02:18|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 02 مهر 1398 - 08:40
کد خبر: 12989

مسئولین در خواب، محصولات در باغ

زمانی که مسئولین دم از اهمیت و با ارزش بودن محصولات کشاورزی می‌زدند این محصولات در انبارها فاسد و تبدیل به غذای دام‌ها می‌شد.
مسئولین در خواب، محصولات در باغ

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز، هر شغل می‌تواند مشکلات خاص خود را داشته باشد ما در این میان مشاغلی هستند که شاید پرریسک تر به نظر بیایند مشاغلی مانند کشاورزی زیرا مشکلاتی از قبیل برف، سیل، طوفان و یا حتی حمله حشرات آن را تهدید می‌کند.

زمانی که سیاست‌های صادرات درست نباشد و هرکس برای خودش قانونی در این رابطه تصویب کند باید دست روی دست گذاشت و انتظار فاسد شدن محصولات کشاورزی را کشید.

در حال حاضر رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان‌غربی بازهم دم از صادرات سیب می‌زند اما به راستی این میوه‌ها می‌توانند از مرز عبور کنند یا مانند سال گذشته قرار است شاهد دور ریخته شدن آن‌ها باشیم؟ تا زمانی که خبر از صادرات نشود باور این وعده‌ها سخت و دشوار است.

مشکلات اساسی برای این قشر و محصولات آن‌ها زمانی به وجود می‌آید که مسئولین سیاست‌های نادرستی در خصوص قیمت‌گذاری، بازار فروش، صادرات و ایجاد فرصت برای دلالان در پیش می‌گیرند و قبل از فراهم‌سازی بازار فروش و صادرات اقدام به کشت و برداشت میلیون‌ها تن محصولات کشاورزی می‌کنند که عاقبت آن چیزی جز فاسد و دور ریخته شدن نیست.

قصه تکراری و پر غصه به فروش نرفتن محصولات کشاورزی و ماندن آنها روی دست کشاورزان شاید به حدی تکرار شده که دیگر به آن توجهی نمی‌شود اما وقتی این موضوع را از چشم کشاورزی ببینیم که برای به ثمر رساندن محصولات خود یک سال تمام در انتظار به سر می‌برند توان گذر از کنار این مسئله بسیار سخت می‌شود.

200 هزار تن سیب از آذربایجان‌غربی

محمدجانی، رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان غربی با بیان اینکه سال گذشته در حدود 44 میلیون دلار ارزآوری حاصل از صادرات سیب از گمرکات استان به کشورهای مختلف از جمله افغانستان، پاکستان و ترکمنستان  و عراق بوده است افزود: با توجه به پیش بینی تولید بیش از یک میلیون تن سیب درختی طی سال جاری پیش بینی می شود در حدود 200 هزار تن به ارزش 100 میلیون دلار صادرات از گمرکات انجام شود.

وی با بیان اینکه  در راستای حل مشکلات صادرات سیب استان دو میز استانی توسعه صادرات سیب درختی برگزار شده است افزود: 10 مهر ماه نیز میز ملی توسعه صادرات سیب با حضور مسئولان و تولید کنندگان این حوزه  در ارومیه برگزار می شود تا با احصا مشکلات و ارائه پیشنهادات در راستای توسعه صادرات  سیب استان گام های مهمی برداشته شود.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان‌غربی با اشاره به مشکلات موجود در حوزه صادرات سیب استان ،کمبود ماشین های یخچالدار حمل سیب را از مشکلات این حوزه عنوان کرد و گفت: وجود تهاتر و مشوق های صادراتی، ایجاد گیت‌های ویژه برای محصولات کشاورزی فساد پذیر برای کاهش اتلاف زمان در صف های طولانی نوبت در گمرکات و حمایت از تولید کنندگان زمینه را برای توسعه صادرات این محصول فراهم می کند.

محمدجانی با بیان اینکه اشتغال و اقتصاد آذربایجان‌غربی با کشاورزی عجین است تصریح کرد: بکارگیری استراتژی‌های کارآمد، صنعتی و استاندارد کردن بسته بندی محصولات کشاورزی در راستای افزایش زمان فسادپذیری محصولات  و سود دهی بالا از دیگر راهکارهای رونق صادرات محسوب می شود.

وی با اشاره به اینکه بودجه مستقلی به استانهای برای توسعه صادرات اختصاص نمی یابد و وزرات خانه مستقیم به این مسئله ورود پیدا می کند تصریح کرد: 20 دستگاه متولی صادرات است که هدف امور بازرگانی سازمان نیز حمایت از صادرات بوده که در این راستا نیز با برگزاری جلسات مختلف و هم اندیشی و احصا مشکلات و ارائه راهکار برای حل موانع  تلاش می کند.

صادرات مهم‌ترین مشکل فروش محصولات باغی در ارومیه

قاسم عزتی، رئیس اتحادیه بارفروشان میوه و تره‌بار شهرداری ارومیه در گفت‌وگو با سرویس اقتصادی باریش نیوز، در رابطه با صادرات اظهار کرد: تا کنون اقداماتی جهت صادرات سیب انجام نشده و در حال حاضر بهترین سیب با قیمت پایینی به فروش می‌رسد.

وی در رابطه با عوامل بازدارنده صادرات محصولات کشاورزی خاطر نشان کرد: کشور عراق در حال حاضر 350 دینار برای هرکیلو میوه در نظر گرفته، که یک عامل بازدارنده برای تمام محصولات صادراتی شده است.

رئیس اتحادیه بارفروشان میوه و تره‌بار شهرداری ارومیه بیان کرد: در حال حاضر فقط قیمت فروش انگور مناسب و در حالت تعادل است.

عزتی با گلایه از مسئولین ذی‌ربط عنوان کرد: هیچ اقدامی جهت صادرات انجام نشده و از مسئولین ذی‌ربط تقاضا داریم با کشور عراق رایزنی هایی کنند و این تعرفه را بردارند.

وی ادامه داد: تولید 1میلیون و 200 تن سیب در آذربایجان‌غربی پیش بینی می‌شود و اگر راه‌های صادرات سیب باز نشود این محصول بر روی دستان کشاورزان خواهد ماند.

رئیس اتحادیه بارفروشان میوه و تره‌بار شهرداری ارومیه افزود: از امروز باید به فکر فراهم کردن زمینه صادرات باشیم اما متاسفانه هم اکنون در خواب به سر می‌برند و به فکر محصولات کشاورزی نیستند.

قوانین سخت و کام‌های تلخ

یکی از مخاطبان باریش نیوز که علاقه‌ای به ذکر نامش نداشت در رابطه با نبود بازار فروش میوه‌جات اظهار کرد: از مسئولین تقاضای سامان دهی، فراهم سازی بازار فروش و صادرات میوه را قبل از کاشت و برداشت آن داریم.

وی افزود: کشاورزان پس از ماه‌ها تلاش در گرمای سوزان تابستان و تاریکی شب امید بر به فروش رفتن میوه‌های خود دارند میوه‌هایی که سود آن‌ها فقط به جیب دلالان می‌رود نه کشاورزان.

این مخاطب باریش نیوز با اشاره به اینکه یک سامان‌دهی خوب می‌تواند دلیل بر رونق اقتصادی استان شود گفت: مسئولین باید در نظر داشته باشند سامان‌دهی درست و صادرات میوه‌جات می‌تواند به نفع استان و حتی کشور باشد.

وی خاطر نشان کرد: زمانی که درهای صادرات را به روی کشاورزان می‌بندند باید شاهد فاسد شدن میوه‌ها نیز باشند مانند همان سیب‌هایی که مسئولان با قوانین نادرست، کام آن برای کشاورزان تلخ کردند.

آیا به راستی نسبت آماری که می‌دهند اقدامات خوبی را انجام داده اند؟ یا عاقبت این انجیرها هم مانند سیب‌های فاسد شده می‌شود؟

با توجه به ظرفیت‌های کشاورزی آذربایجان‌غربی فهم موضوع رونق اقتصادی و اشتغالزایی بسیار ساده است زیرا اگر به این ظرفیت‌ها توجه نشود باید هر ساله شاهد فاسد شدن هزاران تن از محصولات استان شویم که برای کشاورزان حکم زندگی دارد.

مسئولین باید بیش از هر چیزی به موضوع صادرات توجه کنند زیرا سرمایه‌های بسیاری در بخش کشاورزی خفته است.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید