04:44|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 30 شهریور 1398 - 11:08
کد خبر: 12965

کشاورزان طعم زحمات خود را نچشیدند

شرایط نابسامان بازار محصولات کشاورزی باعث شده تا کشاورزان طعم خوش زحمات خود را از تولید محصولات کشاورزی نچشند و خسارات زیادی را تحمل کنند.
کشاورزان طعم زحمات خود را نچشیدند

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز، یکی از مهم‌ترین قطب‌های اقتصادی در آذربایجان‌غربی کشاورزی است و اغلب مردم در منطقه آذربایجان‌ به کار کشاورزی مشغول هستند و از این طریق امورات زندگی خود را تأمین می‌کنند.
در سال جاری اکثر مردم به خیال اینکه گوجه فرنگی صادر می‌شود به کاشت آن پرداختند اما در حال حاضر که زمان برداشت گوجه فرنگی فرا رسیده است شرایط آشفته بازار و قیمت کم آن باعث شده کشاورزان محصول خود را به بازار عرضه نکنند و این امر باعث شده که خسارات زیادی را تجربه کنند.
روزانه کشاورزان زیادی به پایگاه خبری باریش نیوز پیام ارسال می‌کنند و از نبود بازار خرید محصولات کشاورزی گلایه‌مند هستند و از افزایش بی رویه قیمت جعبه نیز به شدت ناراضی هستند.
افزایش نامتعارف قیمت جعبه در بازار محصولات کشاورزی 
یکی از مخاطبان باریش نیوز در ارسال پیامی گفت: پدر من باغ سیب دارد و قیمت جعبه و پوشال کاغذی به شدت افزایش پیدا کرده است.
وی افزود: با اینکه هر روز قیمت کارگر 100 هزار الی 120 هزار تومان است ولی در بازار میوه و تره بار شهر ارومیه سیب کیلویی 2600 تومان خریداری می‌شود.
این مخاطب از شرایط کنونی ابراز ناراحتی کرد و گفت: این وضعیت پیش آمده به هیچ عنوان برای کشاورزان صرف نمی‌کند در سال‌های گذشته محصولات هلو و شلیل به فروش نرفت و کشاورزان مجبور شدند که به اجبار درختان را از بین ببرند.
وی ادامه داد: اگر امسال نیز شرایط به این صورت پیش بروند کشاورزان مجبور می‌شوند درختان سیب را نیز از بین ببرند و این عامل تهدید بزرگی برای از بین رفتن کشاورزی و باغ‌داری به شمار می‌رود.
زحمت از کشاورزان، پول در جیب دلالان!
حمید از کشاورزان ارومیه‌ای که محصولات کشاورزی خود را برای فروش به میدان میوه و تره بار ارومیه آورده بود در گفت‌وگو با خبرنگار باریش نیوز گفت: من از راه کشاورزی خرج و مخارج زندگی خود و خانواده را تأمین می‌کنم و خود و خانواده‌ایم از آغاز فصل بهار زحمات زیادی برای به ثمر نشستن محصولات کشاورزی کشیده‌ایم.
وی افزود: هم اکنون که فصل برداشت محصولات کشاورزی فرا رسیده است تولیدات کشاورزی  به قیمت مناسب از کشاورزان خریداری نمی‌شود و این عامل باعث می‌شود تا کشاورز خسارت زیادی که  تحمل کند.
این کشاورز ادامه داد: دلالان نقش بسیار مهمی در خرید و فروش محصولات کشاورزی دارند و به دور از انصاف اجازه نمی‌دهند که کشاورزان نیز در این میان سود کنند.
ممنوعیت ورود گوجه‌فرنگی خارج از استان به میدان و تره‌بار ارومیه
محمد حضرت‌پور، شهردار ارومیه گفت: از 4 مرداد ماه هیچ‌گونه محصول گوجه‌فرنگی خارج از استان آذربایجان غربی جهت رونق اقتصادی و پیشگیری از متضرر شدن کشاورزان اجازه ورود به میدان میوه و تره‌بار شهرداری را ندارد. در چند روز اخیر شاهد آن بودیم که  کارخانه‌داران نرخ قیمت گوجه‌فرنگی را پایین اعلام کردند علی‌رغم اینکه استاندار استان آذربایجان‌غربی هم پیگیر بودند که این اتفاق روی ندهد و روال طبیعی در بازار در جریان باشد.
وی عنوان کرد: امسال تصمیم داریم نرخ قیمت گوجه‌فرنگی کاهش نیابد و حداقل قیمت در میدان توسط بار فروشان برای محصول گوجه‌فرنگی  از 1500 تومان پایین تر نباشد و این یک توافق است.
وی اظهار کرد: به اطلاع کشاورزان نیز می‌رساند که گوجه‌فرنگی محصول اینجا به خارج از کشور صادر می‌شود هر چند که در آن طرف مرز گمرک اضافه‌تر وضع کرده بودند با تمام این تاجران محصولات گوجه‌فرنگی  را با قیمت 1500 و 2000 هزار تومان در میدان خرید و فروش می‌کنند.
حضرت پور از اشخاصی که در جاده‌ها محصول گوجه‌فرنگی را خرید و فروش می‌کنند نیز درخواست کرد که حتماً این موارد را رعایت کنند و گوجه‌فرنگی را با قیمت پایین تر از کشاورزان نخرند و آن را در اختیار کارخانه‌دارانی که جهت سود بیشتر نرخی را برای گوجه‌فرنگی اعلام کردند قرار ندهند  که این مهم  باعث متضرر شدن کشاورزان به ویژه کشاورزان جوانی که تمام دارایی خود را جهت کاشت گوجه‌فرنگی کرده‌اند می‌شود.
شهردار ارومیه خاطرنشان کرد: رسالت ما در صادرات گوجه‌فرنگی است و باید برای جلوگیری از  کشاورزان قیمت این محصول از 1500 تومان کمتر نباشد.
آذربایجان‌غربی از نظر تنوع تولیدات کشاورزی در کشور منحصر به فرد است از این رو باید مسئولان متولی زمینه مناسبی برای عرضه و خرید و فروش تولیدات کشاورزی داشته باشند تا کشاورزان بتوانند لااقل مخارج و هزینه‌هایی که برای محصولات کشاورزی اختصاص دادند را تأمین کنند.  

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید