها شرط تحقق اهداف در تفکیک زباله

سرویس اجتماعی باریش نیوز، پیشرفت بشر و رشد روز افزون جامعه شهرنشینی٬ افزایش بی‌رویه زباله و زیست محیطی را به‌ همراه دارد. برای کاهش اثرات تخریبی پسماندهای جامد باید به بازیافت و تفکیک زباله های خشک از مبدا‌ اهمیت زیادی قائل شد.

افزایش تولید زباله به صورت روزانه و استفاده بیش از حد مردم از کیسه‌های پلاستیکی به یکی از دغدغه‌های مهم حوزه محیط زیست تبدیل شده است.

افزایش بی رویه استفاده از مصنوعات پلاستیکی در زندگی‌های امروزه یکی از تهدید جدی تخریب محیط زیست به شمار می‌رود.

شهروندان باید بیش از پیش به استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای توجه کنند و یا اگر کیسه پلاستیکی استفاده کردند حتما آن را تفکیک و به پاکیزگی محیط زیست کمک کنند.

با فرهنگ‌سازی درست باید مردم را به این باور رساند که زباله‌ها را می‌توان به مواد قابل استفاده تبدیل و گام مثبتی در اقتصاد مقاومتی کشور برداشت.

شهروندان هیچ تلاشی در این زمینه ندارند شاید چون هیچوقت فرهنگ سازی مناسبی برای تفکیک زباله صورت نگرفته است.

در سال جاری خوشبختانه با فرهنگ سازی‌های درست میزان جمع‌آوری زباله‌های طرح تفکیک از مبدا نسبت به گذشته سه برابر افزایش یافته است و استقبال مردم از طرح تفکیک زباله زیاد شده است.

در ارومیه روزانه 450 تن زباله تولید می‌شود که از این میزان 70 درصد به صورت تر و 30 درصد به صورت خشک است. با توجه به استقبال مردم از تفکیک زباله‌های خشک، در سطح ارومیه 4 غرفه بازیافتی و علاوه برآن100 مخازن تفکیک و 7 دستگاه خودرو در برنامه روزانه  طبق برنامه ریزی در سطح شهر فعالیت می‌کنند.

باید فرهنگ تفکیک زباله از مبدا در جامعه نهادینه شود  و همچنین آموزش و تشویق عموم به تفکیک پسماندهای خشک و تر و اطلاع‌رسانی از فواید بازیافت و بازگشت مواد قابل استفاده به چرخه تولید می‌تواند ضرورت زندگی سالم را برای شهروندان ایجاب ‌کند و مدیریت پسماند در حفاظت محیط زیست نقش بسزایی دارد.

تفکیک زباله یا طبقه‌بندی زباله فرایندی است که از طریق آن زباله را به عناصر مختلف تفکیک می‌کنند. طبقه‌بندی ممکن است به صورت دستی در خانه‌ها انجام گیرد و با طرح‌های جمع‌آوری از کنار خیابان جمع‌آوری آن انجام گیرد یا اینکه تفکیک به صورت اتوماتیک در تأسیسات بازگردانی مواد یا تأسیسات بیولوژیکی انجام گیرد. طبقه‌بندی دستی اولین روشی بود که در تاریخ طبقه‌بندی زباله از آن استفاده شد.

تفکیک زباله به معنی جداسازی زباله‌ها به دو گروه تر و خشک است. زباله خشک شامل چوب و محصولات وابسته به آن، فلزات و شیشه می‌شود. زباله تر را نیز می‌توان بر اساس قابل تجزیه بودن یا تجدیدناپذیری تفکیک کرد.

دفن زباله در چاله یکی از مشکلات رو به رشد است، اگرچه هر چه پیشتر می‌رویم زمین برای چال کردن زباله کمتر پیدا می‌شود زباله رو به فزونی می‌نهد. از این رو تفکیک زباله نه تنها از نظر زیست‌محیطی اهمیت دارد بلکه از نظر اقتصادی نیز دارای اهمیت است.

طبق مطالب منتشر شده، شیشه 4000 سال، پلاستیک 100 تا 1000 سال، پوست میوه 6 ماه و آدامس 5 سال زمان برای بازیافت و بازگشت به طبیعت نیاز دارند. با این که برخی از زباله‌ها نیز آرام آرام در طبیعت تجزیه می‌شود ولی برخی دیگر نه تنها تجزیه نمی‌شود، بلکه اثرات مخربی نیز بر آن وارد می‌کنند.
برخی از زباله‌ها مانند بطری پلاستیکی و ظروف شیشه‌ای ممکن است هیچ‌گاه تجزیه نشوند و این موضوع می‌تواند عواقب زیست محیطی فاجعه باری را به همراه داشته باشد.

در راستای کاهش آلودگی‌های زیست محیطی و جلوگیری از تخریب محیط زیست به‌وسیله تولید پسماند باید زیرساخت‌های مناسبی در بخش‌های مختلف ایجاد شود. مسئولین در جایگاه کاری سهم خود را دارند و مردم نیز با فرهنگ‌سازی مناسب و کاهش تولید زباله سهم بسزایی می توانند در پاکسازی طبیعت و پیشگیری از تخریب ایفا کنند که امیدواریم با برنامه‌ریزی اساسی فرهنگ کاهش تولید پسماند و تفکیک زباله در بین مردم نهادینه شود.

تفکیک از مبدا علاوه بر اثرات اقتصادی می تواند اثراتی بر روی کاهش آلودگی زیست محیطی و صرفه جویی در منابع را به همراه داشته باشد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید