11:10|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 03 مهر 1398 - 09:35
کد خبر: 13000
یادداشت:

ایمنی فراموش شده در محیط های کار اجرایی شود

در هنگام ورود به کارخانجات شاید ابتدا مدیران و صاحبان کار‌ها بسیار از ایمنی دم بزنند اما در بیشتر مواقع نام آن را در ردیف آخر لیست‌هایشان هم نمی‌توان یافت.
ایمنی فراموش شده در محیط های کار اجرایی شود

سرویس اجتماعی باریش نیوز، با توجه به اهمیت روز افزون نیروی انسانی، در سیستم‌های مدیریتی نوین، نقش ایمنی و بهداشت کار نیز افزایش یافته است، به طوری‌که ایمنی و بهداشت از ارکان یک سازمان دانسته می‌شود.

نيروی انسانی به عنوان سرمايه‌های يک كشور هستند كه برای حفاظت از اين سرمايه قوانينی با عنوان ايمنی محيط كار مقرر شده كه برای حفظ سلامت كارگران لازم است اين قوانين رعايت شود.
کارگاه‌های ساختمانی، مکان‌هایی هستند که بخش مهمی از سوانح کاری در آن روی می‌دهد، که به خاطر ماهیت کار، جزو مناطق کاری خطرناک دسته بندی می‌شوند. بنابراین با حفظ  ایمنی در این مکان‌ها، می‌توان سوانح کاری را تا میزان قابل توجه‌ای کاهش داد.

در محيط‌های صنعتی با وجود ماشين آلات و ابزار فراوان، بيشتر كارگران در معرض خطرات فراوان هستند به همين منظور توجه به در اختيار قرار دادن وسايل و لباس‌هايی كه آنان را از خطر حفظ كند بسيار ضروری است.
محيط ايمن كار علاوه بر اينكه از جان كارگران حفاظت می‌كند باعث تقويت روحيه كارگران و ترغيب آنان برای انجام كار بهتر و بيشتر می‌كند.
رعايت نكات ايمنی برای فعاليت كارگران باعث می‌شود تا كارگران از هر گونه خطری كه ممكن است آينده آنها به خطر اندازد جلوگيری كند و از صدمات جانی و يا صدمه به اعضای بدن كارگر كه حتی ممكن است آن را ناكارآمد كند جلوگيری كند.
كارگران كارهاي بسيار سخت كه بيشتر با قواي بدني سرو كار دارند و اعضاي بدن آنها فشار بيشتري را متحمل مي شوند بيشتر در معرض تهديد و آسيب هستند.

 در این راستا بهتر است واحدهای مربوط به ایمنی و بهداشت کارگاه‌ها، به واحدهای دانشگاهی رشته‌های عمران و معماری در دانشگاه‌ها اضافه شده و به هنگام استخدام مهندس عمران و تکنسین  برای پروژه نیز، نسبت  به برگزاری دوره های یک روزه و کوتاه مدت برای افراد همت گماشت.

با توجه به اهميت ايمنی و سلامت، كارفرمايان همواره از طرف افراد جامعه، كارگران و كارمندان و گروه‌ها و اتحاديه‌های كارگری به منظور پذيرفتن مسئوليت بيشتر در مورد ايمني و سلامت كاركنان تحت فشار بودند. اين فشار‌ها باعث شده تا دولت‌ها به ايجاد قوانين پوشش‌دهنده ايمنی و سلامت اقدام كنند كه به دليل عدم توجه كافی و وجود مشكلات بنيادی در اغلب موارد منجر به پيچيدگی فرايند توليد و عدم شمول برخی افراد در بعضی زمينه‌ها می‌شوند.

اما تمام قوانین وضع شده هم تا کنون نتوانسته اهمیت ایمنی در محل کار را برای کارفرمایان و کارگران مشخص کند و هردو در نبود ایمنی مقصر هستند که باید پیگیری‌های فراوانی کنند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید