09:50|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 04 مهر 1398 - 07:36
کد خبر: 13003
باریش گزارش می‌دهد:

دل رحمی مردم سهم متکدیان فرصت طلب

بسیاری از افراد که در سطح خیابان‌های شهر ارومیه اقدام به تکدیگری می‌کنند محتاج درآمد حاصل از گدایی هستند اما برخی دیگر نیز نیازمند آن نیستند و از روی فرصت طلبی اقدام به تکدیگری می‌کنند.
دل رحمی مردم سهم متکدیان فرصت طلب

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، تکدیگری یک معضل بزرگ اجتماعی است که گریبان اکثر شهرهای آذربایجان‌غربی را گرفته است. 
تکدیگری به افرادی گفته می‌شود که در گوشه و کنار شهرها دیده می‌شوند و از مردم تقاضای کمک می‌کنند تا به وسیله آن هزینه زندگی روزانه خود را تأمین کنند.
بسیاری از افراد که در سطح خیابان اقدام به تکدیگری می‌کنند محتاج درآمد حاصل از گدایی هستند اما برخی دیگر نیز نیازمند آن نیستند و از روی فرصت طلبی اقدام به این کار می‌کنند.
از این رو مسئولان متولی باید دست بکار شوند و تکدیگران در سطح شهر را ساماندهی کنند و افرادی که نیازمند هستند را تحت پوشش قرار دهند.
عدم همکاری بین دستگاه‌ها مشکل اصلی مرکز پایش متکدیان
حسین پناهی، عضو شورای اسلامی شهر ارومیه در گفت‌وگو با سرویس اجتماعی باریش نیوز، اظهار کرد: در کارگروه فرمانداری ارومیه طرحی مبنی بر پایش متکدیان مطرح ‌شد و شهرداری نیز که عضو این کار گروه است احداث مرکز پایش متکدیان بر عهده دارد.
وی افزود: مرکز پایش متکدیان در گذشته به صورت ثابت در یکی از مناطق حاشیه شهر ارومیه احداث شد اما به دلیل نارضایتی اهالی منطقه ادامه فعالیت در آن منطقه محقق نشد. 
پناهی ادامه داد: در حال حاضر مکانی برای پایش متکدیان در یکی از منطقه‌های ارومیه در حال فعالیت است و این آمادگی ایجاد شده که نزدیک به 11 نیرو در آنجا مستقر است و در مجموع 21 نفر در حال ارائه خدمات هستند.
 وی گفت: یکی از مشکلات بزرگی که هم اکنون در مرکز پایش متکدیان وجود دارد عدم همکاری بین دستگاهی بعد از پایش متکدیان است.
این مسئول اضافه کرد: متولیان همکاری لازم را ندارند و وظایف خود را به خوبی انجام نمی‌دهند که این امر در انتها باعث جمع آوری مرکز پایش متکدیان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
عضو شورای اسلامی شهر ارومیه تصریح کرد: در جلسات کمسیون خدمات شهری از مسئولان دعوت می‌شود تا عدم همکاری نهادهای مربوطه بررسی شود چرا که در فصل ورود مهمان و مسافر به شهر ارومیه وجود متکدیان برازنده این شهر نیست.
 اعتیاد بلایی که گذرش به گدایی هم می‌افتد 
سعید فریور، مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌غربی با ابراز نگرانی از افزای شروز افزون تعداد متکدیان در سطح شهر ارومیه به خصوص مکان های تفریحی و گردشگری، اعتیاد والدین را یکی از عوامل مهم در بروز تکدی گری می‌داند.
وی ادامه می‌دهد: بیشتر والدین کودکان کار به سبب اعتیاد خود فرزندان را مجبور به تکدی‌گری در خیابان‌ها و یا بر سرچهار راه‌ها می‌کنند.
مدیر کل بهزیستی آذربایجان‌غربی خاطرنشان می‌کند: کودکان کار یا متکدی دارای والدین نباشند توسط بهزیستی نگهداری می‌شوند و در صورت اینکه کودکان توسط والدین خود مجبور به تکدی گری می شوند توسط نهادهای قضایی تعهدهایی اخذ می شود که چنین اقدامی بار دیگر صورت نگیرد که در صورت وجود سابقه بهزیستی سرپرستی کودکان را بر عهده می‌گیرد.
افزایش تکدیگران در محوطه تفرجگاه بند
یکی از مخاطبان باریش نیوز در ارسال پیامی گفت: ای کاش مسئولان برای ساماندهی متکدیان تفرجگاه بند فکری کنند و برنامه‌ای داشته باشند.
وی افزود: وقتی شهروندان برای صرف غذا به رستوان‌های تفرجگاه بند می‌روند تعداد زیادی از متکدیان سر میز غذا می‌آیند و اسپند دود می‌کنند که این عمل شهروندان را آزار می‌دهد.
در شرایط فعلی تحمل مشکلات اقتصادی برای قشر ضعیف جامعه بسیار سخت است اما تکدیگری گزینه مناسبی برای گذران معیشت خانواده نیست و در صورت همکاری و اهتمام ویژه مسئولان، راه‌های بسیار زیاد و مناسبی برای جلوگیری از تکدیگری و ساماندهی آنان وجود دارد که امید است انجام پذیرد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید