17:34|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 22 مهر 1398 - 09:01
کد خبر: 13111
باریش گزارش می‌دهد:

تخم‌آفتابگردان آذربایجان‌غربی، ظرفیت برند جهانی دارد

محصول آفتابگردان در اکثر شهرهای آذربایجان‌غربی کاشت می‌شود که در صورت حمایت مسئولان ظرفیت برند جهانی به نام آذربایجان‌غربی را دارد.
تخم‌آفتابگردان آذربایجان‌غربی، ظرفیت برند جهانی دارد

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز، همزمان با فرا رسیدن فصل پاییز، برداشت محصولات کشاورزی، به ویژه تخمه آفتابگردان در مزارع آذربایجان غربی آغاز می‌شود.
تخم آفتابگردان یکی از محصولات مهم بخش کشاورزی در آذربایجان‌غربی است که در شهرهای مختلف استان کشت می‌شود و اکثر خانوارها از این طریق نیاز مالی خود را فراهم می‌کنند. 
در سال‌های گذشته با ورود ماشین‌آلات صنعتی در بخش کشاورزی کشت تخم آفتابگردان بسیار آسان شده و خاک حاصلخیز آذربایجان محل مناسبی برای کشت این محصول به شمار می‌رود.
آفتابگردان همان‌طور که از نامش پیداست عاشق نور خورشید است و باید در محل باز و با آفتاب کامل کشت شود.
آفتابگردان از زمان کاشت تا زمان برداشت ، بسته به ارقام زودرس یا دیررس به 3  ماه تا 5 ماه زمان احتیاج دارد، بوته آفتابگردان زمانی که رنگ آن از سبز به زرد تغییر کند از نظر فیزیولوژیکی رسیده و آماده برداشت است.
شهرستان خوی یکی از مهم‌ترین قطب‌های تولید تخم آفتابگردان است و 40 درصد تخم آجیلی آفتابگردان از این شهرستان تأمین می‌شود.
خوى قطب تولید آفتابگردان در کشور است
بازار تخم آفتابگردان در شهرستان خوی، یکی از بزرگترین بازارهای شناخته شده در کشور است و افرادی که تخصص مورد قبولی در زمینه خرید و فروش این محصول دارند در این بازار فعالیت می‌کنند.
بیشتر آجیل‌فروشان در نقاط مختلف کشور، آجیل مورد نیاز خود را از بازار تخم‌آفتابگردان شهرستان خوی تهیه می‌کنند.
 شهرستان خوی با تولید سالانه 40 هزار تن تخمه آجیلی‌ آفتابگران و تخم کدو توانسته جایگاه و منبع خوبی در بین بازارهای آجیل فروشی باز کند.
400 واحد عرضه و فروش تخم آفتابگردان و کدو در خوی
ایرج مرندی، مدیر صنعت معدن و تجارت شهرستان خوی با بیان اینکه تنها بازار بورس این دو محصول با بیش از 400 واحد عرضه و فروش در این شهرستان فعال است می‌گوید: در کنار این بازار50 واحد بوجاری، سورتینگ و تخمه پزی سنتی و مکانیزه فعالیت می‌کنند که در این بازار و واحدها برای 3هزار و300 نفر بصورت مستقیم شغل ایجاد کرده‌اند.
مرندی تصریح می‌کند: همه ساله در آستانه عید نوروز 20 درصد تخمه تولیدی خوی در خود این شهرستان مصرف و بقیه به استان‌های دیگر از جمله تهران صادر می‌شود ،سالانه حجم معاملات و دادو ستدد این بازار بیش از 5هزار 550 میلیارد ریال است که بخش زیادی از حجم تجارت استان آذربایجان‌غربی را شامل می‌شود.
وی می‌افزاید: کاشت محصول آفتابگردان و کدوی آجیلی در شهرستان خوی و وجود تنها بازار بورس این محصولات در این شهرستان نه تنها در بخش کشاورزی منطقه بلکه در بخش‌های تجارت ، اقتصاد و حتی گردشگری آذربایجان‌غربی نیز تاثیرگذار است.
حضور نخستین بورس تخمه آفتابگردان کشور در خوی 
مهران زینال زاده، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خوی می‌گوید: سال گذشته در 23 هزار هکتار زمین برداشت محصول تخمه‌های آجیلی آفتابگردان از مزارع خوی از مزارع کشاورزی آبی خوی این دو محصول کشت شده است که از این مقدار بیش از 22 هزار هکتار تخمه آفتابگردان آجیلی و بقیه کدوی آجیلی است.
زینال زاده با اشاره به حضور نخستین بورس تخمه آفتابگردان کشور در خوی می افزاید: حجم معاملات این محصولات در شهرستان خوی 500 میلیارد تومان در سال بوده و این بازار بورس با 300 غرفه و 100 واحد فرآوری و با اشتغالزایی به سه هزار نفر بصورت مستقیم در شهرستان خوی فعال است.ل
طبق گفته مسئولان، در بازار تخمه آجیلی شهرستان خوی بیش از 3 هزار نفر در حال اشتغال و فعالیت هستند و زمینه بسیار خوبی برای اشتغال جوانان فراهم شده است.
در حال حاضر در شهرستان خوی بیش از 10 هزار خانوار از طریق کاشت تخم آفتابگردان و کدو امرار معاش می‌کنند.
از این رو آذربایجان‌غربی به ویژه شهرستان خوی ظرفیت این را دارد که محصول تخم آفتابگردان را به یک برند جهانی تبدیل کند و در پی آن توسعه و زمینه افزایش سودآوری در این منطقه را بیش از گذشته فراهم کند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید