14:49|سه شنبه, اردیبهشت 04 ,1403
تاریخ انتشار: 16 مهر 1398 - 07:56
کد خبر: 13078

یک مشت وعده؛ سرنوشت پروژه‌های بیمارستانی آذربایجان‌غربی

آذربایجان غربی از جمله استان‌هایی است که لیست بلندبالایی از پروژه‌های درمانی نیمه تمام را در خود جای داده و به نظر اراده‌ای هم برای تکمیل و به پایان رساندن آنها وجود ندارد.
یک مشت وعده؛ سرنوشت پروژه‌های بیمارستانی آذربایجان‌غربی

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، آذربایجان غربی خیلی سال است که چشم انتظار تحقق وعده‌هایی است که در بخش بهداشت و افزایش سرانه بخش درمان داده شده است، پروژه های نیمه تمام رها شده بخش درمان که هر یک به دلایلی از چرخه تکمیل بازمانده و با گذشت چنیدن سال هنوز به بهره برداری نرسیده اند، جزو لیست بلندبالای مشکلات بخش بهداشت در این استان هستند.

آذربایجان غربی به سبب موقعیت مرزی که دارد با اینکه می تواند به یکی از قطب های اصلی گردشگری سلامت در کشور تبدیل شود اما به سبب نداشتن زیرساخت‌های لازم هنوز باید برای رسیدن همچنان تاوان بی تدبیری مسئولان را تحمل کند.

250 تختخوابی آیت‌الله خویی، 64 تختخوابی تکاب، 450 تختخوابی شهید بهشتی، 600 تختخوابی ارومیه، 350 تختخوابی مهاباد و 300 تختخوابی فوق تخصصی زنان ارومیه به عنوان شاخص‌ترین پروژه‌های درمانی استان مطرح هستند و تاکنون تکمیل نشده‌اند و هر بار وعده ای جدید برای بهره برداری آنها از سئوی مسئولان به گوش می‌رسد.

هزینه‌های بالای درمانی از یک طرف و از سوی دیگر نبود امکانات لازم برای برخی از بیماران که آنها را ناچار به مهاجرت برای درمان به استان‌های دیگر می‌کند، از سوی دیگر بار درمانی تحمیل شده به مردم استان را بیشتر می‌کند، موضوعی که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

بیمارستان تخصصی زنان ارومیه که طرح آن از سال 93 به میان آمده است، گرچه در ابتدا بارقه هایی از امید را برای قشر بانوان این استان در حوزه درمان و بهداشت روشن کرد اما به طول کشیدن تکمیل و بهره برداری آن باعث شده که در این سالها بسیاری از بیماران در بخش زنان برای درمان های تخصصی تر به استانهای دیگر مهاجرت کنند.

با اینکه تاریخ‌های زیادی برای تکمیل و افتتاح این طرح عنوان شد ولی هیچ‌کدام عملی نشد. اما این بیمارستان در 2 سال گذشته 85 درصد پیشرفت داشته است که نشان می‌دهد می‌شود حتی پروژه‌های عظیم را در زمان کوتاهی به پیشرفت بالایی رساند و این کار فقط عزم جدی و تلاش مضاعف می‌خواهد.

هر سال در هفته دولت و یا هفته‌های مرتبط با بخش درمان که می‌شود مسئولان لیست قطوری از پروژه‌هایی را ردیف می کنند که مردم به زودی باید منتظر افتتاح آن باشند، اما انگار همه وعده‌ها بعد از این مناسبت ها به فراموشی سپرده می‌شود و بازهم پروژه‌ها باید خاک بخورند.

محمدمهدی شهریاری، استاندار آذربایجان غربی همین چند ماه پیش بود با اشاره به سرانه تخت بیمارستانی استان گفت: با افتتاح این طرح‌ها، آذربایجان غربی به یکی از استان‌های پیشرو در سرانه تخت‌های بیمارستانی تبدیل می‌شود و از میانگین کشوری پیشی می‌گیرد، اما مردم این استان چه زمانی قرار است چشمشان به این پروژه‌ها روشن شود فقط خدا داند و بس!

محمد عابدی فرماندار خوی هم در پاسخ به زمان نهایی بهره‌برداری از بیمارستان آیت الله خویی که بیش از دو دهه از کلنگ‌زنی آن می‌گذرد، حضور مسئولان کشوری را وعده افتتاح این پروژه درمانی عنوان کرده است، قابل تامل است؛ پروژه‌ای که می‌تواند بار سنگینی از حجم مراجعه بیماران در شهرهای شمالی به مرکز استان بکاهد، معطل حضور مسئولین کشوری است

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید