21:22|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 13 مهر 1398 - 06:28
کد خبر: 13056
به بهانه روز جهانی معلم:

اراده‌ای برای حل مشکلات معلمان نیست

با توجه به اهمیت نقش معلمان و اعتبار و ارزشی که بر آن متصور است، سرمایه گذاری به منظور تربیت و تامین این رکن مهم تعلیم و تربیت، بهترین و سودمندترین نوع سرمایه‌گذاری است اما چه بسا که اراده ای برای حل مشکلات این قشر از جمعه وجود ندارد.
اراده‌ای برای حل مشکلات معلمان نیست

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، امروز 13 مهرماه مصادف با 5 اکتبر در تقویم جهانی به نام روز معلم نام گرفته است یکی ازنهادهای مهم آموزش و پرورش هر جامعه سازمانی است که در آن معلمان موردنیاز دوره‌های مختلف تحصیلی تربیت می‌شوند و زیرا محصول این نوع سازمان‌ها معلمانی هستند که نقطه آغاز هر تحول آموزشی و پرورشی‌اند و قادرند با دانش و مهارتی که کسب کرده اند چهره سازمان آموزشی را دگرگون سازند و فضای مدارس را به فضای محبت، رشد و بالندگی روح افزا و لذت بخش مبدل کنند و با انتقال عناصر فرهنگی به نسل نوخاسته و اعمال روش های مناسب تربیتی، موجبات رشد شخصیت کودکان و نوجوانان را فراهم سازند.

نظر به اهمیت نقش معلمان و اعتبار و ارزشی که بر آن متصور است، سرمایه گذاری به منظور تربیت و تامین این رکن مهم تعلیم و تربیت، بهترین و سودمندترین نوع سرمایه گذاری است. گسترش این قبیل سازمان‌ها مهمترین وظیفه مدیران عالی آموزش و پرورش و مدیران رده بالای کشور است.

با نگاهی به مستندان دینی و قرآنی می توان دریافت که هدف خداوند از رسالت پیامبران عظیم الشان همانا آموزش و پرورش بوده است، نبی مکرم اسلام با معجزه و قرآن برای آموزش و پرورش آمده است. یعنی بعثت، هدف قرآن یکی تهذیب نفس (تربیت) و دیگری بالا بردن سطح معلومات (تعلیم) انسان است.

براساس اعلام مجمع جهانی اقتصاد 10 کشور در دنیا با متوسط حقوق یک میلیارد تومان بیشترین میزان پرداختی به شاغلان در این بخش را دارند که لوکزامبورگ، آلمان، هلند، کانادا و استرالیا اشاره کرد.

اما متاسفانه متوسط حقوق پرداختی در کشورمان به قشری که پایه گذاران اصلی اندیشه و تفکر نسل‌های آینده از طریق ارائه آموزش های درست هستند به یک صدم میزان حقوق پرداختی در کشورهای توسعه یافته هم نمی رسد.

اهمیت و جایگاه پرورش و تعلیم و تربیت به خوبی نسان می دهد که برای اینکه بتوانیم در آینده از نسلی پویا، خلاق، داری تفکر و تخصص بهره مند باشیم باید ارکان تربیتی را از همان ابتدای ورود به عرصه آموزش به درستی بینان گذاری کنیم و این امر تنها به واسطه معلمان و دبیران حوزه آموزش و پرورش میسر می شود.

در فرهنگ اسلامی شغل معلمی همپای شغل انبیاء معرفی شده است اما امروزه جایگاه این شغلی به حدی در جامعه تنزل پیدا کرده که برخی از مدارس غیر انتفاعی که هر روز قارچ گونه از یک کوچه و خیابان سر درمی‌آوردند برای کم کردن هزینه‌های جاری و صد البته سودهای بیشتر به جای به کارگیری معلمان با سابقه ترجیح می‌دهند از افراد غیر متخصص و البته با حقوق‌های بسیار ناچیز آنهم بدون بیمه و مزایای اجتماعی استفاده کنند.

در این شرایط چگونه می‌توان انتظار داشت معلمی که هشتش گروی نهش مانده و در تامین کمترین هزینه‌های زندگی خود درمانده شده و باید در شیفت‌های بعد از مدرسه به جای مطالعه و مهارت‌آموزی بیشتر در تاکسی‌های اینترنتی یا شغل‌های دیگر مشغول می‌شود، بتواند بدون دغدغه به تربیتی نسیل بپردازد که بتواند آینده کشوری را به دست گرفته و به ساحل توسعه و تعالی برساند!

در چشم انداز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که از منویات مقام معظم رهبری است، مدرسه جلوه‌هاي تعليم و تربيتي، كانون عرضة خدمات و فرصت حيات طيبه، زمينه  ساز  درك  و اصلاح  موقعيت  توسط  دانش  آموزان  و  هويت آنان بر اساس نظام معيار اسلامي، تكوين و تعالي پيوسته در چارچوب فلسفه و رهنامه نظام تعليم و تربيت رسمي عمومي هاي دارای ویژگی های نظام اسلامی کشور معرفی می شود.

حال این مدرسه برای رسیدن به اهداف تعیین شده به معلمانی نیاز دارند که مورد تکریم و تجلیل واقع شوند و بدور از دغدغه های روزمره با تکیه بر دانش و مهارت واقعی بتوانند نسلی را تربیت کنند که چرخ توسعه کشور را برای سالهای آتی با شتاب بیشتری به حرکت درآورند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید