14:57|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 31 شهریور 1398 - 11:43
کد خبر: 12975

فقدان امکاناتی که به قیمت جان باغات تمام شد

فقدان تجهیزات پیش بینی تگرگ و سیل باعث از بین رفتن زحمات چندین ماهه کشاورزان و به بارآوردن مشکلات زیادی برای آنلان شد.
بارش ناگهانی تگرگ کام کشاورزان را تلخ کرد

سرویس اجتماعی باریش نیوز، اغلب مردم در آذربایجان‌غربی به کار کشاورزی مشغول هستند زیرا کشاورزی یکی از مهم‌ترین قطب‌های اقتصادی این منطقه است.

کشاورزی منبع درآمد بخش اعظم مردم ارومیه است اما فقدان تجهیزات پیش بینی بارش تگرگ امروزه نه تنها خسارت زیادی برای این قشر به بار آورده بلکه کام خیلی از چیزهارا برای آنان تلخ کرده است.

این بارش ناگهانی هم باعث از بین رفتن زحمات چندین ماهه کشاورزان شد و هم  هزینه چند صد میلیاردی برو روی دست آنان گذاشت.

مدیریت ریسک در بخش کشاورزی اهمیت زیادی دارد زیرا کنترل این بخش گاهی از دست افراد خارج می‌شود. ریسک‌های بخش کشاورزی به دودسته کلی ریسک های فنی و مالی تقسیم بندی می‌شوند، ریسک‌های فنی توسط کشاورزان، سمن‌ها و دولت‌ها مدیریت وبخشی از ریسک‌های مالی توسط سازوکار مترقی بیمه کشاورزی به منظور استمرار تولید و کمک به تحقق امنیت غذایی در کشور‌های جهان انجام می‌شود.
واقعیت این روزها چرخه جهان به کلی تغییر کرده است در تابستان تگرگ می‌بارد و در زمستان هوا آفتابی است، نمونه روشن آن بارش تگرگ در چند روز اخیر بود که این بارش موجب مرگ بسیاری از محصولات کشاورزان مانند سیب، انگور و گوجه‌فرنگی، شد.

اما همه این‌ها نمی‌تواند دردی را دوا کند زیرا در عصر تکنولوژی نداشتن امکانات پیش بینی بارش ترگ، وقوع سیل یا هر بلای طبیعی دیگری نابخشوندنی و غیرقابل قبول است.

در پهنه شمال‌غربی، بخش‌هایی از اراضی و باغات شهرستان ارومیه ۳هزار و 200 هکتار بر اثر بارش تگرگ و جاری شدن سیل دچار خسارت شده‌اند.

عواملی مانند ناآگاهی کشاورزان از مزایای بیمه و ترویج نیافتن بیمه محصولات کشاورزی در میان آن‌ها تا تخصیص نیافتن به‌موقع منابع مالی و اعتباری از طرف دولت به صندوق بیمه محصولات کشاورزی برای جبران خسارات کشاورزان، باعث بیشتر شدن درد این قشر می‌شود.

استفاده از کشاورزی سنتی به جای کشاورزی نوین مانند توسعه کشت گلخانه‌ای، نصب نبودن سامانه‌های ضد تگرگ و ضد سرما از چالش‌های مهم در کشاورزی برای کشاورزان، که نیازمند حمایت و توجه مسئولین است البته داشتن امکانات لازم برای پیش بینی زمان بارش باران‌های رگباری و تگرگ نیز می‌تواند در کاهش یافتن خسارت‌های احتمالی تأثیر گذار باشد.

طبق تعهدات مندرج در بیمه نامه، اکیپ‌های بررسی خسارات باید از باغ‌های آسیب دیده بازدید به عمل آورند و مطابق جداول قانونی مصوب خسارات وارده به دقت ارزیابی وبرآورد شود.

تا کنون هیچ اقدامی از سوی مسئولین برای جبران خسارت‌های کشاورزانانجام نشده است.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید