19:18|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 16 مهر 1398 - 08:15
کد خبر: 13079
باریش گزارش می‌دهد:

دست کوتاه دانشجویان از فرصت‌های شغلی

دانشجویان نیازی به آمار و ارقام ندارند زیرا درس می‌خوانند تا پس از آن صاحب شغلی شوند اما دریغ از آنکه شغلی برایشان وجود ندارد و آمارها همگی فقط بر روی کاغذ هستند.
دست کوتاه دانشجویان از فرصت‌های شغلی

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز، یکی از معضلات اساسی در شرایط فعلی اقتصاد جامعه کاهش فرصت‌های کاری است که هر روز به آمار جوانان جویای کار افزوده است اگر چه بیکاری از دید افراد می‌تواند دلایل متفاوت داشته باشد اما در حقیقت اگر فردی توانایی کار و فعالیت داشته ولی درآمدی کسب نکند و در اقتصاد کشور اثر مثبتی نداشته باشد از بیکاران جامعه محسوب می‌شود.

مسئولین در حالی از کار کردن دانشجویان فارغ از تحصیل شده سخن می‌گویند که هیچ کدام از آنانان را نمی‌توان در فضای کاری مربوط به رشته خود یافت.

بیکاری قشر جوان در جامعه کنونی به یکی از معضلات اجتماعی تبدیل شده که می‌تواند به دنبال خود تبعات جبران ناپذیری داشته باشد. تعداد زیادی از تحصیلکرده های دانشگاهی به دلیل نداشتن مهارت کافی و یا حمایت نشدن از سوی سازمان‌های مربوطه برای اشتغالزایی هنوز در پی یافتن شغل هستند.
۷۰ درصد از فارغ التحصیلان دانشگاه علمی کاربردی استان شاغل هستند

میرحسین رسولی صدقیانی، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی اظهار کرد: نمایشگاه اشتعال توسعه و کار آفرینی با مشارکت ۱۲ مرکز علمی کاربردی آذربایجان غربی، کانون دانش آموختگان دانشگاه جامع علمی کاربردی هر ساله برگزار می شود.

وی در خصوص اهداف برگزاری این  نمایشگاه اشتغال و توسعه کار آفرینی دانشگاه علمی کاربردی تصریح کرد: این نمایشگاه در راستای معرفی و آشنایی با توانمندی ها و دستاوردهای دانشجویان، فارغ التحصیلان و کار آفرینان دانشگاه جامع علمی کاربردی آذربایجان غربی و ایجاد فضای امید و روحیه نشاط و ایجاد فضای همکاری و مشارکت در میان کار آفرینان و اتخاب و تجلیل از کار آفرینان برتر برگزار می‌شود.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان ادامه داد: برگزاری کارگاه آموزشی و مشاوره کار آفرینی از جمله فعالیت‌های جانبی این نمایشگاه خواهد بود.

صدقیانی با اشاره به اهداف و رسالت دانشگاه جامع علمی و کاربردی در زمینه آموزشهای مهارتی گفت: رشته‌های تحصیلی این دانشگاه به تناسب نیاز بازار کار استان و در راستای اشتغالزایی جوانان جویای کار، مهارت محور بوده و دانشجویان و فارغ التحصیلان با کسب تخصص لازم می توانند جذب بازار کار شده و کار آفرینی کنند.

وی ادامه داد:  بیش از ۷۰ درصد از فارغ التحصیلان دانشگاه علمی کاربردی استان شاغل هستند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان در خصوص مراکز مهارت آموزی و کار آفرینی تاکید کرد: سه مرکز رشد و نو آوری فولاد گستر سلماس، ایران پارس صنعت پلیمر و مرکز رشد و نوآوری کشاورزی هوشمند با همکاری جهاد دانشگاهی در ارومیه در راستا مهارت آموزی و کار آفرینی در ارومیه تاسیس شدند.

رفع موانع تولید و سرمایه‌گذاری در مقام عمل اجرایی شود
حجت‌الاسلام محمد جواد شبستری، نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با سرویس سیاسی باریش اظهار کرد: در مسیر آغاز فعالیت تولید کنندگان موانع زیادی وجود دارد و در جهت حمایت و رفع موانع کار تولیدی باید اهتمام جدی از سوی دولت و مجلس انجام شود.
وی افزود: اولین مانع در راه‌اندازی کارهای تولیدی بحث بروکراسی اداری است وقتی یک تولیدکننده و سرمایه گذار بخواهد قدمی برای کار تولیدی بردارد در همان ابتدای کار باید دالان پیچیده‌ای از کارهای اداری را طی کند و این نیاز به این دارد که مجلس و دولت باید هم فکری کرده و این کار را تسهیل کنند.
حجت‌الاسلام شبستری ادامه داد: وقتی تولیدکنندگان در آغاز کار تولیدی با حجم بسیار زیادی از بروکراسی اداری مواجه می‌شوند از ادامه کار صرف نظر کرده و از سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال اجتناب می‌کنند.
وی عنوان کرد: حمایت از تولید کنندگان اهمیت زیادی دارد و نباید رفع موانع در حد حرف و شعار باشد بلکه باید در مقام عمل نگاه ویژه‌ای به این مسئله صورت گیرد.
شبستری بیان کرد: بانک‌ها نیز در حیطه وظایف بانکی و ارائه تسهیلات و وام‌های مختلفی که در اختیار افراد قرار می‌دهند به صورت عمده به سمت تولید هدایت کنند تا تولیدکنندگان بتوانند از امکانات بانک‌ها نیز برخوردار شوند.
نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری در پایان گفت: مشکلاتی که در حال حاضر تولید را با خلل مواجه کرده است با تدبیر، رایزنی و برنامه‌ریزی‌های اساسی قابل حل است باید زمینه برای رایزنی با تولیدکنندگان و حل مشکلات آنان فراهم شود تا در سال جاری که به عنوان سال رونق تولید نام گذاری شده است قدم‌های قابل توجهی در راستای رونق تولید برداشته شود چرا که تولید کنندگان سهم بسزایی در شکوفایی اقتصاد کشور دارند.
حمایت از جوانان کارآفرین و افرادی که برای توسعه اقتصادی در جامعه اقدام به اشتغال‌زایی می‌کنند از اهمیت زیادی برخوردار است و باعث ایجاد انگیزه برای ادامه مسیر آنان می‌شود.
بروکراسی پیچده ادارات باعث کاهش انگیز جوانان می‌شود
الناز فارغ التحصیل رشته کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار باریش نیوز در خصوص مشکلات خود در راستای ایجاد کارآفرینی و اشتغال این چنین گفت: حدود دو سال است که تحصیلات دانشگاهی خود را تمام کرده‌ام و به دلیل علاقه‌ای که به رشته خود دارم برای فعالیت در زمینه کشاورزی و ایجاد کشت گلخانه اقدام کردم.
وی افزود: برادرم نیز به دلیل اشتیاق زیادی که برای راه‌اندازی کشت گلخانه‌ای و اشتغال کشاورزی دارد من را در این مسیر همراهی می‌کند اما در حال حاضر حدود 3 ماه از زمان اقدام ما برای دریافت مجوز و وام اشتغال زایی می‌گذرد ولی همچنان به نتیجه قابل توجه نرسیده‌ایم.
الناز گفت: رفت‌وآمد بیش از حد به ادارات انگیز جوانان را در مسیر پیشرفت و توسعه کاهش می‌دهد از این رو امیدواریم مسئولان فکری به حال جوانانی که در مسیر توسعه کارآفرینی در تلاش و تکاپو هستند داشته باشند.

حال در شرایط کنونی که هر کس از چیزی دم می‌زند باید شفاف سازی‌های صورت بگیرد تا مردم بتوانند راست را از دروغ تشخیص دهند زیرا به راستی آمارهای ارائه شده با وضعیت استان هم خوانی ندارد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید