21:20|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 18 مهر 1398 - 08:17
کد خبر: 13089
باریش گزارش می‌دهد:

گرانی، جوانان را از ازدواج فراری داده است

تورم و گرانی این روزها در بازار باعث شده بسیاری از جوانان که در سن تأهل هستند، از ازدواج فراری شوند.
گرانی، جوانان را از ازدواج فراری داده است

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، اینکه ازدواج و انتخاب همسر مهم‌ترین تصمیم در زندگی هر فرد است، امری واضح و غیرقابل انکار است، اما اینکه این انتخاب چگونه، در چه سنی و با چه کسی انجام شود، مباحثی است که می‌تواند زندگی مشترک را به سر منزل مقصود برساند یا اینکه آن را با شکست مواجه کند.

گرانی و تورم این روزهای بازار یکی از دلایلی شده که جوانان در سن تأهل را از ازدواج و تشکیل خانواده فراری می‌دهد چراکه اگر سرانگشتی هم حساب کنیم برگزاری یک جشن ساده و دورهمی برای اینکه دو جوان را سرخانه بخت راهی کنند، خدا تومان برای خانواده ها هزینه دارد، حال اگر به این مخارج، هزینه تشریفات و تجملات را هم اضافه کنیم باید برای گرفتن یک جشن عروسی گنج قارون داشته باشی.

باریش نیوز در گزارش پیش رو دلایل عدم تمایل جوانان به ازدواج را در گفت‌و‌گو با تعدادی از جوانان بررسی کرده است.

پس‌انداز یک خانواده کفاف هزینه‌های ازدواج فرزندانشان را نمی‌دهد

زهرا که خود را دانشجوی ترم آخر کارشناسی ارشد روانشناسی معرفی می‌کند، در گفت‌و‌گو با باریش اظهار کرد: این روز تهیه جهیزیه جزئی هم برای خانواده‌ها سخت شده و با این گرانی ها دیگر پس انداز خانواده ها هم کفاف هزینه های ازدواج فرزندشان را نمی دهد.

وی با بیان اینکه مشکل دوم در به تعویق افتادن ازدواج جوانان، نبود شغل است، خاطرنشان کرد: وقتی یک جوان شغلی برای کسب درآمد داشته باشد چگونه می تواند سرپرستی یک نفر دیگر راهم بر عهده بگیرد. در شرایط فعلی هم کارکردن یک نفر کفاف هزینه‌های زندگی را نمی‌دهد.

این دانشجوی 28 ساله در ادامه می افزاید: الان دیگر دختران شاغل که درآمد خوبی هم دارند تمایلی به ازدواج  ندارند چراکه خودشان از لحاظ مالی تامین می شوند و دیگر نیازی نمی بینند که بخواهند وارد مسائل زندگی مشترک شوند.

توقعات مالی خانواده‌ها از جوانان زیاد است

علیرضا 30 ساله است و یک بار ازدواج کرده اما در همان دوران نامزدی مجبور به جدایی شدند در گفت و گو با خبرنگار باریش یکی از مشکلات ازدواج جوانان را توقعات زیاد خانواده ها و در مقابل مشکلات اقتصادی عنوان می کند.

این جوان با بیان اینکه اولین تجربه زندگی مشترکش تنها چندماه بعد از عقد به جدایی منجر شده، گفت: با اینکه چند سال از آن تجربه گذشته است ولی هنوز بازهم برای ازدواج مجدد ترس دارم چون در زندگی قبلی توقعات بیجا و خارج از توان اقتصادی ام موجب شد که کارمان به جدایی برسد.

چه کسی حاضر است با یک فرد بیکار ازدواج کند!

احمد که مجرد است خودش را 40 ساله معرفی می‌کند و یکی از اصلی‌ترین دلایل ازدواج نکردنش تا این سن را مشکلات اقتصادی و نبود شغل ثابت عنوان کرده و می‌گوید: این روزها پیدا کردن شغل ثابت با درآمد کافی برای کسانی هم که تخصص و مهارت ویژه‌ای نداشته باشند سخت است، وقتی کار مشخصی ندارد و هر سه ماه یک بار کارفرما به دلایل مختلف برای فرار از بیمه اخراجم می‌کند، مگر می‌توانم اصلا به ازدواج فکر بکنم!

این جوان در ادامه خاطرنشان کرد: نمی‌گویم خانمی که با شرایط مالی این روزها کنار بیاید کم هستند، اما خیلی از دختران حاضر نیستند در چنین شرایطی هم تن به ازدواج با مردی بدهند که هنوز شغل درست و حسابی ندارد.

 احمد با بیان اینکه احساس درماندگی و اینکه از جوانان هم سن و سال خود عقب مانده است، او را به مرز افسردگی هم رسانده، گفت: مسئولین به جای اینکه هر سال میزان تسهیلات ازدواج را زیاد کنند می‌توانستند فکر بهتری برای جوانان بکنند چون اگر درآمد نباشد وام 100 میلیون هم که باشد نه تنها گرهی از مشکل جوانان باز نمی‌کند بلکه درد عقب ماندن اقساط تسهیلات ازدواج را هم به لیست مشکلاتشان اضافه می‌کند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید