04:25|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 30 شهریور 1398 - 13:00
کد خبر: 12968
باریش گزارش می‌دهد:

ظرفیت فراموش شده اقتصاد شیرین در آذربایجان‌غربی

تولید عسل در آذربایجان‌غربی نقش بسیار مهمی در رشد و توسعه اقتصاد استان دارد که با حمایت‌های متولیان می‌تواند بیش از پیش خود نمایی کند.
ظرفیت فراموش شده اقتصاد شیرین در آذربایجان‌غربی

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز، تولید عسل در آذربایجان‌غربی چند سالی است که رونق پیدا کرده و شرایط جغرافیای منطقه باعث شده تا محصول با کیفیتی تولید و عرضه بازار شود.
اشتغال و کارآفرینی از طریق تولیدات کشاورزی به ویژه عسل نقش بسیار مهمی در کاهش آمار بیکاری دارد اما باید به این مسئله نیز اشاره کرد که آغاز اشتغال و کار آفرینی به حمایت نیاز دارد.
بسیاری از افراد هستند که با انگیزه و همت شخصی برای ایجاد اشتغال از طریق پرورش زنبور عسل قدم برمی‌دارند اما نبود حمایت‌های ویژه باعث می‌شود تا در ادامه مسیر بی‌انگیزه شوند.
تولید سالانه ۲۲ هزار و ۵۰۰ تن عسل در آذربایجان‌غربی
احمد دهقان، معاون توسعه بازرگان سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: یک میلیون و ۲۰۰ هزار کلنی زنبورعسل در استان وجود داشته و سالانه ۲۲ هزار و ۵۰۰ تن عسل در آذربایجان‌غربی تولید می‌شود.
وی اظهار کرد: میزان شکر مورد نیاز این تعداد کلنی با ارزیابی‌های صورت گرفته برابر با ۲۴ هزار و ۲۰۰ تن شکر بوده است که در دو ماه گذشته ۲۱ درصد این میزان برآورد شده و تولید عسل آذربایجان‌غربی سالانه برابر با ۲۲ هزار و ۵۰۰ تن است.
تولید ۱۱۰۰ تن عسل در اشنویه
سیدانور حسینی، مدیر جهاد کشاورزی اشنویه گفت: علاوه بر این مقدار عسل، پیش‌بینی می‌شود ۷۰ تن موم، ۱۵ کیلوگرم بره‌موم و ۴۰ کیلوگرم گرده نیز از کندوهای مدرن و بومی مستقر در ییلاق‌های اشنویه برداشت شود.
وی اظهار کرد: اشنویه با دارا بودن ۶۴ هزار کندوی مدرن و بومی و ۲۵۰ نفر پرورش دهنده زنبورعسل، رتبه پنجم تولید این محصول را در استان را داراست.
وی اضافه کرد: از مجموع کندوهای موجود در این شهرستان ۴۹ هزار کندو مربوط به زنبورداران این شهرستان است که ۴۲ هزار کندو مدرن و مابقی سنتی است. 
وی میانگین برداشت عسل از کندوهای مدرن و سنتی این شهرستان را به ترتیب ۲۰ و پنج کیلوگرم عنوان کرد.
حسینی دامه داد: ۱۵هزار کندوی این شهرستان نیز متعلق به زنبورداران غیربومی است که از شهرستان‌های ارومیه، خوی، چایپاره و مراغه به این منطقه مهاجرت کرده و هر سال به مدت ۴ تا ۵ ماه در مراتع ییلاقی مستقر و فعالیت می‌کنند.
حسینی گفت: تولید ژل‌رویال، گرده زنبور عسل و موم به عنوان فرآورده‌های مهم زنبورعسل به شمار می‌رود که باغداران نیز می‌توانند با رعایت اصول فنی و طبق توصیه کارشناسان در زمان گل‌دهی از کندوهای زنبور عسل در باغات خود استفاده و آن را تولید کنند.
شهرستان مرزی اشنویه با داشتن یکهزار و ۱۰۰ هکتار باغ و مراتع سرسبز و تنوع گونه‌های مرتعی با شهد فراوان، یکی از شهرستان‌های مستعد برای پرورش زنبور عسل در آذربایجان‌غربی به شمار می‌رود.
خوی رتبه اول تولید عسل در آذربایجان‌غربی
علی اصغر امینی، رئیس جهاد کشاورزی خوی  با اشاره به اینکه خوی رتبه اول تولید عسل در استان را دارد می گوید: امسال 100 هزار تن عسل در خوی تولید شده است که نیمی از عسل مورد نیاز کشور را تأمین می کند.
امینی با بیان اینکه عسل خوی از مرغوبیت بالایی برخوردار است، افزود: در خوی 400 هزار کلونی کندوی مدرن و 11 هزار کندوی بومی وجود دارد که عسل تولید شده از کندوی های بومی مرغوبیت بیشتری دارد.  
وی با اشاره به مقدار تولید شده از این کندوها افزود: 12هزار تن عسل از کندوهای مدرن و 88 هزار تن نیز از کندوهای بومی در خوی  تولید شده است که ارزش ریالی عسل تولیدی از کندوی مدرن 216 میلیارد تومان و عسل کندوی بومی 936 میلیارد تومان برآورد شده است.
آذربایجان‌غربی از لحاظ تولید عسل و کندو رتبه اول در کشور است
آذربایجان‌غربی با تولید بیش از ۲۱ هزار تن عسل، داشتن بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار کندو و تولید ۲۷ درصد از عسل کشور مقام نخست را از لحاظ تعداد کندو و تولید عسل به خود اختصاص داده است.
هم‌اکنون در آذربایجان‌غربی ۶۰ واحد وابسته به صنعت عسل در خوشه مربوط به این بخش در زمینه تولید کندو، تولید عسل، تولید داروی موردنیاز صنعت زنبورداری و صنایع وابسته به عسل فعال است که برای ۴۵۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال ایجاد کرده است.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید