02:11|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 25 مهر 1398 - 06:20
کد خبر: 13125
باریش گزارش می‌دهد:

دست اندازهای رفع سدمعبر در ارومیه

زندگی راحت را با احترام به قوانین می‌توان ساخت پس تا زمانی که شهروندان به سدمعبر ادامه و مسئولین به قانون شکنی‌ها بی‌اهمیتی کنند باید همچنان چشم انتظار شهری آرام باشند.
دست اندازهای رفع سدمعبر در ارومیه

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، زندگی شهرنشینی قانون و مقرراتی برای خود دارد که باید  در چارچوب آن رفتار کرد. احترام به حقوق شهروندی و رعایت آداب و رسوم شهرنشینی در توسعه فرهنگ و پیشرفت هر جامعه‌ای نقش مهمی دارد و باید از آن پیروی کرد. اما این روزها احترام به حقوق شهروندی در شهرهای بزرگ کمتر مشاهد می‌شود و سدمعبر از معضلاتی شهری به شمار می‌رود که عدم رعایت آن، شهر چهره نامنظمی به خود می‌گیرد.

مقابل افراد قانون شکن باید ایستاد و با آنان برخورد کرد به همین دلیل در کشور گروه‌های متفاوتی برای ایجاد نظم و قانون ایجاد شده است از پلیس گرفته تا تیم رفع سد معبر.

گاهی این گروه‌ها روی حرف‌های خود نمی‌ایستند و به وظایف خود عمل نمی‌کنند اما نمی‌توان همه تقصیرها را هم بر گردن مسئولین انداخت زیرا شهروندان خود به قانون آگاهند و باید به آن احترام بگذارند در غیر این صورت باید با آنان به صورت جدی برخورد کرد.

بنابراین راه‌اندازی بازارچه‌های دائمی برای ساماندهی دستفروشان در سطح شهر که جزئی از سد معبر هستند امری ضروری است ولی باید این بازارچه‌ها نزدیک به شهر و رفت‌وآمد به آن آسان باشد در غیر این صورت تاسیس آن اقدامی برای رها شدن از دست دستفروشان است.

سد معبر در خیابان‌های اصلی و پر تردد شهر عاملی برای ترافیک انسانی و ماشینی است که داد همگان را در آورده است.

اختصاص مکانی برای دستفروشان ارومیه

امیر سحابی، معاون خدمات شهری شهرداری ارومیه در گفت‌و‌گو با سرویس اجتماعی باریش، با بیان اینکه سد معبر در واقع تجاوز به حقوق شهروندی است، گفت: در راستای رفع معضل سد معبر طرح آزادسازی پیاده‌روها در فاز اجرایی قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه این اجرای این طرح به صورت محله‌ای انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: با توجه به تعدد معابر و مصادیق سد معبر نباید انتظار داشت که همه معابر یک روزه رفع سد شوند.
سحابی با اشاره به لزوم همکاری مردم برای ارائه هرچه بهتر خدمات شهری، با بیان اینکه سدمعبر جلوه و منظر شهری را نیز مخدوش می‌کند، اظهار کرد: مجموعه شهرداری اهتمام جدی برای ساماندهی مشاغل شهری و آزادسازی پیاده‌روها در سال جاری دارد.
معاون خدمات شهری شهرداری ارومیه یادآور شد: معاونت ساماندهی مشاغل شهری برای ساماندهی دستفروشان برای کمک به رفع سد معبر در نظر دارد با شناسایی مکان‌هایی در 5 منطقه با همکاری بخش خصوصی نسبت به انتقال دستفروشان به مکان‌های ثابت اقدام کند.

وی در اشاره به مراحل پیگیری سد معبر خاطر نشان کرد: در مرحله اول تذکرهای لازم داده می‌شود اما در صورت عدم توجه، افراد با مبالغ ناچیزی جریمه می‌شوند به امید اینکه دیگر این کار را تکرار نکنند.

سحابی افزود: پس از آنکه افراد اهمیتی به اقدامات مامورین شهرداری نمی‌دهند به اجبار اجناس متخلفین جمع آوری می‌شود.

معاون خدمات شهری شهرداری ارومیه با اشاره به تداوم عملیات جمع‌آوری خاطر نشان کرد: متخلفین با قراردادن اجناس خود در پیاده روها و حتی خیابان‌ها باعث اختلال در رفت و آمد مردم می‌شوند این موضوع دلیل تداوم عملیات جمع آوریکسانی است که سد معبر می کنند.

پیاده روها ارث پدری کسی نیست

یکی از شهروندان ارومیه‌ای و مخاطب باریش نیوز، با ارسال پیامی گفت: زندگی شهرنشینی قوانین و مقررات خاص خود را دارد و باید به قوانین اعمال شده احترام گذاشت.
وی افزود: شهروندان باید در چارچوب مقررات و قوانین شهری رفتار کنند و حق و حقوق شهروندی را رعایت نمایند
نبود جای پارک باعث ایجاد سدمعبر می‌شود.
این مخاطب ادامه داد: کمبود پارکینگ در برخی از خیابان‌های شهر باعث می‌شود رانندگان خودروهای خود را در پیاده‌روها پارک کنند و این امر باعث افزایش سدمعبر توسط خودروها در شهر شده است.
وی گفت: برخی از مغازه داران نیز تابلوهای بزرگ را در کنار خیابان می‌گذارند و ادعا می‌کنند که هیچ کسی حق ندارد در این مکان پارک کند.
این کابر افزود: مأموران شهری حتما باید با این افراد برخورد قانونی کنند تا دیگر دچار تخلفات شهری نباشند.

این شهروند ارومیه‌ای در ادامه از مسئولان خواست تا با مدیریت صحیح اقدام به احداث پارکینک‌های طبقاتی کنند تا مردم بتوانند به راحتی از امکانات مناسب پارکینگ‌ها استفاده کنند.

برخورد با افرادی که اقدام به سدمعبر می‌کنند ضروری است

یکی از مخاطبان باریش نیوز که علاقه‌ای به ذکر نامش نداشت گفت: سدمعبر یکی از تخریب کنندگان فضا و زیبایی‌های کوچه و خیابان ‌شهری است.
وی افزود: داستان سدمعبر در ارومیه همچنان ادامه دارد و این روند در اکثر مناطق شهر ارومیه مشاهده می‌شود.
این مخاطب در رابطه با ایجاد اخلال در تردد شهروندان اظهار کرد: قراردادن تابلوها و بنرهای بزرگ از سوی مغازه داران در پیاده‌روها و همچنین پارک کردن ماشین در وسط معابر عمومی در رفت و آمد و تردد مردم اخلال ایجاد کرده و مردم به سختی از این معابر عبور می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد:براساس قوانین شهرنشینی، هیچ مغازه‌داری حق ندارد که معابرعمومی را برای استفاده شخصی تصاحب کند و سهولت رفت و آمد شهروندان در پیاده‌روها را با مشکل مواجه کند.
این مخاطب با اشاره به فرهنگ‌سازی حقوق شهروندی ادامه داد: هر کدام از افراد جامعه، ملزم به رعایت حق و حقوق خود شهروندی هستند و باید به نحوه احسن آن را رعایت کرده و برای دیگر شهروندان الگوی مناسبی باشند.
بر اساس این گزارش می‌توان دریافت، سدمعبر مشکلی است که شهروندان برای یکدیگر به وجود می‌آورند و مسئولین باید در مقابله با آن به جدیت وارد عمل شوند زیرا سخن گفتن به تنهایی کافی نیست.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید