03:47|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 26 شهریور 1398 - 11:32
کد خبر: 12939
یادداشت:

طلایی شدن اقتصاد آذربایجان‌غربی با دانه‌های ریز کلزا

دانه‌های ریز و سیاه کلزا با ظرفیت اقتصادی بالقوه‌ای که دارد می‌تواند حال و روز درآمدزایی در بخش کشاورزی آذربایجان غربی را طلایی کند.
طلایی شدن اقتصاد آذربایجان‌غربی با دانه‌های ریز کلزا

سرویس اقتصادی باریش نیوز، کاهش نزولات جوی، تغییر شرایط اقلیمی و فراهم شدن شرایط جغرافیایی از جمله عواملی هستند که کشاورزان را به سمت کشت های هدفمند با آب بری کم هدایت می‌کند کشت هایی که علاوه بر مصرف کم آبی بازدهی بالای اقتصادی را برای کشاورز به دنبال دارد.

شاید خالی از لطف نباشد که کلزا یکی از این محصولات است که به دلیل اهمیت استراتژیک و همچنین مصرف کم آب، توان لازم را برای طلایی کردن روزهای توسعه محور اقتصاد استان دارد.

در حال حاضر کشت دانه های کلزا در شهرستانهای مختلف از جمله پلدشت، بوکان، نقده، میاندوآب، پیرانشهر و شاهین‌دژ انجام می شود که شهرستان پلدشت با سطح زیر کشت سالانه بیش از 2 هکتار بیشترین سهم را در تولید این محصول دارد.

شرایط اقلیمی و جغرافیایی آذربایجان غربی برای تولید بسیاری از محصولات کشاورزی مناسب است که تنها شرط بهزه مندی بیشتر از این موهبت الهی داشتن تدبیر و برنامه ای هدفمند است تا هم زحمت کشاورز در طی سال مفت چنگ دلال نشود و هم اینکه درآمد حاصل از تسخیر بازارهای جهانی روند شتاب توسعه استان را بیشتر کند.

شهرستان پلدشت در سال گذشته با سطح زیر کشت 2 هزار و 100 هکتار از اراضی کشاورزی در رتبه‌های برتر استانی تولید این محصول قرار دارد که به گفته مسئولان بیش از 70 درصد ان نیز با سیستم‌های نوین آبیاری می‌شوند.

گفتنی است سهم ایران در تولید این محصول رقمی بالغ بر 300 تن است اما مشارکت های انجام شده در چند سال گذشته در این حوزه سبب شده که این محصول به صورت گسترده و فنی در مناطق مختلف کشت شود سرزمینی که مستعد ترین مکان برای کشت گیاهان روغنی به ویژه کلزا محسوب می شود.

سهم آذربایجان غربی از مجموع سهم ملی در تولید دانه‌های روغنی کشور در حال حاضر بسیار ناچیز و اندک و تک رقمی است که با حمایت از کشاورزان و تامین بازارهای هدف داخلی و خارجی بدون شک این استان پتانسیل لازم برای توسعه و گسترش سطح زیر کشت این محصول را دارد.

آذربایجان غربی ۲.۳ درصد مساحت اراضی کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده و آبراهه اصلی معیشت مردم استان از این طریق تامین می‌شود،‌ اما با تغییر رویکرد و جایگزینی کشت کلزا ‌می‌توان بر مشکلات فائق آمد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید