03:31|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 07 مهر 1398 - 07:55
کد خبر: 13018

مرگ هم گران شد!

همه ما از قدیم الایام این مثال را شنیده‌ایم که فقیر و غنی هر جا متفاوت باشند در منزل آخرت با یکدیگر مساوی هستند اما در جامعه فعلی این مثال عینیت ندارد و تجملات فراوان در مراسمات ختم باعث شده تا مرگ هم گران شود.
مرگ هم گران شد!

به گزارش سرویس فرهنگی باریش نیوز، این روزها مرگ‌های مجلل در قالب پدیده‌ای عجیب و نوظهور در جامعه کنونی بروز پیدا کرده و متاسفانه روز به روز هم در حال افزایش است. 
برگزاری مراسمات ترحیم رنگ و بوی دیگری به خود گرفته و بیشتر مردم در مراسم ترحیم به تجمل گرایی و چشم و هم چشمی اهمیت زیادی می‌دهند و رفتارهای غیر عادی به نمایش می‌گذارند.
مراسمات ختم و هزینه‌های سرسام آور آن با تاج گل‌های میلیونی، حلوا و خرماهای چند رنگ و تزئینی باعث شده تا مرگ‌های امروزی نیز لاکچری شوند!
پرداختن به تجملات در مراسمات ختم در صورت تداوم و گسترش می‌تواند فضا و فرهنگ جامعه را دچار آسیب و شکاف طبقاتی زیادی کند.
خرید قبرهای یک طبقه و حتی در برخی از مواقع چند طبقه با قیمت‌های چند میلیونی بازار دلالان در آرامستان‌ها را نیز گرم کرده و باعث شده تا فرصت طلبان از این طریق پول هنگفتی را به جیب بزنند.  
در حال حاضر فاصله زیادی بین ارزان‌ترین و گران‌ترین قبر‌ها در آرامستان‌ها وجود دارد. جالب است بدانید که در آرامستان‌ها از سه بخش گران‌قیمت، متوسط و ارزان‌قیمت تشکیل شده است.
همه ما از قدیم الایام این مثال را شنیده‌ایم که فقیر و غنی هر جا متفاوت باشند در منزل آخرت با یکدیگر مساوی هستند اما در جامعه فعلی این مثال عینیت ندارد و تجملات فراوان در مراسمات ختم باعث شده تا این مثال از بین برود.
در دین اسلام نیز به برگزاری مراسمات ساده تأکید فراوان شده اما گویا برخی از افراد جامعه جدا از اینکه به اصل موضوع بپردازند از یاد خدا غافل می‌شوند و فقط در ذهن خودشان چشم و چشمی در مراسمات را لحاظ می‌کنند.
این افراد قبل از برگزاری مراسم ختم عزیزانشان، دغدغه این را دارند که مبادا در پذیرایی با مشکل مواجه شوند و در دید دوستان و آشنایانشان سرافکنده شوند و مورد قضاوت و مقایسه دیگران قرار گیرند.
امروزه شاید این حرف را از زبان خیلی‌ها بشنوید که هزینه مردن از زندگی کردن بیشتر است اما در شرایط فعلی با وجود تشریفات آنچنانی دلجویی از فرد مصیبت دیده از مسیر درست خود خارج شده و برگزاری مراسمات عزا از اقدامات غیر مطلبوبی برخوردار شده است و ریشه در یک باور غلط را با خود به یدک می‌کشد.
باید گفت رفتارهای امروز جامعه در خصوص تجمل گرایی از سنت‌های اسلامی نیز فاصله گرفته است. متاسفانه در بیشتر موارد دغدغه فکری اینکه چگونه از مهمانان پذیرایی خواهد شد رنج می‌بریم.
خرید تابلوهای تسلیت و تاج گل‌های آنچنانی هیچ باری را از دوش مصیبت دیده بر نخواهد داشت بلکه یک فرهنگ غلط را در جامعه ترویج می‌دهد.
برخی افراد از این مراسمات استفاده می‌کنند و مال و منال خود را در معرض نمایش دیگران قرار می‌دهند که به واقع رفتار ناپسندی است.
در دین اسلام بارها به دوری از تجمل گرایی و ساده زیستی اشاره شده است که یکی از روش‌های زندگی بدون دغدغه در اسلام زندگی به سبک ساده زیستی است.
از امام علی (ع) نقل شده است که می‌فرمایند: زرق و برق‌های دنیوی، عقل‌های ضعیف را فاسد می‌کند. 

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید