12:53|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 23 مهر 1398 - 08:33
کد خبر: 13117
باریش گزارش می‌دهد:

کلید طلایی اقتصاد در قلب مرزهای آذربایجان‌غربی

مرزهای آذربایجان‌غربی پتانسیل بسیار مطلوبی در جهت واردات و صادرات کالا دارد و در صورت توسعه و افزایش فعالیت در مرزها شکوفایی اقتصادی بیش از گذشته در استان نمایان می‌شود.
کلید طلایی اقتصاد در قلب مرزهای آذربایجان‌غربی

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز، آذربایجان‌غربی ظرفیت بسیار خوبی در راستای توسعه مرزی استان دارد و می‌تواند با گسترش و ایجاد زمینه‌های مناسب مرزی، اقتصاد استان را به پویایی بیش از پیش برساند.
مرزهای استان در حال حاضر به همت فداکاری مرزبانان تلاشگر از امنیت مطلوبی برخوردار هستند و استفاده از پتانسیل آن در راستای واردات و صادرات کالا، کمک شایانی به رشد و توسعه اقتصادی خواهد داشت.
امنیت پایدار در مرزهای آذربایجان‌غربی برقرار است
سردار حبیب شهسواری، فرمانده سپاه شهدای آذربایجان‌غربی اظهار کرد: با روحیه انقلابی که در مرزداران و نیروهای مسلح وجود دارد، امنیت پایدار در مرزهای طولانی این استان برقرار است.
وی افزود: امروزه ضریب امنیت آذربایجان‌غربی با وجود مرز طولانی ۹۶۷ کیلومتری و تنش و تشنج موجود در کشورهای همسایه در کشور بی نظیر است.
سردار شهسواری عنوان کرد: امنیت مرزهای آذربایجان غربی حاصل تلاش‌های نیروهای امنیتی، مرزداران، بسیج، سپاه، ارتش و ساکنان نقاط مرزی این استان است. 
وی تصریح کرد: همانگونه که رزمندگان و شهدای ما در هشت سال دفاع مقدس در راه اعتلای نظام اسلامی و حفظ آرمان‌های مقدس امام راحل (ره) از جان خود گذشتند، مرزداران ما نیز با تمام توان خود از مرزهای کشور حفظ و حراست می‌کنند.
فرمانده سپاه شهدای آذربایجان‌غربی با بیان اینکه گروهک‌ها و وابستگان آنها در حد و اندازه دشمنی با کشور مقتدر و  قدرتمندی چون ایران اسلامی نیستند، گفت: گروه‌های ضدانقلاب که تامین مالی آنها از کشورهای حاشیه خلیج فارس انجام می شود و از لحاظ راهبردی و تدوین برنامه‌ها وابسته به آمریکا هستند، در برابر امنیت، قدرت و عظمت کشورمان نمودی ندارند.
اصناف آذربایجان‌غربی از ظرفیت بازارچه‌های مرزی استفاده کنند
رضا حسینی، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه وجود مرز مشترک با سه کشور خارجی فرصت مغتنمی برای توسعه فعالیت‌های اصناف است، گفت: اصناف این استان از ظرفیت ویژه بازارچه‌های مرزی به صورت مطلوب استفاده کنند.
وی افزود: اصناف در ابتدا براساس ویژگی‌های منطقه نیازها را شناسایی و دست دلالان را از ورود و سوءاستفاده از بازارهای موجود قطع کنند.
حسینی گفت: وجود ۱۳۰ هزار کارت مرزنشینی و بیش از چهار هزار کارت پیله‌وری در آذربایجان غربی فرصت مغتنمی برای توسعه فعالیت‌های مرزی و اصنافی است.
وی ادامه داد: ظرفیت بسیار خوبی در آذربایجان‌غربی وجود دارد و باید از این ظرفیت برای توسعه فعالیت اصناف و جذب گردشگر استفاده کرد.
وی اظهار کرد: محدود کردن بازار منجر می‌شود که تمام ارزش افزوده حاصل از محصول‌های تولیدی آذربایجان‌غربی به خارج از استان برسد و برای جلوگیری از این امر باید پیوستگی استانی حفظ شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه تغییر وضع موجود نیاز امروز بازار است، گفت: اصناف باید مدل‌های بازاریابی جدید را در امورهای خود به کار ببرند.
پیگیر ایجاد 2 مرز برای توسعه مراودات اقتصادی با ترکیه هستیم
محمدمهدی شهریاری، استاندار آذربایجان‌غربی در آخرین بازدید خود از مرز كوزه‌رش سلماس گفته است كه تعداد مرزهای رسمی ایران با تركیه با توجه به شرایط كشور و موقعیت آذربایجان غربی به عنوان دروازه ورود به اروپا، برای این حجم صادرات و واردات بین 2 كشور پاسخگو نیست.
 شهریاری كه طی ماه‌های اخیر به دنبال بهره‌مندی مردم آذربایجان‌غربی از ظرفیت مرزی این استان بوده است، افزود: در این خصوص نیازمند ایجاد یك یا 2 مرز دیگر برای توسعه مراودات اقتصادی با تركیه هستیم. 
وی با بیان اینكه ایجاد مرز رسمی بین 2 كشور منوط به انعقاد یك توافق سیاسی است، اضافه كرد: اقدامات لازم برای عقد این توافق با حضور سفیر ایران در تركیه آغاز شده است.
استاندار آذربایجان‌غربی بیان كرد: ایجاد مرز رسمی به ویژه با استفاده از ظرفیت‌های كوزه رش سلماس می‌تواند موجب توسعه اقتصادی استان و ارتقای سطح معیشتی مردم محروم این منطقه با بهره گیری از امكانات ایجاد شده برای این مرز شود.
مبادلات اقتصادی آذربایجان‌غربی با کشورهای همسایه می‌تواند زمینه اشتغال و در آمد‌زایی را فراهم کند و این امر نیازمند اهتمام ویژه مسئولان و همچنین توجه بیش از پیش به ظرفیت‌های مرزی استان را می‌طلبد و دریچه‌ تازه‌ای را برای رونق اقتصادی آذربایجان‌غربی به وجود می‌آورد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید