17:18|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 04 مهر 1398 - 07:51
کد خبر: 13004
باریش گزارش می‌دهد:

سکونت‌گاه‌های غیر رسمی داغ پنهان در کالبد شهر

سکونت گاه‌های غیر رسمی ارمغان و سوغات توسعه نامتوازن شهری به حساب می رود که اگر به حال خود رها شوند می تواند بستر معضلات و مشکلات اجتماعی باشند.
سکونت‌گاه‌های غیر رسمی داغ پنهان در کالبد شهر

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، امروزه یکی از بارزترین نمودهای رشد سریع شهرنشینی، شکل گیری سکونتگاه های غیررسمی در بسیاری از شهرهای کشور است که به نمادی از فقر شهری بدل شده چراکه بسیاری از کارشناسان جامعه شناسی شهری آن را نتیجه توسعه نامتوازن توسعه شهری می دانند.

افزایش روند مهاجرت افراد از روستاها و شهرهای کوچک به مراکز استانها به هزاران امید و آرزو برای بهتر شدن کیفیت زندگی اجتماعی و خانوادگی از جمله مهم ترین عامل برای رشد تعداد سکونت گاه های غیر رسمی محسوب می‌شود و مسئولان چه قبول داشته باشند یا نداشته باشند سکونت گاه های غیر رسمی در حال حاضر شکل گرفته و محل سکونت شماری از جمعیت شهری شده اند

سكونتگاه‌های غیر رسمی به مناطقی گفته می‌شود كه مهاجران روستایی و محرومان جامعه شهری را در خود جای داده یا خارج از برنامه‌ریزی رسمی و قانونی توسعه شهری، عمدتاً بدون مجوز در درون یا خارج از محدوده قانونی شهرها به وجود آمده است.

5 سکونتگاه غیررسمی در بافت ناکارآمد ارومیه قرار دارد

به گفته مسئولان استانی تعداد سکونتگاه های غیررسمی در بافت ناکارآمد ارومیه 5 مورد است و محلات اسلام آباد۲، وکیل آباد، حاجی پیرلو، اسلام آباد بادکی و طرزیلو پنج محله هدف ستاد بازآفرینی شهری است.

250 هزار نفر از جمعیت این شهر ساکن ۲۶ سکونت‌گاه غیررسمی هستند

علیرضا ملامحمدی زاده فرماندار ارومیه در این رابطه اظهار کرد: 250 هزار نفر از جمعیت این شهر ساکن ۲۶ سکونت‌گاه غیررسمی هستند که ۳۱ درصد جمعیت را شامل می‌شود.

وی اضافه کرد: با هدف شناسایی و بهره برداری از ظرفیت‌های مناطق حاشیه‌نشین، جلوگیری از تقلیل سرمایه‌های اجتماعی در این مناطق و ارایه خدمات بهتر به ساکنان حاشیه نشین ۹ دفتر تسهیل‌گری در ارومیه فعال شده است.

این مسئول ادامه داد: تقویت روحیه همکاری و مشارکت اجتماعی، شناسایی نیاز جوامع محلی و افزایش اعتمادسازی در جامعه از مهمترین وظایف دفاتر تسهیل‌گری است.

فرماندار ارومیه اضافه کرد: مسئولان همکاری ویژه‌ای در بازسازی مشکلات به وجود آمده بین مناطق حاشیه‌نشین و سایر مناطق شهری داشته باشند تا بتوان اهداف دولت را در حوزه مسائل اجتماعی و فرهنگی پیش برد.

مسئولین فقط به مناطق مرفه‌نشین شهر رسیدگی می‌کنند

مرضیه یکی از مخاطبان باریش با ارسال تصویری از وضعیت فاضلاب، آسفالت و پیاده رو محل سکونت خود در منطقه کشتارگاه گفته است: آیا مسئولان خودشان راضی می شوند که خانواده هایشان در چنین وضعیتی باشند.

وی با بیان اینکه همه ساله مسئولان وعده برای امکانات و خدمات بیشتر به این مناطق می دهند ولی سپس فراموش می‌کنند، خاطرنشان کرد: حتی فضای سبز مناسبی در مناطق پایین دست شهر برای کودکان وجود ندارد و همیشه بچه های ما باید با گل و خاگ بازی کنند.

این شهروند معتقد است که مسئولین بیشتر به مناطق مرفه‌نشین شهر توجه دارند و اگر برای مشکلمان بارها با سازمانهای مربوطه تماس بگیریم بازهم اعتنایی به حل به موقع آن نمی کنند. گناه ما چیست که درآمد کافی برای اجاره و یا خرید خانه در بالای شهر را نداریم!

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید